Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Enyaq RS dostala bratříčka, jeho chloubou jsou kotoučové brzdy místo bubnů
29.4.2021 | Petr Prokopec
Z poněkud nemasného a neslaného auta dělá nová verze jen o něco méně takové, které mezi přednosti počítá i použití kotoučových brzd na obou nápravách.
Před několika málo dny mezinárodní odborná porota vyhlásila Světové auto roku 2021. Tím se stal elektrický Volkswagen ID.4, nad čímž jsme se pozastavili. Německá novinka totiž nenabízí nic, co by již neměla konkurence a třeba ve srovnání s dalším finalistou v podobě Hondy e nemá pro zákazníky připravenou ani takovou finesu, jakou je proměna palubní desky ve virtuální akvárium. Kromě toho pochyby o nadřazenosti přinášela i použitá technika - ač je totiž ID.4 sourozencem Škody Enyaq, parametry českého elektromobilu dosud ani nedorovnal.
Nyní tu máme nové provedení německého vozu, a sice ID.4 s přídomkem GTX. Toto označení Volkswagen dříve užíval u sportovních derivátů, a nejinak tomu je i nyní. Jediný rozdíl je v pohonu, neboť zatímco dříve byla trojice písmen spojena s benzinem, nově budou synonymem pro elektromobilitu. Dané varianty bychom nicméně měli brát spíše jako ekvivalent Volkswagenu GTI, nikoliv za úplný vrchol řady. Tím by se mělo stát až provedení ID.4 R, které má být ve vývoji. Kdy a zda skutečně se ale objeví, je prozatím ve hvězdách.
Věnovat se tedy budeme pouze variantě GTX, která se dle očekávání dočkala druhého elektromotoru na přední nápravě. Celkem tedy soustava produkuje 299 koní, což Volkswagen stále řadí až za Škodu, neboť chystaný Enyaq RS bude disponovat dokonce 306 koňmi. Zrychlení z klidu na stovku je nicméně pro oba vozy shodné a počítá se 6,2 sekundami. Ve srovnání s dosavadním vrcholem, jímž byla zadokolka s 204 koňmi, se tak jedná o více než dvousekundové zlepšení. Maximálka pak vzrostla ze 160 na 180 km/h, a je tedy znovu elektronicky omezená. Přesto vůz používá kotoučové brzdy, což je jeho podivnou chloubou - základ má jen bubny.
Němci přitom s verzí GTX párují pouze větší baterie, jenž mají hrubou kapacitu 82 kWh a čistou 77 kWh. Za zadokolkou nicméně novinka v případě dojezdu zaostává, neboť pochopitelně s příchodem druhého motoru ztěžkla. Na základě evropského normovaného cyklu WLTP byste proto měli ujet na jedno nabití 480 km, americká agentura EPA pak mluví o reálnějších, ale na 77 kWh přesto přehnaných 402 kilometrech. Akumulátory pak dle dobíjet při výkonu maximálně 125 kW, reálně budou ale lidé rádi za šestinu i desetinu podle místa dobíjení.
Na německém trhu pak GTX startuje na 50 415 Eurech (cca 1,3 milionu korun), díky štědrým vládním dotacím i podpoře automobilky však zákazníci mohou reálně počítat s cenou o zhruba pětinu nižší. Tedy za předpokladu, že se rozhodnou zůstat u standardní výbavy, která počítá třeba z černým spoilerem nebo červenými kontrastními švy uvnitř. Pokud se ale rozhodnete základní dvacítky nahradit jednadvacítkami a mimo to sáhnete i po podvozku sníženém o 15 mm, již jste zpátky nad milionem korun.
















Němci v případě Volkswagenu ID.4 GTX křísí označení, které bude u elektromobilů fungovat jako ekvivalent benzinového GTI. Za více než milion korun vám přitom Němci nabídnou nižší výkon než u spřízněné Škody Enyaq RS, dynamika obou koncernových vozů se však již nemění. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
