Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
28.12.2024 | Petr Prokopec
O tom, co se bude dít s Jaguarem, už bylo řečeno mnohé, žádné z dosud publikovaných informací ale nebyly tak přesné jako ty od Jana-Kase van der Stelta, šéfa německého zastoupení Jaguaru a Land Roveru.
Na počátku roku 2024 s námi planetu Zemi sdílelo 2 781 dolarových miliardářů. V současné době jich možná bude o pár desítek víc nebo míň, milionáře ani nemá smysl počítat. Není to málo, což zní jako dobrá zpráva pro Jaguar, který se rozhodl, že na trhu postoupí o několik pater výš. Britská automobilka už totiž nehodlá být soupeřem pro Audi, BMW či Mercedes-Benz, ale místo toho by ráda kradla klientelu značkám jako Bentley či Porsche. Navíc přestane nabízet vozy se spalovacím pohonem a přejde jen na ten elektrický.
Nad tímto plánem zvedáme obočí už od chvíle, kdy s ním Britové poprvé přišli. Tehdy ještě kolem elektromobilů panoval všeobecný optimismus, dnes se bateriový pohon zejména ve třídě drahých aut zdá být receptem na to, jak nic neprodat. Bohatá klientela nejenže netouží po nefunkčních řešení, chce také být výjimečná. A protože výjimečnost se nyní pojí hlavně s objemnými spalovacími motory, které z aut vesměs zmizely, chce právě ty.
Jan-Kas van der Stelt, šéf německého zastoupení značky, který poskytl rozhovor Auto Bildu, má ovšem i tak pocit, že Jaguar ve své misi dokáže uspět. Jedním z klíčových faktorů přitom má být vítězná technologie. Britská automobilka totiž opanovala sezónu 2023-2024 šampionátu Formule E, pročež by ráda některé komponenty závodního vozu přenesla i na ty silniční. O jaké nicméně půjde, van der Stelt již neupřesnil. Ony díly ale musí zaručit „vysoký výkon“ i dojezd přes 700 km.
Jak již bylo zmíněno, tuto techniku si Britové chtějí nechat řádně zaplatit. Van der Stelt totiž upřesnil, že „zatímco nyní se průměrná cena Jaguaru pohybuje okolo 70 tisíc Eur (cca 2,1 mil. Kč), v budoucnu bude dvakrát tak vysoká“. To znamená, že chystané GT vyjde na zhruba stejnou sumu jako Porsche Taycan Turbo s 884 koňmi schopnými zdolat stovku za 2,7 sekundy a dojezdem 634 km. Jenže zrovna tento elektromobil se letos prodejně propadá o víc než 50 % a pro automobilku i její zákazníky je zdrojem velké frustrace.
I když tedy van der Stelt dodává, že „naši budoucí zákazníci nevlastní jen jedno auto, ale mají jich několik“, s největší pravděpodobností lze předpokládat, že si Taycan již pořídili. Tudíž se jednou spálili a podruhé k tomu již nebudou tak moc svolní. Zvlášť když s elektromobily je stále častěji spojen ten typ svolávací akce, kdy v podstatě jejich mrzká využitelnost je výrobcem z obav před samovznícením baterií ještě umenšena.
Žádné podobné problémy ale německý šéf Jaguaru u britských elektromobilů nepřipouští, i když třeba I-Pace, tedy bateriová prvotina značky, je kritizován ze všech stran právě za opakované problémy vyžadující další a další návštěvy servisů. Místo toho van der Stelt dodává, že život s elektromobilem má být procházka růžovou zahradou. Za tím ale má stát z velké části pomoc Evropské unie a německé vlády. Tedy jinými slovy, Jaguar zřejmě nadále očekává, že z peněz daňových poplatníků budou hrazeny kratochvíle nejbohatších.
Připomeňme, že Britové zatím přišli pouze s konceptem předznamenávajícím jejich budoucí novinky. První produkční vůz porevoluční éry se ovšem má objevit až na sklonku příštího roku, přičemž do prodeje zamíří až v tom následujícím. Dorazí tedy v době, kdy mimo hru bude ještě víc současných umělých zvýhodnění. A dost možná ve chvíli, kdy se plán EU na elektrifikaci všeho ukáže být zcela nerealizovatelným. V ten moment by už nezbylo než vytisknout Jaguaru parte...







Elektrický koncept Jaguaru sice nevypadá tak odpudivě, jak se mnozí obávali, nezměrné nadšení však rovněž nebudí. I proto, že má jít o velmi drahý vůz, navíc s elektrickým pohonem. Kde se bere v manažerech značky optimismus, nemáme tušení. Foto: Jaguar
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
16.8.2025Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
16.8.2025Mercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
17.8.2025Nejúchvatnější Octavia, kterou dnes uvidíte, vás donutí zapomenout na veškerou zášť vůči české automobilce
17.8.2025Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
17.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB