Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným

Představa některých výrobců, že téměř všichni zákazníci budou chtít SUV a jiné karosářské styly se tedy nevyplatí podporovat, nám přijde od začátku naivní. Někteří na ni dokáží stavět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným

11.8.2020 | Petr Prokopec

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným

/

Foto: Toyota

Představa některých výrobců, že téměř všichni zákazníci budou chtít SUV a jiné karosářské styly se tedy nevyplatí podporovat, nám přijde od začátku naivní. Někteří na ni dokáží stavět.

Pro automobilku Ford letošek představuje konec jedné éry. Posledního července totiž z montážní linky továrny v mexickém Hemosillu sjely poslední exempláře sedanů Fusion (který Evropa zná pod názvem Mondeo) a Lincolnu MKZ. Zakrátko navíc skončí také Lincoln Continental, což znamená, že v severoamerické nabídce značky bude figurovat už jen jeden jediný model, který není SUV, pick-upem či dodávkou, a tím je Mustang. Značka tak splnila, co si předsevzala, a zaměřila se pouze na jediný směr.

O tomto kroku již od chvíle, kdy jej Ford oznámil, mluvíme jako o velmi riskantním. Je totiž sice pravdou, že momentálně sahá po SUV všeho druhu nejvíce lidí v historii. Nicméně je třeba počítat s tím, že módní trendy se pravidelně mění a obliba aut se zvýšeným podvozkem nebude věčná. A kdyby trvala dlouho, nikdy nebude všeobjímající. I když podíl SUV a pick-upů dnes v USA tvoří přes 60 procent veškerých prodejů, stále tu zůstává poměrně velký koláč, který Ford a potažmo GM, které se rozhodlo stejně, přenechaly ostatním.

Dané příležitosti se rozhodla chopit hlavně Toyota, která konzervativní klientelu záda neukazuje. Japonská automobilka tak na americkém trhu rozšířila svou nabídku o nové edice Avalon XSE Nightshade a Corolla Apex, stejně jako odstartovala prodej modelu Corolla Hybrid a inovovaného Camry. V případě tohoto vozu tak nyní zákazníci mohou volit z neskutečných 17 variací, neboť třeba jen v rámci motorového prostoru Toyota nabízí šestiválce, čtyřválec a hybridní ústrojí. Stejně tak mohou lidé zvolit i pohon všech kol. A protože alternativy přestávají existovat, Japonci jsou s touto strategií velmi úspěšní.

„Je neuvěřitelné, jak velká je i nadále poptávka po sedanech,“ popisuje současný stav dění Cynthia Tenhouse, viceprezidentka Toyoty pro marketing. „Předpokládáme, že letos v tomto segmentu prodáme čtyři miliony aut. Jsme šťastni, že si z trhu můžeme ukousnout tak velkou porci, jak jen dokážeme. Jen v případě Spojených států to pro nás představuje zhruba 750 tisíc aut. To je více, než kolik mnohé automobilky prodají celkem.“

Viceprezidentka Toyoty zároveň dodává, že v loňském roce 31 procent zákazníků, kteří si dříve pořídili sedan, nakupovali ve stejném segmentu. Jejich touhy se tedy nemění, ba co více, díky Fordu a GM zájem jen narůstá. Registrace modelu Camry byly totiž v únoru, tedy těsně před příchodem koronaviru, nahoře o 12,5 procenta. A takový Prius si meziročně polepšil dokonce o 29,7 procenta. „Proč bychom tedy na tomto trhu nezůstali?“ ptá se Tenhouse.

Děje se tak v podstatě přesně to, co jsme očekávali. Míra rozšíření SUV má své limity - existují a budou existovat lidé, kteří taková auta nechtějí. A pokud si nic jiného nemohou koupit u své tradiční značky, půjdou jinam - lidé nejsou loajální jen k tomu či onomu výrobci. Ford, GM a další si tak omezováním pestrosti nabídky podřezávají větev, na které sedí, třebaže z krátkodobého hlediska bude jejich krok jistě ekonomicky efektivní. A pokud jednou začnou být módní jiné typy aut, budou mít firmy s takto jednostrunnou nabídkou velké problémy několik let.


Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 1 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 01Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 2 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 02Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 3 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 03
Toyota letos představila Avalon ve verzi Nightshad. Foto: Toyota

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 4 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 04Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 5 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 05Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 6 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 06
Ukázala se také Corolla Apex. Foto: Toyota

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 7 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 07Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 8 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 08Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 9 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 09
A dorazila i Camry Hybrid. Sedanům tedy značka vale rozhodně nedává a na trhu se s nimi více, nikoli méně úspěšná. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.