Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové rozjeli výrobu „protisankčních” Lad, vrací se do prodeje jako vůbec nejlevnější auta na trhu
9.6.2022 | Petr Prokopec
Ekonomická válka se odehrává nejen na poli sankcí zaváděných západními mocnostmi, ale i na poli reakcí Rusů na ně. Toto je jejich lék na paralyzovaný automobilový průmysl a vůbec obchod s auty.
V návaznosti na vypuknutí konfliktu na Ukrajině a reakce západu na něj se ruský trh s novými auty mohutně propadl. V zemi se dnes prodává asi o 80 % vůz méně než loni, nikoli však primárně proto, že by lidé o auta nestáli. Problémem je, že jich většinu vůbec nelze koupit - mnohé evropské a americké automobilky v souladu se sankcemi zastavily veškerý vývoz i výrobu, na čemž se dodnes nic nezměnilo.
Pochopitelně, Rusko má svůj vlastní průmysl, Korejci ze země neprchli a Číňané se do ní spíše ženou, sankce ale způsobily problémy na mnoha úrovních. Výroba se tak zastavila i v mnoha ruských společnostech, které náhle neměly komponenty, jimiž by svá auta mohly osazovat. AvtoVAZ proto v dubnu poslal zaměstnance domů s tím, že je potřeba uzpůsobit výrobu zcela novým podmínkám. Došlo přitom nejen na hledání nových dodavatelů, ale rovněž na „holení“.
Výsledkem obojího bude upravená nabídka modelů, která se nyní začíná stávat skutečností. V prvé řadě jde o Ladu Granta zvanou Classic, která bude dostupná jako liftback, sedan i kombík. Ve srovnání s dříve vyrobeným provedením vůz prošel zjednodušením, neboť Rusové kupříkladu nemohou použít systém ABS od společnosti Bosch. Není to však jediný prvek, který z výbavy zmizel, ruští motoristé se dále musí obejít bez airbagu řidiče a bez systému nouzového volání v případě nehody ERA-GLONASS.
Další změny jsou spojené s motorovým prostorem, kde se nově bude objevovat 1,6litrový benzinový čtyřválec naladěný na 90 koní. Oproti tomu dosavadnímu bude používat osmiventilovou techniku místo šestnáctiventilové. A emise přestaly být prioritou, ruské ministerstvo dopravy proto AvtoVAZu udělilo výjimku (stejně jako v případě absence airbagu a ABS), tak Granta již nemusí plnit normu Euro 5, nově si vystačí s Euro 2.
Ani to ale ve finále není konec změn, ty další jsou nicméně již ku prospěchu publika. Granta se totiž dočkala i rozšíření standardní výbavy, do které nově nespadají jen elektricky ovládaná přední sedadla, palubní počítač či posilovač řízení, ale rovněž lakované kliky dveří a vyhřívaná a elektricky ovládaná venkovní zpětná zrcátka. Není to tedy zase takové holátko, jak se někteří obávali, mimo to zákazníci budou moci za příplatek sáhnout po litých patnáctkách nahrazujících ocelové čtrnáctky.
Cena nového provedení zatím nebyla zveřejněna, AvtoVAZ nicméně uvedl, že Granta Classic bude nejlevnějším vozem na ruském trhu. Dnes startuje na 727 900 rublech, tedy asi 280 tisících Kč. Aby mělo ono zjednodušení smysl, měla by se cena dostat někam k 650 000 RUB, okolo 250 tisíc Kč. K mání pak bude jak v oněch třech zmiňovaných karosářských verzích, tak i jako sportovní derivát Drive Active. Dostupnost asi už nebude problém - během včerejšího premiérového dne mělo být dle neoficiálních zpráv smontováno 68 aut, ode dneška se má produkce zvednout na 400 aut denně. Vůz využívá jen komponentů z Ruska a „přátelských” zemí jako Čína, díky níž se má do výbavy vrátit i ABS.
AvtoVAZ říká, že chce výrobu jak navyšovat, tak zároveň i rozšiřovat. Ještě tento měsíc by proto měla začít sjíždět z linek i zjednodušená Niva Legend, v červenci pak dojde i na Ladu Largus. A jak jsme již naznačili, během letních prázdnin má tato trojice dostat zpátky i ABS, neboť německý Bosch nepřekvapivě nahradili dodavatelé z Číny. Pro tamní společnosti se tak konflikt na Ukrajině začíná stávat požehnáním.

Lada Granta se ve zjednodušené formě vrátila na montážní linky. S přídomkem Classic má jít o nejdostupnější vůz na ruském trhu. A i když postrádá některé moderní vymoženosti úplně bez výbavy není. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejčtenější články
Tak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
30.5.2025Někdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
30.5.2025BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
30.5.2025Všimli jste si barevných pruhů a také teček na nových pneumatikách? Mají svůj význam, tečky i docela významný
31.5.2025Použití jména Favorit pro tuto novou Škodu je absurdní kastrací slavného jména. A nepovedený vzhled je ten nejmenší problém
31.5.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis