Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut

Člověk musí žasnout nad tím, co vše se dá vyrábět z dílů, ze kterých jinak vznikají automobily. Seat dokázal přetransformovat montážní linku v Martorellu na výrobnu ventilátorů ze skladových dílů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut

31.3.2020 | Petr Prokopec

Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Člověk musí žasnout nad tím, co vše se dá vyrábět z dílů, ze kterých jinak vznikají automobily. Seat dokázal přetransformovat montážní linku v Martorellu na výrobnu ventilátorů ze skladových dílů.

Svět si chtě nechtě pomalu začíná zvykat na „dobu koronavirovou“. Tedy stav, kdy jsou lidé zkráceni na svých právech a řada firem musela ze dne na den omezit své aktivity. Patří mezi ně samozřejmě také automobilky, které ovšem v poslední době začínají montážní linky opětovně spouštět. Nikoliv však proto, aby stejně jako před příchodem pandemie chrlily tisíce dopravních prostředků denně. Místo toho výrobu aut začíná nahrazovat produkce respirátorů, ventilátorů a dalších pomůcek potřebných v boji se zákeřnou chorobou.

Před několika málo dny jsme již zmínili Ford, který s pomocí některých komponentů, jenž běžně slouží k výrobě pick-upu F-150, začal produkovat respirátory včetně ochranných masek. Nyní přichází se svou troškou do díla Seat, jenž přetransformoval linku v továrně v Martorellu na výrobu automatizovaných plicních ventilátorů. I Španělé přitom sáhli do svých skladů, aby co nejvíce urychlili nájezd výroby. Ventilátory tak vyrábí s pomocí motorků ovládajících stěrače předních skel.

Na novém produktu v úvodní fázi pracoval tým 150 inženýrů, kteří přišli hned se 13 návrhy. Z těch pak vzešel vítězný prototyp zvaný OxyGEN, na kterém Seat spolupracoval s řadou zdravotnických organizací. Produkt přitom nyní prochází závěrečným testováním, jenž je součástí oficiálního schvalovacího procesu. Jakmile bude dokončen, začne Seat zásobovat v prvé řadě svou domovinu, která je jednou z nejvíce zasažených zemí.

„Motivací každého, kdo se tohoto projektu zúčastnil, byla snaha ochránit lidské životy pomocí know-how o masové výrobě,“ uvedl na změnu záběru martorellské továrny Nicolás Mora z produkční divize Seatu. Přitom upřesnil, že vývoj ventilátorů zabral specializovanému týmu pouhý týden, přičemž kromě zmíněného motoru stěračů byly využity také koncernové hřídele a různá soukolí. Ty španělská automobilka vyrábí pomocí 3D tisku.

Každý ventilátor přitom tvoří přes 80 elektrických či mechanických komponentů, přičemž závěrečná kontrola kvality zahrnuje i sterilizaci pomocí ultrafialového světla. Nyní tedy již zbývá vyčkat jen pár dnů, než se ventilátory Seatu rozletí nejprve po Španělsku a následně nejspíše i do dalších zemí. Koncernu VW, který v důsledku karantén tratí neskutečných 55 miliard korun týdně, to však jistě bude jen slabá náplast na mizerné pocity z nastalé situace.


Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 1 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 01Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 2 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 02Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 3 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 03Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 4 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 04Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 5 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 05Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 6 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 06Seat se zapojil do boje s koronavirem, chytře využívá existující díly z aut - 7 - Seat vyroba ventilatoru 2020 prvni sada 07
Seat zakrátko začne v Martorellu místo aut vyrábět automatizované ventilátory, jenž jeho inženýři vyvinuli během pouhého týdne s využitím existujících komponentů

Zdroj: Seat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše