Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW
8.9.2022 | Petr Prokopec
V posledních letech jako by nám nebyla dopřána chvíle klidu. A je celkem jedno, jestli je řeč o lidech či firmách, Evropanech či Asiatech. Problémy se nyní opět vrátily do sečuánské oblasti v Číně, kde se potýkají s dalším rozpukem koronaviru.
O čínské sečuánské provincii se v posledních týdnech hovořilo zejména v souvislosti s vlnou extrémních veder. V jejím důsledku totiž došlo na uzavření všech místních továren, což je pohroma pro celý automobilový svět. Právě v této oblasti totiž sídlí nejen velké množství značek, ale rovněž firmy vyrábějící čipy. Tedy jeden z těch komponentů, kterých je momentálně nedostatek. Vysokými teplotami nicméně nebyli postiženi jen výrobci, ale rovněž majitelé elektrických aut, z nichž někteří neměli kde nabíjet.
Byli bychom rádi, kdybychom mohli říci, že v sečuánské provincii je vše zpátky ve starých kolejích, realita ale tak růžová není. Čína totiž stále tlačí politiku nulové tolerance vůči koronaviru, načež stačí drobný rozpuk a města se začínají uzavírat. Nyní se pandemie vrátila právě do sečuánské provincie, kde je s plným lockdownem spojeno hlavně její hlavní město Čcheng-tu. A jelikož počet případů vzrostl z pondělích 90 na úterních 121, uzavírky hned tak neskončí.
Úřady uvádí, že se tak děje jen kvůli maximální ochraně lidských životů, tomu je ale těžké věřit. Zejména poté, co Čcheng-tu v úterý zasáhlo zemětřesení o síle 6,8 stupně Richterovy škály. To má na kontě zatím 65 obětí, zejména proto, že lidé nesmí ani opouštět své budovy. Vláda k tomu nehodlá svolit ani nyní, na místo tak již vyslala pracovníky, jejichž hlavním úkolem skutečně je zabránit obyvatelstvu v odchodu.
Problematiku lidských práv ale ponechme stranou, místo toho se budeme věnovat dopadu oněch koronavirových restrikcí na automobilovou branži. Volkswagen a jeho levná značka Jetta, stejně jako výrobce elektroniky Foxconn a dodavatelská firma Bosch, již v této provincii mají továrny, totiž své zaměstnance drží v uzavřeném eko-systému. Mohou si vybrat, zda budou dočasně žít přímo v továrnách, nebo jim sice bude umožněn návrat domů, ovšem cestou se nesmí zastavit nikde jinde a před návratem k montážní lince musí projít testy.
Strategie uzavřené bubliny byla přitom původně vyvinuta kvůli Olympijským hrám v Pekingu, kde byli od okolního světa izolováni atleti a jejich doprovodný personál. Na počátku letošního roku ji pak oprášila Tesla, která se pro změnu musela vypořádat s dvouměsíční uzavírkou Šanghaje. A pokud Čína svou politiku nulové tolerance nezmění, zdá se, že půjde o jediný způsob, jak se vyhnout odstávkám výroby. Ostatně Volvo na tento způsob nepřistoupilo a továrnu zavřelo.
Aktuálně nikdo neví, kdy přesně lockdown skončí. I proto, že napříč 21milionovou metropolí jsou uzavírky různorodé. Ve většině Čcheng-tu totiž sice lidé nemohou opouštět domovy, mohou si nicméně alespoň objednávat donášku jídel z restaurace. Minimálně v jedné městské části ovšem není možné ani to. Není tak překvapivé, že VW se snaží udržet většinu z 6 tisíc zaměstnanců po celou dobu v továrně, neboť na další směnu se již nemusí vrátit.
























Jetta VS5 je jedním z modelů, které Volkswagen vyrábí právě v Čcheng-tu. A pokud jej značka hodlá dále prodávat, nemá jinou možnost, než držet dělníky v továrně. Oblast totiž po vlně veder zasáhla nová vlna koronaviru. Foto: FAW-VW
Zdroje: Bloomberg, Auto News, FT
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Agostini chválí Márqueze – kritika fanoušků Rossiho 03:27
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu včera 20:00
- Superbike: Za jakých podmínek může zůstat Bautista u Ducati Aruba.it. včera 12:00
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 5.8.2025
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
Nejčtenější články
Muž vydělává miliony korun ročně tím, že ostatní řidiče „práská” za jejich dopravní přestupky. A ještě se tím chlubí
9.7.2025Konec pohádek: Mercedes přišel ve druhém kvartálu o další desetinu zákazníků, prodeje elektromobilů se propadly o čtvrtinu
9.7.2025S tímto BMW řady 5 v prodeji není něco v pořádku. Vypadá jako zánovní vůz, stojí ale jen 440 tisíc
9.7.2025Bentley ukázalo svou budoucnost. Vypadá to, jako by se předem chtělo připravit o maximum zákazníků
9.7.2025Lamborghini odpískalo elektrický Urus, zákazníci o něj nestojí. Místo něj přijde skutečně nový spalovací vůz
9.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva