Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfka GM přiznala, že přechod na elektromobily zabere dekády, je prý hrdá na nabídku benzinových aut
5.6.2024 | Petr Miler
„Naše elektrická budoucnost je teď,” říkala v roce 2020. ”Naše elektrická budoucnost je za několik dekád,” říká v roce 2024. No kdo se kdy nespletl, že?
Volkswagen, Ford, General Motors. Přinejmenším tyto tři obrovské světové automobilky spojuje jedno - byly po léta doslova posedlé rychlým přechodem na elektromobilitu, do světa pouštěly jednu tiskovou zprávu za druhou ohledně obrovského zájmu o tyto vozy, o rozšiřování jejich nabídky i výroby a o úžasných plánech znamenajících produkci elektrických aut také tam, onde a v určitém počtu.
Všechno to vylétlo komínem.
VW se letos potýká s masivně klesajícím zájmem prakticky o všechny elektrické modely, Ford ve stínu přetrvávajících masivních ztrát kompletně otáčí a GM, ten nejméně od přelomu roku ví, že se ani jemu na tomto poli nedaří. I za takových okolností ale vždy chvíli trvá, než přijde jistý druh kapitulace, té jsme svědky až nyní.
Poněkud tragikomicky sama Mary Barra, dlouholetá šéfka General Motors a velká zastánkyně elektrického pohonu, v rozhovoru pro NBC zásadním způsobem změnila rétoriku. GM už od roku 2018 pravidelně avizoval ústup od spalovacího pohonu směrem k bateriovým elektromobilům, na dnes památné prezentaci v roce 2020 firma oznámila, že do roku 2035 přejde jen na elektromobily. „Naše elektrická budoucnost je teď,” říkala tehdy přímo Barra s tím, že do roku 2035 firma bude prodávat jen elektrická auta a nebere zajatce.
Od té chvíle uběhly pouze čtyři roky a její postoj je rázem úplně jiný. „Víte, už v roce 2018 jsme řekli, že jsme oddáni čistě elektrické budoucnosti. Ale jak tato transformace probíhá, bude to spíš proces na dekády. A to je důvod, proč jsem nemohu být víc hrdá na naši nabídku benzinových aut,” řekla doslova Barra s tím, že GM bude i nadále nabízet rozmanitou škálu aut, která uspokojí preference zákazníků, ať už touží po jakémkoli pohonu.
Je to změna rétoriky o 180 stupňů - místo oddanosti jednomu řešení stůj co stůj přichází pochybnosti a oddanost přání zákazníkům, ať jsou jakákoli. Nedivíme se to a ve výsledku to nekritizujeme - divíme se předchozím prohlášením a kritizujeme ta -, to by ale nebyl ten správný rok 2024, kdyby tohle byl úplný konec.
Taková slova pochopitelně vyděsila ty, kteří o žádných pochybnostech slyšet nechtějí, a tak GM po bouřlivé reakci na vyjádření šéfky firmy v absurdním pokračování tohoto elektrického divadla vydal prohlášení, ve kterém mluvčí firmy uvádí řekl, že společnost má ve skutečnosti dál za cíl prodávat výhradně elektrická vozidla do roku 2035. Tak nevíme, kdo tuto firmu řídí. Asi mluvčí.
To ale berme jen jak úsměvnou hříčku. Je zjevné, že uvažování firmy se změnilo, ostatně i jí vlastněný Cadillac už dříve plán prodávat jen elektromobily zrušil a zruší ho samozřejmě i GM. Zruší ho každý, kdo chce přežít. Takto prosté to je a zruší ho nakonec i EU, je to technicky i ekonomicky utopická, nenaplnitelná vize.



Bylo směšné si myslet, že by elektrická auta jako elektrický Chevrolet Equinox byla jedinou možnou budoucností GM. Plán se zjevně změnil, jen všechny struktury firmy o tom zatím zjevně neví. Foto: Chevrolet
Zdroje: NBC News, General Motors
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
- Titul pro čínský motocykl Kove, Fernandez mistrem světa 19.10.2025
Nejnovější články
Dnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
před 10 hodinamiZkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
před 11 hodinamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
včeraK mání je auto, které osobně zdevastoval „Mr. Bean”. Pak ho nechal opravit, přesto jej prodává s dírou
včeraNa nových Hummerech si dealeři chtěli mastit kapsy, teď je nedokážou prodat ani se slevami 900 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 00:32 - vlachjir
- Policejní kontroly a měření 10.20. 23:34 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.20. 16:41 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom