Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW

V posledních letech jako by nám nebyla dopřána chvíle klidu. A je celkem jedno, jestli je řeč o lidech či firmách, Evropanech či Asiatech. Problémy se nyní opět vrátily do sečuánské oblasti v Číně, kde se potýkají s dalším rozpukem koronaviru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW

8.9.2022 | Petr Prokopec

Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW

/

Foto: FAW-VW

V posledních letech jako by nám nebyla dopřána chvíle klidu. A je celkem jedno, jestli je řeč o lidech či firmách, Evropanech či Asiatech. Problémy se nyní opět vrátily do sečuánské oblasti v Číně, kde se potýkají s dalším rozpukem koronaviru.

O čínské sečuánské provincii se v posledních týdnech hovořilo zejména v souvislosti s vlnou extrémních veder. V jejím důsledku totiž došlo na uzavření všech místních továren, což je pohroma pro celý automobilový svět. Právě v této oblasti totiž sídlí nejen velké množství značek, ale rovněž firmy vyrábějící čipy. Tedy jeden z těch komponentů, kterých je momentálně nedostatek. Vysokými teplotami nicméně nebyli postiženi jen výrobci, ale rovněž majitelé elektrických aut, z nichž někteří neměli kde nabíjet.

Byli bychom rádi, kdybychom mohli říci, že v sečuánské provincii je vše zpátky ve starých kolejích, realita ale tak růžová není. Čína totiž stále tlačí politiku nulové tolerance vůči koronaviru, načež stačí drobný rozpuk a města se začínají uzavírat. Nyní se pandemie vrátila právě do sečuánské provincie, kde je s plným lockdownem spojeno hlavně její hlavní město Čcheng-tu. A jelikož počet případů vzrostl z pondělích 90 na úterních 121, uzavírky hned tak neskončí.

Úřady uvádí, že se tak děje jen kvůli maximální ochraně lidských životů, tomu je ale těžké věřit. Zejména poté, co Čcheng-tu v úterý zasáhlo zemětřesení o síle 6,8 stupně Richterovy škály. To má na kontě zatím 65 obětí, zejména proto, že lidé nesmí ani opouštět své budovy. Vláda k tomu nehodlá svolit ani nyní, na místo tak již vyslala pracovníky, jejichž hlavním úkolem skutečně je zabránit obyvatelstvu v odchodu.

Problematiku lidských práv ale ponechme stranou, místo toho se budeme věnovat dopadu oněch koronavirových restrikcí na automobilovou branži. Volkswagen a jeho levná značka Jetta, stejně jako výrobce elektroniky Foxconn a dodavatelská firma Bosch, již v této provincii mají továrny, totiž své zaměstnance drží v uzavřeném eko-systému. Mohou si vybrat, zda budou dočasně žít přímo v továrnách, nebo jim sice bude umožněn návrat domů, ovšem cestou se nesmí zastavit nikde jinde a před návratem k montážní lince musí projít testy.

Strategie uzavřené bubliny byla přitom původně vyvinuta kvůli Olympijským hrám v Pekingu, kde byli od okolního světa izolováni atleti a jejich doprovodný personál. Na počátku letošního roku ji pak oprášila Tesla, která se pro změnu musela vypořádat s dvouměsíční uzavírkou Šanghaje. A pokud Čína svou politiku nulové tolerance nezmění, zdá se, že půjde o jediný způsob, jak se vyhnout odstávkám výroby. Ostatně Volvo na tento způsob nepřistoupilo a továrnu zavřelo.

Aktuálně nikdo neví, kdy přesně lockdown skončí. I proto, že napříč 21milionovou metropolí jsou uzavírky různorodé. Ve většině Čcheng-tu totiž sice lidé nemohou opouštět domovy, mohou si nicméně alespoň objednávat donášku jídel z restaurace. Minimálně v jedné městské části ovšem není možné ani to. Není tak překvapivé, že VW se snaží udržet většinu z 6 tisíc zaměstnanců po celou dobu v továrně, neboť na další směnu se již nemusí vrátit.


Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 1 - Jetta VS5 prodeje 2021 01Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 2 - Jetta VS5 prodeje 2021 02Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 3 - Jetta VS5 prodeje 2021 03Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 4 - Jetta VS5 prodeje 2021 04Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 5 - Jetta VS5 prodeje 2021 05Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 6 - Jetta VS5 prodeje 2021 06Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 7 - Jetta VS5 prodeje 2021 07Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 8 - Jetta VS5 prodeje 2021 08Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 9 - Jetta VS5 prodeje 2021 09Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 10 - Jetta VS5 prodeje 2021 10Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 11 - Jetta VS5 prodeje 2021 11Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 12 - Jetta VS5 prodeje 2021 12Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 13 - Jetta VS5 prodeje 2021 13Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 14 - Jetta VS5 prodeje 2021 14Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 15 - Jetta VS5 prodeje 2021 15Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 16 - Jetta VS5 prodeje 2021 16Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 17 - Jetta VS5 prodeje 2021 17Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 18 - Jetta VS5 prodeje 2021 18Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 19 - Jetta VS5 prodeje 2021 19Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 20 - Jetta VS5 prodeje 2021 20Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 21 - Jetta VS5 prodeje 2021 21Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 22 - Jetta VS5 prodeje 2021 22Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 23 - Jetta VS5 prodeje 2021 23Už tak sužovaný automobilový průmysl dostal další ránu z Číny, zasáhla i novou levnou značku VW - 24 - Jetta VS5 prodeje 2021 24
Jetta VS5 je jedním z modelů, které Volkswagen vyrábí právě v Čcheng-tu. A pokud jej značka hodlá dále prodávat, nemá jinou možnost, než držet dělníky v továrně. Oblast totiž po vlně veder zasáhla nová vlna koronaviru. Foto: FAW-VW

Zdroje: Bloomberg, Auto News, FT

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.