Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéftechnik Land Roveru říká, že sázka na bateriové elektromobily je naprostý omyl
5.10.2019 | Petr Prokopec
Dnes skoro nekriticky obdivovaná alternativa ke spalovacím motorům vypadá jako jediná možná budoucnost pohonu aut, nepochybuje o ní skoro nikdo. Nick Rogers z Land Roveru ale ano, baterie jsou podle něj začarovaný kruh.
Poslední vývoj na poli elektřinou poháněných vozů se zdá být vcelku jasný. Automobilky posílají na trh zejména elektrická SUV, což na první pohled vypadá jako logický krok. Baterie instalované do podlahy výšku vozu zvedají o zhruba deset centimetrů, zatímco hmotnost se jejich přítomností navyšuje o nějakých tři sta kilo. V případě hatchbacků bychom tak ve výsledku dostali spíše těžkotonážní mini-MPV, jak ostatně prokázal třeba Volkswagen s novým modelem ID.3. U SUV ale navýšení výšky a hmotnosti zdánlivě tolik nevadí, zvláště když už z podstaty jde o vysoká a těžká auta.
Podle britských automobilek Jaguar a Land Rover však jde o naprostý omyl, kvůli němuž se výrobci dostávají do začarovaného kruhu, z nějž nelze vystoupit. Již samotná karoserie SUV vyžaduje vyšší výkon, než je tomu u hatchbacku. Jenže zvýšení hmotnosti dané příchodem baterií vyžaduje další nárůst. Hnací ústrojí tak bude potřebovat více energie, čímž se zase dostáváme k větším bateriím, tedy opětnému zvýšení hmotnosti. A pochopitelně, problémem je také aerodynamika takových aut.
„Čím větší vozidlo, tím je větší aerodynamická výzva. Pokud si tedy nedáte pozor, skončíte s tak velkými bateriemi a tak těžkým vozem, že jakmile s ním zamíříte na dálnici, dojezd se jednoduše rozplyne,“ uvádí technický ředitel obou značek Nick Rogers. Dle jeho názoru je proto třeba začít se dívat také jiným směrem, a to zejména tím vodíkovým. Jinak prostě elektrický Land Rover nemá šanci vzniknout a firma se bude soustředit pouze na plug-in hybridy, mezi něž se zařadí i nový Defender.
Zajímavé přitom je, že Rogers se zcela rozchází s předchozím technickým ředitelem Wolfgangem Ziebartem, který vozy osazené palivovými články označil za nesmysl. Vedl jej k tomu fakt, že výroba vodíku není vůči životnímu prostředí vůbec ohleduplná. To je zkrátka fakt, a tak s ním ve výsledku Rogers i souhlasí, dodává ovšem, že „vše dává smysl, pokud se na výrobu vodíku použije obnovitelná energie“. Tím by ale potíže neskončily, další je typická pro alternativní pohony.
Zatímco dobíjecích stanic přibývá stále více, infrastruktura spojená s vodíkovou technologií je na tom o poznání hůře. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich pak mimo jiné ještě uvedl, že pohonné ústrojí aut s palivovými články je 10krát dražší než klasický elektromotor. Bude tedy trvat minimálně šest let, než se ceny dostanou na přijatelnou úroveň. Do té doby by samozřejmě bylo možné vylepšit infrastrukturu a postupovat cestou přirozenější evoluce, třebaže problém s celkovou efektivitou zůstává.
Politici a aktivisté však chtějí svět změnit hned, ideálně ve vteřině. První si sice uvědomují, že to není možné, ale populismus je silnější než pravda. Druzí jsou pak zcela odříznuti od reality, ve které sami často na elektromobily nemají peníze, a proto se na demonstrace dostávají za pomoci spalovacích agregátů. Neodporuje jim přesto téměř nikdo a vlastní pohled Nicka Rogerse je třeba ocenit už proto, že je odvážný. I v jeho případě ale platí, že by bylo třeba změnit ještě hodně věcí, aby vodíkový pohon byl reálně ekologičtější a ekonomičtější než obyčejný diesel, pokud je to vůbec dosažitelné.



Land Rover zatím kráčí pouze hybridní cestou, bateriové vozy totiž považuje za nesmyslné. Svět by se místo toho měl stočit k palivovým článkům a vodíku
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. včera 20:24
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike včera 11:31
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 včera 10:00
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejčtenější články
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
20.11.2025
První sériové auto s údajně revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
20.11.2025
Škoda Fabia s dnes neuvěřitelným motorem je k mání skoro nejetá po 1. majiteli, za svou cenu je to malý velký poklad
21.11.2025
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.21. 15:51 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- BMW Divize 12.20. 15:37 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 11:19 - Snowman000
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
