Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
28.12.2024 | Petr Prokopec
O tom, co se bude dít s Jaguarem, už bylo řečeno mnohé, žádné z dosud publikovaných informací ale nebyly tak přesné jako ty od Jana-Kase van der Stelta, šéfa německého zastoupení Jaguaru a Land Roveru.
Na počátku roku 2024 s námi planetu Zemi sdílelo 2 781 dolarových miliardářů. V současné době jich možná bude o pár desítek víc nebo míň, milionáře ani nemá smysl počítat. Není to málo, což zní jako dobrá zpráva pro Jaguar, který se rozhodl, že na trhu postoupí o několik pater výš. Britská automobilka už totiž nehodlá být soupeřem pro Audi, BMW či Mercedes-Benz, ale místo toho by ráda kradla klientelu značkám jako Bentley či Porsche. Navíc přestane nabízet vozy se spalovacím pohonem a přejde jen na ten elektrický.
Nad tímto plánem zvedáme obočí už od chvíle, kdy s ním Britové poprvé přišli. Tehdy ještě kolem elektromobilů panoval všeobecný optimismus, dnes se bateriový pohon zejména ve třídě drahých aut zdá být receptem na to, jak nic neprodat. Bohatá klientela nejenže netouží po nefunkčních řešení, chce také být výjimečná. A protože výjimečnost se nyní pojí hlavně s objemnými spalovacími motory, které z aut vesměs zmizely, chce právě ty.
Jan-Kas van der Stelt, šéf německého zastoupení značky, který poskytl rozhovor Auto Bildu, má ovšem i tak pocit, že Jaguar ve své misi dokáže uspět. Jedním z klíčových faktorů přitom má být vítězná technologie. Britská automobilka totiž opanovala sezónu 2023-2024 šampionátu Formule E, pročež by ráda některé komponenty závodního vozu přenesla i na ty silniční. O jaké nicméně půjde, van der Stelt již neupřesnil. Ony díly ale musí zaručit „vysoký výkon“ i dojezd přes 700 km.
Jak již bylo zmíněno, tuto techniku si Britové chtějí nechat řádně zaplatit. Van der Stelt totiž upřesnil, že „zatímco nyní se průměrná cena Jaguaru pohybuje okolo 70 tisíc Eur (cca 2,1 mil. Kč), v budoucnu bude dvakrát tak vysoká“. To znamená, že chystané GT vyjde na zhruba stejnou sumu jako Porsche Taycan Turbo s 884 koňmi schopnými zdolat stovku za 2,7 sekundy a dojezdem 634 km. Jenže zrovna tento elektromobil se letos prodejně propadá o víc než 50 % a pro automobilku i její zákazníky je zdrojem velké frustrace.
I když tedy van der Stelt dodává, že „naši budoucí zákazníci nevlastní jen jedno auto, ale mají jich několik“, s největší pravděpodobností lze předpokládat, že si Taycan již pořídili. Tudíž se jednou spálili a podruhé k tomu již nebudou tak moc svolní. Zvlášť když s elektromobily je stále častěji spojen ten typ svolávací akce, kdy v podstatě jejich mrzká využitelnost je výrobcem z obav před samovznícením baterií ještě umenšena.
Žádné podobné problémy ale německý šéf Jaguaru u britských elektromobilů nepřipouští, i když třeba I-Pace, tedy bateriová prvotina značky, je kritizován ze všech stran právě za opakované problémy vyžadující další a další návštěvy servisů. Místo toho van der Stelt dodává, že život s elektromobilem má být procházka růžovou zahradou. Za tím ale má stát z velké části pomoc Evropské unie a německé vlády. Tedy jinými slovy, Jaguar zřejmě nadále očekává, že z peněz daňových poplatníků budou hrazeny kratochvíle nejbohatších.
Připomeňme, že Britové zatím přišli pouze s konceptem předznamenávajícím jejich budoucí novinky. První produkční vůz porevoluční éry se ovšem má objevit až na sklonku příštího roku, přičemž do prodeje zamíří až v tom následujícím. Dorazí tedy v době, kdy mimo hru bude ještě víc současných umělých zvýhodnění. A dost možná ve chvíli, kdy se plán EU na elektrifikaci všeho ukáže být zcela nerealizovatelným. V ten moment by už nezbylo než vytisknout Jaguaru parte...







Elektrický koncept Jaguaru sice nevypadá tak odpudivě, jak se mnozí obávali, nezměrné nadšení však rovněž nebudí. I proto, že má jít o velmi drahý vůz, navíc s elektrickým pohonem. Kde se bere v manažerech značky optimismus, nemáme tušení. Foto: Jaguar
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Ceny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 4 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 5 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 7 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinamiElektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 15:59 - Předseda
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- IT poradna 06.16. 14:15 - pavproch
- BMW Divize 06.16. 14:03 - pavproch
- Jednostopé okénko 06.16. 10:05 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan