Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Data o prodejích aut odhalují překvapivou zálibu Rusů, jsou progresivnější, než se zdá
2.2.2022 | Petr Miler
Názory na Rusko se různí, zvlášť v této době ale mají lidé tendenci hledět na něj jako spíše na zaostalejší evropskou zemi, kde se moderní trendy projevují až s časovým odstupem. V případě preferencí převodovek to tak úplně neplatí.
Loni na podzim jsme vás informovali, že v popularitě SUV nastal další zlom. Ruský Avtostat tehdy zjistil, že se v zemi poprvé za 9 měsíců roku prodalo více než 50 % aut kategorie SUV. Ano, platí to jen tehdy, když budeme Dacii Duster i Porsche Cayenne považovat za auta stejné třídy, ale i tak to něco znamená. Rusko je v této moderní či spíše módní zálibě v esúvéčkách všeho druhu překvapivě před zbytkem Evropy, kde mají tyto vozy na celkových prodejích stále menšinový podíl.
Rusko má v tomto ohledu blíže ke svému odvěkému rivalovi, Spojeným státům americkým, kde SUV s pick-upy automobilovému trhu zcela dominují. A není to jediná podobnost. Naprosto dominantními se v Rusku stávají rovněž automatické převodovky, další z typických amerických prvků libůstek.
V případě ručně řazených převodovek se ostatně v posledních letech často mluví o jejich úplném konci. Důvodů je více - s automatickými převodovkami je spojena nižší papírová spotřeba, a tedy i emise, což je něco, o co jde v posledních letech především. To automaty favorizuje před všemožnými regulacemi a daňovými zvýhodněními, zákazníci ale z většiny nemají problém je akceptovat. Nadšenců, kteří ocení možnost auto více ovládat, není zase tolik a ztratí-li se ekonomická motivace, automaty snadno vítězí.
V Rusku už vítězí jednoznačně, neboť opět Avtostat z loňských registrací zjistil, že z celkového počtu nově prodaných vozů jich 66,5 % neboli 1,02 milionu mělo automatickou převodovku. To je docela překvapivá a historicky opět rekordní hodnota, meziročně je to o 11 % vyšší číslo. Automaty přitom nad manuály začaly převládat teprve nedávno a ještě před pár lety měla drtivá většina nově prodaných aut ruční řazení. Automobilky ale od té doby rychle pochopily, co ruský kupec preferuje a automaty učinily šířeji a levněji dostupné.
Aktuálně tak jedinými dvěma velkými výrobci, u nichž v prodejích převažují manuální převodovky, jsou Lada a Renault. Tedy dvě značky spadající pod tentýž koncern, z nichž první zmíněná prodává s automatem jen každé desáté auto, zatímco ta druhá zmíněná každé třetí. Naopak v případě BMW a Mercedesu měla dvojici pedálů naprosto všechna auta, která byla loni v Rusku prodána, neboť jiná tyto značky ani nenabízí.
O většinu prodaných vozů s automaty se ale přesto stará mainstream. Plných 56 % takto vybavených vozů prodaly značky Kia (195 tisíc kusů), Hyundai (140 tisíc kusů), Toyota (94 tisíc, Škoda (73 tisíc kusů) a Volkswagen (72 tisíc kusů). A s výjimkou VW jich všechny prodaly více než předloni. Také při pohledu na modely vedou Korejci. V čele zájmu stojí Kia Rio, která si jen loni s automatem našla 75 tisíc kupců. Dále následují Hyundai Creta (56 tisíc kusů) a Solaris (49 tisíc kusů). A pomyslnou top 5 nejprodávanějších nových aut s dvojicí pedálů v Rusku uzavírá Toyota RAV4 a liftback Volkswagen Polo (37 tisíc resp. 34 tisíc kusů).
V Rusku je tak úplný konec ručního řazení v autech zjevně na dostřel a platí to i v případě Škody, která v tam prodává s automaty více než čtyři z pěti aut. Ve obou případech jde o vyšší podíl než v zemích Evropské unie i v České republice, kde automaty podle nejnovějších dostupných dat stále nepřekonávají 50% podíl na trhu. Pozoruhodné, uvážíme-li, že stále více prodejů tvoří elektrická a hybridní auta, do kterých se ruční řazení nenabízí vůbec.









Na vlně zájmu o automaty se veze i Škoda, která loni jen se dvěma pedály prodala v Rusku 73 tisíc aut. Dominantní jsou automaty i v Octaviích, celkově míří v Rusku do 81 procent prodaných škodovek. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 9 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 5 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 7 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 7 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 9 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB