Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové

Dnes se výkony motorů zvyšují snadno. S turbomotorem zajedete k úpravci, který některým z možných způsobů pozmění jeho elektronické řízení a je hotovo. Dříve bylo nutné sáhnout i do samotného motoru a Rusové to pro domácí atmosféry dál nabízí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové

23.2.2020 | Petr Prokopec

Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dnes se výkony motorů zvyšují snadno. S turbomotorem zajedete k úpravci, který některým z možných způsobů pozmění jeho elektronické řízení a je hotovo. Dříve bylo nutné sáhnout i do samotného motoru a Rusové to pro domácí atmosféry dál nabízí.

Pokud patříte mezi pamětníky starých časů, nejspíše si vzpomenete na řadu populárních metod, jimiž byl zvyšován objem i výkon motoru. Všechny byly z dnešního pohledu velmi složité, i mezi nimi ale existovaly snazší cesty - místo komplikovaného převrtání stačilo „pouze” vyměnit klikovou hřídel, ojnice a písty. Samozřejmě za menší a hlavně užší komponenty, jež následně vytvořily dodatečný prostor ve válcích. Tento způsob si oblíbili hlavně majitelé žigulíků, kteří jen takto jednoduchým způsobem navyšovali objem motorů o přibližně tři deci. Přitom mohli použít továrních dílů, což snižovalo obavy z poškození agregátu.

Jak se ukazuje, tato praxe nevymizela. Místo toho se v Rusku stala dokonce profesionální záležitostí společnosti Super-Auto, která má vazby i na samotný AvtoVAZ. Pro automobilku až do konce loňského roku produkovala karoserie modelu Niva ve verzi pick-up. Mimo to se starala i o některé speciální konverze, jež vznikaly hlavně na míru zdravotníkům. Daný kontrakt byl ale před pár týdny ukončen, nyní se tak úpravce začal soustředit na modifikace zahraničních pick-upů.

Od Lady nicméně Super-Auto úplně neuteklo. Právě naopak má pro majitele modelů Granta a Priora připravenou úpravu pohonné jednotky. Ta původně továrnu opouštěla jako 1,6litrová, úpravou jí objem roste na 1,8 litru. Stojí za tím právě specifická klikovka, ojnice a písty, se kterými dorazila rovněž přeprogramovaná řídicí jednotka. To je vůči minulosti novinka, neboť kdysi bylo třeba vždy jen trochu poštelovat karburátory. Nicméně postupně se elektronika dostala i do ruských aut, proto je třeba i takových zásahů.

V případě zájmu o tento vlastně tradiční, byť nyní již prakticky nevyužívaný tuning, byste si měli připravit zhruba 37 tisíc rublů (cca 13 400 Kč), což je pořád láce. Tato cena platí za předpokladu, že chcete konvertovat motor u vozu, kterého jste již vlastníkem. V takovém případě se s ním ovšem budete muset rozloučit na nějakých pět dní. Očekávat nicméně kromě většího objemu můžete i vyšší výkon, který je možné zvednout z původních 98 až na 123 koní. Maximální nárůst je ale již zpoplatněn vyšší, zatím neupřesněnou cenou.

Dopřát si ale můžete i zcela nový vůz, který se po sjetí z továrních montážních linek rovnou dočká tuningu. Výkon si můžete specifikovat, dle toho se však bude lišit cena. Příkladem může být aktuálně nabízená Granta, která původně měla jedna-šestku a 106 koní. Nyní však má motor 1,8 l, přičemž výkon poskočil na 117 koní. Na trhání asfaltu to sice stále není, ovšem s lepší jízdní dynamikou počítat můžete. A překvapivě pak i s nižší spotřebou.

Super-Auto uvádí, že při zachování jízdního stylu budete s výkonnějším a objemnějším agregátem jezdit v průměru o 0,5 litru úsporněji. Sprint na stovku pak může být vylepšen ještě lépe, jakkoliv pro 117koňové provedení nejsou přesná data k dispozici. Nicméně u verze se 123 koňmi je na danou disciplínu potřeba 11,2 sekundy. Stovky tedy dosáhnete o 1,6 sekundy rychleji než u továrního originálu s 98 koňmi.

Nabízená Granta ve výbavě Comfort vychází na 589 900 RUB (cca 213 000 Kč), což na první pohled vypadá lákavě, neboť standardně se toto provedení s jedna-šestkou prodává za 552 500 RUB (cca 201 000 Kč). Ovšem Lada aktuálně nabízí výrazné slevy, sedan je tak k mání již od 465 750 rublů (cca 169 000 Kč). Přímo u Super-Auta se tedy nové vozy nakupovat nevyplatí, spíše bude lepší zůstat u onoho tuningu.


Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 1 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 01Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 2 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 02
Ruská firma Super-Auto navyšuje objem i výkon motorů AvtoVAZu klasickým způsobem...

Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 3 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 03Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 4 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 04Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 5 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 05Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 6 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 06Rusové nezapomínají ani na klasické úpravy, kterými výkon motoru zvyšovali naši otcové - 7 - Lada Granta Super-Auto 2020 prvni foto 07
...tedy pomocí nové hřídele, ojnic a pístů. K nim je pak zapotřebí ještě přeprogramovaná řídicí jednotka, to aby nechyběla ani trocha moderny

Zdroje: Super-Auto, Drom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše