Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
S novými elektromobily jsou spojena taková omezení, že budou pro spoustu lidí prakticky nepoužitelné
11.5.2022 | Petr Prokopec
On je jakýkoli elektromobil pro spoustu lidí nepoužitelný, v případě těchto dvou novinek se ale bavíme ještě o docela jiné úrovni. Je sice hezké, že výrobce dává na baterie 10letou záruku, ovšem na oltář tomu padlo jakkoli použitelné dobíjení.
Říká se, že pokrok nelze zastavit. S tím lze snadno souhlasit, jakkoliv je třeba dodat, že rozlišovat musíme mezi pokrokem a „pokrokem“. Elektromobily, alespoň ty současné, do první zmíněné skupiny nepatří. Jsou politicky vynucovaným řešením, které by se na volném trhu prosazovalo stejně špatně jako kdykoli dříve. Tedy skoro vůbec. A fakt, že je tak moc uměle protežováno, pouze dostává do nabídek automobilek pochybně fungující vozy, které by si za jiných okolností ani nedovolily prodávat.
Nejnověji to dokládá oznámení Toyoty týkající se jejího prvního masového elektromobilu, který je v trochu jiné podobě současně nabízen i s logem Subaru. Japonská automobilka totiž uvedla, že pokud si lidé koupí Toyotu bZ4X nebo Subaru Subaru Solterra s pohonem všech kol, pak při teplotách pod bodem mrazu nebude fungovat rychlodobíjení. S jeho pomocí má přitom totéž SUV s pohonem předních kol dobít baterie na 80 % kapacity v ideálním případě za půl hodiny.
I kdybyste nicméně čtyřkolku dobíjeli při ideálních podmínkách, stejné úrovně dosáhnete až po takřka dvojnásobné době. Stojí za tím zcela odlišné pakety baterií, které nové elektromobily používají. U verze s pohonem předních kol byly užity akumulátory od Panasonicu od kapacitě 71,4 kWh, jež při dobíjení zvládají výkon až 150 kW. Pro čtyřkolku ale paket o kapacitě 72,8 kWh vyrábí čínská firma CATL, která dobíjecí výkon limituje na 100 kW. Udávaný dojezd této verze pak činí 470 km dle cyklu WLTP, odhad americké agentury EPA jej však snižuje na 367 km.
Je tedy vskutku otázkou, jak velký zájem o tyto vozy vůbec bude. Oslnit totiž nezvládají ani po stránce dynamické, a to v obou případech. Předokolka totiž s 204 koňmi zvládá sprint na stovku za 7,5 sekundy, čtyřkolka s 217 koňmi je pak na tom jen o šest desetin lépe. To nejsou zrovna oslňující data, jakkoliv je lze akceptovat i při pohledu na cenu, která u nás startuje v případě Toyoty na 1 220 000 Kč (4x2), respektive na 1 380 000 Kč (4x4).
Mnohem podstatnější jsou nicméně ony nesnáze s dobíjením. Toyota totiž v uživatelské příručce vozu uvádí, že „jakmile teploty klesnou pod 10 stupňů Celsia, čas potřebný k dobití baterií se výrazně zvýší“. Není to ještě tak dávno, co jsme u nás i o takovém „vedru“ mohli pouze snít. V mnoha zemích se pak ještě i nyní potýkají se sněhem, což v případě vlastnictví bZ4X de facto znamená nutnost mít garáž. Pro spoustu lidí bude takové auto prakticky nepoužitelné ještě více než jakýkoli jiný elektrický vůz.
Zas a znovu se tak ukazuje, že elektromobily mají značné limity a proto je za pokrokové opravdu nemůžeme považovat. Koneckonců, v případě spalovacích aut vám při 10 stupních Celsia bude maximálně tak zima, což platí i o nule. Stále ovšem budete mít natankováno za několik málo desítek sekund. A pokud má ona čerpací stanice obsluhu, dokonce ani nemusíte vylézat z vyhřátého interiéru.
Je pak sice hezké, že Toyota v případě baterií garantuje, že po 10 letech či najetí 240 tisíc kilometrů budou stále nabízet 90procentní kapacitu, ovšem oběť, kterou kvůli tomu musí majitelé učinit, opravdu není malá. Bez rychlodobíjení se totiž plného stavu dočkáte až po takřka 10 hodinách. Japonské SUV tak ani v nejmenším nemůže vyhovět všem, což je asi to jediné, v čem se neliší od konkurence.









Toyota bZ4X svými bateriemi neoslní, i když na ně Japonci dávají 10letou záruku. Té však na oltář položili rozumně použitelné dobíjení. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Iannone ve WSBK 2026 za tým Cainam Racing 10:00
- COMPOS s Vostatkem a Königem včera 20:20
- Testy Superbike a Supersport v Jerezu - 1. den včera 17:55
- Testy Moto2 v Jerezu - i se Salačem včera 10:00
- Testy Moto3 v Jerezu včera 09:00
Nejnovější články
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
před 3 hodinami
Audi se vysmálo zákazníkům. Říká, že jim naslouchá v momentě, kdy po letech marných nářků točí hodinové filmy o chybách jeho aut
před 4 hodinami
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
včera
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
včera
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
