Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali svůj nový obří „arktický autobus”, zvládne provoz i v 50 stupních pod nulou
12.6.2023 | Petr Prokopec
Už zvládnutí teplot okolo -20 stupňů Celsia bývá pro řadu aut problém, tohle si musí poradit i s víc jak dvouapůlnásobkem. O běžných silnicích či teplém počasí si Uraly-427701-75 budou moci nechat jen zdát.
Od konce druhé světové války za dva roky uplyne již 80 let, a tak vám vlastní zážitky může podat stále méně pamětníků. Faktem nicméně zůstává, že řada automobilek v letech 1939 až 1945 nemohla pokračovat ve své dosavadní činnosti a místo toho začala z jejich montážních linek sjíždět válečná technika. Rusko je momentálně též ve válce, domácí výrobci ale stále mají značnou volnost, a mohou se tedy nadále věnovat strojům určeným k civilnímu či maximálně vědeckému využití.
Právě ve druhé oblasti se hodlá maximálně profilovat značka Ural. Ta se již nějaký ten pátek věnuje vývoji tzv. Arktického autobusu, přičemž nyní odhalili jeho předprodukční provedení. Ve srovnání s loňskou verzí tu máme jeden zásadní rozdíl, kabina totiž již není separována od zbytku karoserie. Motorová sekce je nicméně nadále vystrčena dopředu, což má zjednodušit opravy a údržbu. Vůz je totiž určen pro operace v oblastech s věčným sněhem a ledem, kde by odklopení kabiny - navíc nově neoddělené - nebylo praktické.
Novinka s označením Ural-427701-75 stojí na ocelovém rámu, jenž se dočkal nástavby z kompozitu, jejíž boky mají několik vrstev kvůli lepší tepelné izolaci. Ze stejného důvodu došlo na zmenšení prosklených ploch, zároveň však byly jednotlivé skleněné panely zesíleny. Vylepšen byl také ventilační a výhřevný systém, neboť „arktický autobus“ má běžně bez sebemenších potíží fungovat i při teplotách -50 stupňů Celsia.
Těmto podmínkám byla přizpůsobena i technika. Šestikolka totiž ke svému pohonu používá turbodiesel o výkonu 310 koní, jenž na všechny tři nápravy přenáší devítistupňový automat. Jelikož ale právě motorová nafta je náchylná na nízké teploty, dostal palivový systém funkci elektrického ohřevu. Izolována je i baterie, jíž může posádka ovládat přímo z kabiny. Brzdový systém pak má tzv. mokrý válec kvůli možné kondenzaci vody a jejímu následnému zamrznutí.
Každé z kol bylo rovněž osazeno masivními pneumatikami s velmi nízkým tlakem, v důsledku čehož se kolos má snadněji pohybovat po zasněžených pláních. To je s ohledem na jeho zaměření vítané, neboť Ural hodlá nabízet různé konfigurace. Verze pro převoz polárních výzkumníků přitom počítá se 22 sedadly, z nichž každé je osazeno portem na USB a bezdrátovým dobíjením mobilů. Uvnitř kabiny pak nechybí ani vzadu umístěná toaleta.
Kromě toho ovšem novinka bude vyráběna také jako pojízdná laboratoř či mobilní ambulance, která má i do vzdálených oblastí přivézt možnost vakcinace a podobně. Právě z těchto důvodů Ural vidí ve voze značný potenciál, ročně je totiž prý třeba zhruba 300 až 500 aut k podobným účelům. Výroba přitom odstartuje v příštím roce, ovšem zpočátku pouze v omezeném množství. Od roku 2025 však má továrna najet na plnou kapacitu, tedy na 500 kusů ročně.









Rusové odstartovali vývoj „arktického autobusu“ v loňském roce, kdy absolvovali i první testy v Jakutské oblasti. Letos má před sebou Ural-427701-75 nejprve první letní zkoušky, než dojde na ty zimní v místech, které se následně stanou jeho domovinou. Odolávat musí mimo jiné neskutečnému mrazu. Foto: Ural
Zdroj: Ural
Bleskovky
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
včeraČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Nejčtenější články
První hybridní Porsche 911 je ještě větší nesmysl, než by vás napadlo, kvůli omezením spojeným s bateriemi je téměř nepoužitelné
31.8.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Porsche modernizovalo nechtěný elektrický Macan, z jeho klíčových problémů ale nevyřešilo vůbec nic
31.8.2025McLaren zničil dva vzácné prototypy legendárního F1, tento ale s enormním úsilím znovu ožil, aby dokreslil prázdné místo na mapě
31.8.2025Tragédie Fordu nekončí. Do servisů musí dalších 1,2 milionu aut 6 modelů, letos je už na 108 svolávačkách
1.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva