Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové udělali z Lady Niva drsný armádní speciál, i kvůli němu je teď Polsko v pozoru
14.9.2021 | Petr Prokopec
Lada Niva po čtyřiačtyřiceti letech života vypadá na všechno, jen ne na adepta na vojenskou službu, přesně tím se stala. A výsledek je od originálu skoro k nerozeznání.
Lada Niva se v prakticky nezměněné podobě vyrábí již od roku 1977. Původně šlo jen o třídveřový off-road, k němu ovšem posléze přibyla i pětidveřová varianta. Záběr těchto aut pak byl neskutečný, neboť kromě civilních verzí vznikly také sanitky či záchranářská vozidla. Mimo to pak Niva svého času sloužila i nizozemské pobřežní hlídce, stejně jako chorvatské armádě, pro kterou se jednalo o stěžejní čtyřkolku, neboť země si nemohla dovolit skutečné vojenské modely jako UAZ-469 nebo GAZ-69.
Nyní - tedy po všech těch letech - se Niva má stát součástí i ruské armády, což zní velmi zvláštně. Přece jen tu máme starodávný model, který má krátce před důchodem. Navíc Rusové nemají zrovna v tomto ohledu aut s pohonem 4x4 nedostatek. I proto se ostatně Niva nezařadí na seznam bojových prostředků ve standardním provedení, nýbrž jako vůz zvaný Sarmat-2 z dílen firmy OKB Technika. Jde tedy o specifické provedení, které oproti základu přišlo o boční dveře i střechu. Zbývající panely karoserie pak byly vyměněny či upraveny, díky čemuž vůz náležitě zdrsněl.
Modifikacemi prošel rovněž interiér, který nejvěrněji vystihuje slovo „spartánský“. Vpředu je totiž možné najít pouze volant a přístrojový štít, jimž dělá společnost lékárnička, hasicí přístroj a dvojice sedadel. Jedno sedadlo se pak nastěhovalo ještě dozadu, Sarmat-2 je tak určen pouze tříčlenné posádce. Ta však na hlídku může vyrazit v plné polní, stejně jako vůz pobere také 12,7milimetrový kulomet Kord, vrhač granátů AGS-17 a pochopitelně nemalé zásoby munice.
Rusové tento představili v rámci vojenského cvičení Zapad-2021, které se uskutečnilo podél hranic s Běloruskem. A jakkoliv prezident Vladimír Putin uvedl, že není proti nikomu zaměřeno, s ohledem na napjaté vztahy obou zemí se „západem“ je evidentní, že tu máme demonstraci síly. I proto bylo do akce nasazeno přes 290 tanků a řada raketometů, kvůli čemuž takové Polsko dokonce zavedlo stav pohotovosti.
Během cvičení se přitom flotila vozů Sarmat-2 nepředvedla jen na zemi, ale také ve vzduchu. Buggyna byla totiž uzpůsobena i transportu helikoptérami, a to jak v jejich nitru, tak v závěsu. OKB Technika upravila také pohonnou jednotku, kterou je sice i nadále 1,7litrový čtyřválec, ten však nově zvládá operovat i ve výšce 4 500 metrů nad mořem, byť jen krátce.
Výkon benzinového motoru kvůli tomu klesl z 83 na 80 koní, nadále jej však má na starosti pětistupňový manuál. S tím se Sarmat-2 rozjede maximálně na 130 km/h, chybějící dynamiku pak dohání praktičností. Uvézt totiž dokáže až 600 kilogramů nákladu, byť pochopitelně v té chvíli již zadní sedadlo zůstává neobsazeno a musí být demontovány i veškeré zbraně. Maximální hmotnost vozu totiž nesmí překročit dvě tuny.
Sarmat-2 vzešel z Lady Niva, jejíž ústrojí i používá. To však bylo upraveno kvůli vysokým nadmořským výškám, ve kterých musí operovat. Stejně tak prošel modifikacemi interiér, který kromě tří vojáků v plné polní pobere i kulomet a vrhač granátů. Foto: OKB Technika
Zdroj: OKB Technika
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
včera