Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí
4.11.2020 | Petr Prokopec
Od Rusů na revoluce v automobilovém světě nejsme zvyklí, i oni jsou jich ale schopni. Nejnovější Kamaz zvaný Člunek budiž důkazem, zachází v určitých směrech dále než jiní.
S elektrickými tahači dnes koketuje řada automobilek. Asi nejdále v tomto ohledu zašlo Volvo, jehož model Vera nepřipomíná nic, co bylo dosud představeno. Švédové vyvinuli několik desítek centimetrů vysokou platformu, která se obejde zcela bez kabiny. Řidiče z masa a kostí nahradil autonomní systém úrovně SAE5, který sice prozatím zvládá maximálně tempo 40 km/h, ovšem pod dohledem operátorů sedících v kontrolní věži dokáže v areálu firmy DFDS pracovat celý den bez přestání.
Volvo ale není jedinou firmou, která vypouští ze hry jak lidskou posádku, tak celou kabinu. Další je ruský Kamaz, který už letos v únoru poprvé ukázal koncept modelu zvaného Člunek skrytého též pod kódovým označením 3373. Na rozdíl od švédského díla tu ovšem nejde o tahač, nýbrž o autonomní platformu, která je přímo osazena kontejnerem. Dostala tak dvě nápravy, jež umožňují natočení kol v přímém i podélném směru, což pochopitelně vylepšuje manévrovatelnost v omezeném prostoru.
Právě kvůli schopnosti pohybu všemi směry vůz dostal do vínku na obou koncích přední i koncová světla, přičemž aktivními jsou vždy ta odpovídající směru jízdy. Doplněna jsou zároveň příslušnými senzory, které zajišťují autonomní operace. Systém se dokáže dostat i do maximálně stísněných prostor, čemuž byl uzpůsoben i samotný kontejner. Ten je možné otevřít ze všech stran i z vrchu. Nosnost platformy pak činí 10 tun.
Kamaz Člunek měří 8 metrů na délku, 2,55 metru na šířku a 4 metry na výšku. O jeho pohon se stará synchronní elektromotor s permanentním magnetem, tempo Kamazu je stejně jako ve švédském případě omezeno na 40 km/h. Rusové již postavili první prototyp, který je „zaměstnán“ ve vývojovém centru značky a právě ten můžete vidět na záběrech níže.
Novinka se prý chystá na sériovou výrobu, detaily v tomto směru ale nepadly, a to ani k případné ceně. Rusové nicméně dodávají, že v prvé fázi se počítá s jízdou pouze s uzavřených průmyslových komplexech a zónách. Na provoz na veřejných komunikacích zatím Kamaz nepomýšlí, přesto je třeba uznale kývnout hlavou. Však kdo by kdy řekl, že ve vývoji autonomních elektrických náklaďáků budou někdy v popředí Rusové.

Takto se Rusové Kamazem Člunek pochlubili zkraje, šlo o počítačové vizualizace. Teď jej můžeme spatřit i v akci. Ilustrace: Kamaz
Zdroj: Kamaz
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 9 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před hodinou
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 4 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 5 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
