Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Nissanu přiznal, že bez pomoci zvenčí už automobilka nepřežije, sám to nejspíš zabalí příští týden
8.3.2025 | Petr Prokopec
A to jsou smutná slova. Ještě před pár týdny Makoto Uchida hrdě odmítl pomocnou ruku Hondy s obavami o nezávislost Nissanu, dnes se obává o jeho samotnou existenci. A potápějící se loď nejspíš sám zavčas opustí.
Na počátku letošního dubna Nissan oznámí finanční výsledky za uplynulý fiskální rok, který pro něj končí 31. březnem. Šéf japonské automobilky Makoto Uchida nicméně již akcionářům sdělil, že očekává ztrátu ve výši 536 milionů dolarů, což dle stávajícího kurzu odpovídá 12,3 miliardám korun. Na první pohled to není zase tak mnoho, v automobilové branži jsme zvyklí i na horší cifry, pozitivní to ale pořád zdaleka není.
Je ale třeba si uvědomit, že když Nissan vyrukoval s čísly za fiskální rok 2023, pohyboval se docela jinde. Čistý zisk automobilky tehdy činil 568,7 miliard yenů, tedy 88,9 miliardy korun. Ani na horské dráze nezažijete takový sešup, i proto kdokoli, kdo má alespoň špetku zdravého rozumu, již hezkých pár měsíců bije na poplach. Pád z výšin na dno pak ostatně stál za snahou Nissanu vytvořit spolu s Hondou zcela novou společnost, v níž by každá strana vlastnila polovinu.
V únoru bylo ovšem nepřekvapivě oznámeno, že dohoda padá. Hlavně proto, že Honda nechtěla vystupovat jako rovnocenný partner, neboť jím nakonec není, chtěla Nissan spíš převzít. S tím však Uchida nechtěl mít nic společného, neboť „jsme neměli jistotu, jak moc bude zajištěna nezávislost Nissanu a zda bude vytěžen náš plný potenciál, pokud se Nissan stane filiálkou plně vlastněnou Hondou“.
Je sice hezké, že si Nissan zkouší zachovat hrdost, jenže na tu se ve světě byznysu nehraje. Prioritou jsou peníze a ty automobilce dochází, pročež by vlastně měla přijmout jakoukoli podanou ruku, jaká se nabízí. Bez ohledu na to, zda jsou u toho třeba postranní úmysly. To přitom Uchida nejspíše již pochopil, protože nově zmiňuje, že bez cizí pomoci Nissan již nemá šanci přežít, jak uvádí Nikkei.
„V současné době je těžké, aby Nissan jen na vlastní triko udržel krok s konkurencí,“ uvedl. Honda přitom stále zůstává ve hře, ovšem tentokrát jako ta silnější z obou automobilek. A může dojít na Uchidovu rezignaci, kterou byl podmiňován návrat k jednacímu stolu. Sám šéf firmy připouští, že příští týden rezignuje. Jeho nástupcem by pak mohl být jmenován finanční ředitel Jeremy Papin, který by tentokrát měl celou věc dotáhnout do úspěšného konce.
Je tedy možné, že se nám tu začíná rodit opravdu velký konglomerát. O spolupráci s Hondou má totiž velký zájem i Mitsubishi, které pod Nissan spadá, stejně jako tchajwanský Foxconn, který původně převzetí Nissanu rovněž zvažoval. Takové seskupení by najednou mělo v ruce poměrně dost trumfů, jen čas ale ukáže, co se skutečně stane.

Příští týden možná dojde na rezignaci šéfa Nissanu, čímž by mohlo dojít k obnovení jednání o partnerství s Hondou. Ta ale již nebude vnímána za rovnocenného partnera, nýbrž za zachránce, který má navrch. Uchida toto připustit nechtěl a nechce, nový člověk ve vedení k tomu může být svolný. Foto: Nissan
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 9 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 8 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 9 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 10 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
před 11 hodinamiSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva