Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
28.12.2024 | Petr Prokopec
O tom, co se bude dít s Jaguarem, už bylo řečeno mnohé, žádné z dosud publikovaných informací ale nebyly tak přesné jako ty od Jana-Kase van der Stelta, šéfa německého zastoupení Jaguaru a Land Roveru.
Na počátku roku 2024 s námi planetu Zemi sdílelo 2 781 dolarových miliardářů. V současné době jich možná bude o pár desítek víc nebo míň, milionáře ani nemá smysl počítat. Není to málo, což zní jako dobrá zpráva pro Jaguar, který se rozhodl, že na trhu postoupí o několik pater výš. Britská automobilka už totiž nehodlá být soupeřem pro Audi, BMW či Mercedes-Benz, ale místo toho by ráda kradla klientelu značkám jako Bentley či Porsche. Navíc přestane nabízet vozy se spalovacím pohonem a přejde jen na ten elektrický.
Nad tímto plánem zvedáme obočí už od chvíle, kdy s ním Britové poprvé přišli. Tehdy ještě kolem elektromobilů panoval všeobecný optimismus, dnes se bateriový pohon zejména ve třídě drahých aut zdá být receptem na to, jak nic neprodat. Bohatá klientela nejenže netouží po nefunkčních řešení, chce také být výjimečná. A protože výjimečnost se nyní pojí hlavně s objemnými spalovacími motory, které z aut vesměs zmizely, chce právě ty.
Jan-Kas van der Stelt, šéf německého zastoupení značky, který poskytl rozhovor Auto Bildu, má ovšem i tak pocit, že Jaguar ve své misi dokáže uspět. Jedním z klíčových faktorů přitom má být vítězná technologie. Britská automobilka totiž opanovala sezónu 2023-2024 šampionátu Formule E, pročež by ráda některé komponenty závodního vozu přenesla i na ty silniční. O jaké nicméně půjde, van der Stelt již neupřesnil. Ony díly ale musí zaručit „vysoký výkon“ i dojezd přes 700 km.
Jak již bylo zmíněno, tuto techniku si Britové chtějí nechat řádně zaplatit. Van der Stelt totiž upřesnil, že „zatímco nyní se průměrná cena Jaguaru pohybuje okolo 70 tisíc Eur (cca 2,1 mil. Kč), v budoucnu bude dvakrát tak vysoká“. To znamená, že chystané GT vyjde na zhruba stejnou sumu jako Porsche Taycan Turbo s 884 koňmi schopnými zdolat stovku za 2,7 sekundy a dojezdem 634 km. Jenže zrovna tento elektromobil se letos prodejně propadá o víc než 50 % a pro automobilku i její zákazníky je zdrojem velké frustrace.
I když tedy van der Stelt dodává, že „naši budoucí zákazníci nevlastní jen jedno auto, ale mají jich několik“, s největší pravděpodobností lze předpokládat, že si Taycan již pořídili. Tudíž se jednou spálili a podruhé k tomu již nebudou tak moc svolní. Zvlášť když s elektromobily je stále častěji spojen ten typ svolávací akce, kdy v podstatě jejich mrzká využitelnost je výrobcem z obav před samovznícením baterií ještě umenšena.
Žádné podobné problémy ale německý šéf Jaguaru u britských elektromobilů nepřipouští, i když třeba I-Pace, tedy bateriová prvotina značky, je kritizován ze všech stran právě za opakované problémy vyžadující další a další návštěvy servisů. Místo toho van der Stelt dodává, že život s elektromobilem má být procházka růžovou zahradou. Za tím ale má stát z velké části pomoc Evropské unie a německé vlády. Tedy jinými slovy, Jaguar zřejmě nadále očekává, že z peněz daňových poplatníků budou hrazeny kratochvíle nejbohatších.
Připomeňme, že Britové zatím přišli pouze s konceptem předznamenávajícím jejich budoucí novinky. První produkční vůz porevoluční éry se ovšem má objevit až na sklonku příštího roku, přičemž do prodeje zamíří až v tom následujícím. Dorazí tedy v době, kdy mimo hru bude ještě víc současných umělých zvýhodnění. A dost možná ve chvíli, kdy se plán EU na elektrifikaci všeho ukáže být zcela nerealizovatelným. V ten moment by už nezbylo než vytisknout Jaguaru parte...







Elektrický koncept Jaguaru sice nevypadá tak odpudivě, jak se mnozí obávali, nezměrné nadšení však rovněž nebudí. I proto, že má jít o velmi drahý vůz, navíc s elektrickým pohonem. Kde se bere v manažerech značky optimismus, nemáme tušení. Foto: Jaguar
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 2 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Nejnovější články
Poslední Škoda Octavia s motorem bez turba je k mání jako dodnes nové auto, na svůj stav stojí pakatel
před hodinouJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 2 hodinamiByznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
včeraNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
včeraJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva