Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Škody bez obalu řekl, co nás v příštích letech čeká, na levnější auta zapomeňte
19.7.2021 | Petr Prokopec
Po dekády jsme byli zvyklí na to, že evoluce nám přináší stále lepší řešení za stále menší peníze. Bohužel, evoluci se nyní rozhodla řídit EU a když jí ani velké automobilky neodporují, nemůžeme čekat nic jiného než vývoj opačným směrem.
Od chvíle, kdy Škoda odhalila své plány do roku 2030, uplynul necelý měsíc. Za tu dobu jsme se nepřekvapivě dozvěděli, že strategie firmy plně odpovídá tehdy ještě neznámým záměrům Evropské unie, která se vzhlédla v elektrické mobilitě a do budoucna s ničím jiným nepočítá. Tomuto kroku pak sice nyní řada lidí tleská, jejich úsměv na rtech ale může během několika málo lez zmizet. Začíná být jasné, že se nemění pouze pohonné ústrojí, ale celý koncept individuální dopravy. Ta bude totiž stále dražší a v delším časovém horizontu dostupná jen pro některé.
Nejnověji to svými slovy v rozhovoru pro nizozemský Auto Week potvrdil šéf mladoboleslavské automobilky Thomas Schäfer, dle kterého zakrátko přijde doba, kdy „malý benzinový vůz bude dražší než elektromobil střední velikosti“. Nejde přitom ani tak o odhad, jakožto spíše o jistotu, která ovšem nemá nic společného s poklesem cen elektrických aut. K tomuto posunu dojde jednak kvůli umělému zdražování konvenčních vozů novými daněmi a regulacemi a jednak kvůli investicím do samotné elektromobility, které někdo musí zaplatit. I mateřský VW před pár dny přiznal, že elektrická auta si sama na sebe nevydělávají a dokud půjde, bude žít z prodeje vozů se spalovacími motory. Ani Škoda nemá jiný záměr - kupce spalovacích modelů hodlá ždímat, co jen to půjde, a to za i pomoci jednodušší nabídky.
Už teď je nabídka Škody velmi nepestrá, co se týče kombinace motorů, pohonů, převodovek a výbav. Do budoucna ale bude nabízet ještě méně úrovní výbavy i méně pohonných jednotek či převodovek. Podle Schäfera zákazníky sáhodlouhé seznamy příplatkové výbavy obtěžují, a proto by do budoucna měli být schopni specifikovat svůj vůz za pomoci čtyř nebo pěti kliknutí počítačovou myší. To je ale podle nás jen obhajoba snah o snižování nákladů - nikdo nemá rád, když si musí koupit k určité kýžené výbavě jinou, kterou nechce, popřípadě naopak. Takto kupci dostanou jen dražší vůz méně odpovídající jejich představám, což stěží někoho osloví. Ostatně i šéf Škody předem připouští pokles celkových prodejů.
Že nejde pouze o slova, ale došlo už i na činy, dokládá pohled na ceník Škody Enyaq. V jejím případě totiž máte k dispozici tři motorizace a tři stupně výbavy, k nimž lze přikoupit ještě „zvýhodněné“ pakety. To je ale vše, přičemž bez 1,1 milionu korun byste v případě zájmu neměli do showroomu Škody ani chodit. Za to pak dostanete auto, které nezvládne ani dojet z Prahy do Brna a zpátky, aniž by si řidič musel udělat nucenou, snadno více než hodinovou přestávku. Zájem o takový vůz je na trzích bez dotací či uměle zdražených konvenčních aut minimální.
Stále více se přitom ukazuje, že s omezováním pohybu politici počítají. Stačí se jen podívat, co nyní chystají v Paříži, ta se má stát rájem cyklistů a pěších. Tomu se chtějí přizpůsobit i výrobci, Škodu nevyjímaje. Ačkoli Schäfer zatím nic neplánuje s jistotou, počítá s tím, že v souladu se záměry mateřského koncernu budou auta kolem roku 2030 nejen elektrická, ale také budou schopna řídit sama. Také to má proměnit celý koncept vlastnictví, neboť lidé ve městech vlastně již nebudou mít důvod, aby si soukromý vůz pořídili. Pokud budou chtít třeba na večeři, pak „je restaurace vyzvednou se svou flotilou doma, po cestě jim nabídnou 'apetizér' či 'šlaftrunk' během návratu“.
Zda se vám přitom taková vidina líbí, nebo nikoliv, necháme na vašem individuálním posouzení. Jisté je jen to, že čím méně necháme pracovat trh a čím více necháme do hry zasahovat plánovače, tím méně efektivních výsledků se dočkáme. Bohužel, pro rychlé rozšíření obtížně konkurenceschopné elektromobility je nemožné kráčet jinou cestou, neboť spalovací auta by bez zásadního technického průlomu nabízela stejně nebo i více za méně ještě dlouho. Většina automobilek - Škodu zjevně nevyjímaje - je s tím smířena a Evropské unii neklade odpor. Kdo jiný by mohl? Obyčejní lidé, kteří nucenou elektromobilitu z většiny odmítají, dávno ztratili slovo.






Škoda je smířena s tím, že bude nabízet stále dražší auta nabízející stále méně možností konfigurace. My z toho nadšeni nejsme, nevidíme pro to důvod. Foto: Škoda
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec včera 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 24.12.2025
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
před 11 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
včera
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
včera
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
včera
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
