Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
23.4.2024 | Petr Prokopec
A nestalo se tak dílem nějaké poťouchlé ruské normy, auto vsadilo na technické řešení, kterému se většina ostatních automobilek vyhýbá. Tento předělaný Aurus Senat používá vodíkové palivové články.
Rusko je ropnou velmocí, přičemž „černého zlata“ má po invazi na Ukrajinu, kdy přišlo o část svých tradičních zákazníků, na rozdávání. Místní tak za 92oktanový benzin platí zhruba 51 rublů, za ten 95oktanový pak 55 rublů. To je v přepočtu 13 a 14 korun, tedy na naše poměry pakatel - v Česku dnes 1 litr pohonných hmot stojí zhruba 40 Kč, to je třikrát tolik. Je tak vlastně zvláštní, jak moc se některé společnosti v Rusku snaží o vývoj elektromobilu, neboť Rusko nic takového nepotřebuje a z podstaty se pro rozšíření elektrických aut ani nehodí.
Platí to, i když klasické baterie vyměníte za vodíkové palivové články. Šéf vývojového oddělení institutu NAMI Alexej Kolbasov přesto již před dvěma lety prohlásil, že „je třeba být proaktivní“. A právě z toho důvodu Rusové již v roce 2021 odstartovali vývoj vodíkového Aurusu Senat. Pár měsíců po zahájení prací se pak dokonce stihli pochlubit prvním prototypem, který dostal do vínku dva elektromotory o celkovém výkonu 612 koní a nádrže schopné pobrat 8 kilo vodíku, jenž měl vystačit na 600 km dojezdu.
Institut NAMI tím vývoj pochopitelně neukončil, místo toho na voze pracoval i nadále. A nyní ukázal prototyp číslo dva, který sice na první pohled vypadá identicky jako ten předchozí či jako zcela sériový Senat, pod povrchem ale došlo na řadu změn. Místo dvou motorů jsou zde totiž tři, přičemž jeden roztáčí přední nápravu a zbývající tu zadní. Každá jednotka přitom disponuje 250 kW, celkově tak soustava nabízí 1 020 koní, s nimiž stovka padne za necelé 4 sekundy.
Mnohem zajímavější je pohled na tři nádrže. Ty sice nadále poberou 8 kg vodíku, Rusové však zjevně zapracovali na efektivitě pohonného ústrojí. I když je tedy celá soustava výkonnější, dojezd vzrostl na 870 km. S takovou vzdáleností není spojena ani řada limuzín osazených konvenčním pohonem, bateriové elektromobily si o něm mohou nechat jen zdát.
Ani baterie ale upravenému Aurusu nechybí. O jejich kapacitě se institut nezmiňuje, původní prototyp ovšem v tomto ohledu počítal se 100 kW. To pochopitelně vedlo k jeho vysoké hmotnosti, která nejspíše již korespondovala s řidičským oprávněním na náklaďák. Zároveň pak logicky ovlivňovala dojezd. Když si přitom uvědomíme, jak moc právě ten narostl, a to při stejném objemu vodíkových nádrží, dá se předpokládat, že Rusové kapacitu baterií snížili. Konkrétní údaj ale zatím neprozradili.
Ani toto ovšem není konečná. Insitut NAMI má totiž v plánu rozjet v příštím roce vývoj vodíkové a bateriové verze SUV Komendant. To s limuzínou Senat sdílí technický základ, nicméně jeho hmotnost je o poznání vyšší (3 295 kg versus 2 700 kg). Očekávat tak lze horší data týkající se akcelerace i dojezdu, na druhou stranu jakýkoli technický posun může být následně aplikován také u sedanu.



Vodíková verze Aurusu Senat nese oficiální označení NAMI Hydrogen. Zatím ale nebylo potvrzeno, zda se dočká sériového provedení. S ohledem na tamní cenu benzinu a prakticky nulovou vodíkovou infrastrukturu to nedává příliš velký smysl, ale to nedává ani vývoj auta. A přesto vzniklo. Foto: NAMI, tiskové materiály
Zdroj: NAMI
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 8 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Nová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 4 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 6 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 7 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 8 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom