Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové odhalili detaily ke svému novému obřímu náklaďáku. Testují, co vše přežije
2.10.2018 | Petr Prokopec
Stroj jak z času Sovětského svazu je vážně mimořádným dílem. Kvůli své velikosti potřebuje pneumatiky tak obrovské, že nezatáčí koly, ale rámem.
Rusové mají v produkci extrémních strojů velkou tradici a pokračují v ní vývojem nového obřího náklaďáku, v jehož útrobách byste měli přežít i konec světa. Ne náhodou byl proto pojmenován Arktika, neboť zvládat by měl s nadhledem i pohyb okolo zemských pólů. Za jeho zrodem stojí automobilka Kamaz, která momentálně odstartovala v Jakutsku náročné testy a při té příležitosti se podělila o nové detaily.
V současné době je hotový pouze jeden prototyp se třemi nápravami, do jehož motorového prostoru se nastěhoval vidlicový osmiválec. Ten na všech šest kol posílá 400 koní skrze šestnáctistupňový manuál. Do budoucna však řidiče čeká usnadnění práce, neboť v plánu je také provedení s automatem. Ten přitom bude spojen s řadovým šestiválcem, a co je možná zajímavější, také se čtyřmi nápravami a osmi koly.
My se zatím budeme držet pouze šestikolky s manuálem, která má zvládat nejvyšší rychlost 50 km/h. Té dosáhne pouze na silnici, kde se ovšem může legálně pohybovat pouze se standardní sadou pneumatik. Jejich šířka činí 700 milimetrů, přičemž šířka vozu v té chvíli dosahuje 2 540 mm. Na úzkých cestách bude problém se Arktice vyhnout. Není to ovšem nic v porovnání s variantou „oversize“.
Jakmile Artika opustí zpevněný asfalt, může být osazena pneumatikami o šířce přes jeden metr. Její celková šíře tak naroste na 3 320 mm. Velikost kol a jejich obutí je přitom důvodem, proč muselo dojít k inovacím v rámci řízení. Vůz totiž nezatáčí klasickým způsobem, nýbrž za pomoci „zlomení“ za kabinou. Stejné řešení čeká také osmikolku, která by měla být představena do konce letošního roku a jenž počítá se 450 koňmi.
Verze 6x6 má vážit 17 tun a uveze až 13 tun nákladu. Celkově tedy bude třínápravová Arktika vážit 30 tun, přičemž v závislosti na velikosti pneumatik bude odlišná i světlá výška - standard počítá se 650 milimetry, provedení „oversize“ se 600 mm. Stejně na tom bude i osmikolka, ta ale váhy zatíží daleko více.
Zajímavé přitom je, že pokud jsou použity standardní pneumatiky, váží Arktika 25 tun. Jakmile ale přijde řada na ty širší, hmotnost klesne na 24 tun. Je to dáno jejich konstrukcí umožňující velké deformace a tím i zvýšení plochy, po které se vůz pohybuje. Tím se sníží tlak na podložku, vůz prý může přejet i živého člověka, aniž by mu nějak výrazně ublížil. Platí to přitom i při plném zatížení, které s nákladem muže činit až 40 tun.
Speciální nástavba za kabinou byla uzpůsobena pro tříčlenný tým, který v jejích útrobách dokáže přežít až šedesátistupňové mrazy. A bez civilizace se obejde tak dlouho, dokud zásoby vydrží. K dispozici má totiž kromě paland i sprchu, záchod či kuchyňku s mikrovlnnou troubou, pitnou vodou a ledničkou. V „obýváku“ pak nechybí televize či satelitní telefon. Počítat lze také s nezávislým ohřevem i klimatizací.
Jak je tedy patrné, s Arktikou půjde přežít leccos. Do prodeje zamíří v příštím roce, cena však zatím nebyla zmíněna ani v náznacích. Dá se však předpokládat, že hlavní zájem budou mít hlavně instituce spoléhající na vládní granty. A jelikož za pomoci jednoho takového vůz vlastně vznikl, pomyslný kruh se nám tím uzavře.


























Kamaz Arktika zatím vznikl jen v šestikolové verzi, jenž aktuálně prochází v Jakutsku náročnými testy. Zejména na fotkách zachycující lidi v jeho blízkosti jsou patrné jeho extrémní rozměry
Bleskovky
I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 4 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025
Nejnovější články
Jaké automobilky pořád nenabízí ani jeden elektrický model? Kupodivu nejde jen o výrobce sporťáků
před 2 hodinamiSvět aut vedle Číňanů dobývají i Indové, jejich nové SUV je na západě tak levné, že se i Škoda Fabia červená studem
před 3 hodinamiI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 4 hodinamiPorsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
před 5 hodinamiNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.08. 13:46 - Brus
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.08. 13:44 - Brus
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.08. 13:14 - delphin
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan