Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda je dnes hybnou silou vývoje spalovacích motorů koncernu VW, i když mluví jen o elektromobilech
12.4.2023 | Petr Prokopec
Kdybychom měli věřit jen tomu, co automobilky říkají, pak si nutně budeme myslet, že výlučně elektrická auta začnou nabízet už zítra. Realita ale bývá složitější a Škoda v tomto případě není výjimkou.
Neuplyne pomalu ani den, aby Škoda nezmínila svou čistě elektrickou budoucnost. Automobilka předpokládá, že v roce 2030 budou mít bateriová auta na celkových registracích zhruba 70procentní podíl. Z toho důvodu má stávající Enyaq během příštích tří čtyř let doplnit hned tři novinky, které taktéž již nebudou k mání se spalovacím ústrojím. Protože ale i ten nejlevnější z nich, jenž má nahradit Fabii, bude stát přes 600 tisíc korun, pak je vskutku otázkou, kde chce Škoda brát zákazníky. Něco takového totiž osloví jen malou část stávajících kupců.
Podobnými vizemi nás neustále zásobuje rovněž Volkswagen. Nejspíše však i ve Wolfsburgu si již uvědomili, že dosavadní rostoucí zájem byl dán hlavně velkorysými dotacemi. Jakmile však došlo jen na jejich snížení, začalo publikum mizet rychleji než pára nad hrncem. Na konci roku pak dotace v některých zemích zmizí zcela, třeba v Německu. Dojít navíc může na další růst cen elektrických energií, však již tento víkend chtějí naši západní sousedé odstavit poslední zbývající bloky jaderných elektráren.
V důsledku stále větších nejistot, které korespondují rovněž s nedostatkem vzácných kovů, si tedy koncern začal otevírat zadní vrátka. Škoda tak nyní byla pověřena vývoj spalovacích motorů rodiny EA 211. Dosud přitom pod značku spadaly pouze atmosférické verze benzinových agregátů, nově se však mladoboleslavští budou zabývat i těmi přeplňovanými. Půjde přitom o tří- nebo čtyřválcové jednotky s objemem od jednoho do 1,6 litru. Budoucí výkon je otázkou, v současnosti jde nicméně o škálu od 65 do 156 koní.
Agregáty budou uzpůsobeny nejen ke spalování benzinu, ale rovněž plynu. Zároveň budou moci využívat mild-hybridní či plug-in hybridní techniku. Ve finále tedy oproti stávající nabídce nejde o žádné dramatické změny. Podstatné nicméně je, že motory by měly zvládnout splnit emisní normu Euro 7. Ta sice ještě nebyla finalizována, v případě samotných emisí škodlivin ve standardních situacích ale k podstatným změnám nedojde.
Otázkou je, co bude dál. Jelikož koncernové motory již nyní zvládají spalovat syntetické palivo, může nakonec i Škoda přijít s revizí svých plánů a oněch 70 procent naopak přiřknout spalovacím vozům. Aktuálně nicméně budoucnost hlavně benzinových agregátů spojuje hlavně s mimoevropskými trhy. Nejspíše i proto se značka chystá do Vietnamu a hodlá navýšit své prodeje v Indii. V těchto zemích totiž sice emisní standardy přitvrzují rovněž, ovšem zdravý rozum z nich ještě nezmizel.
Dodat pak lze jen pohled do minulosti. Výroba spalovacích motorů u Škody totiž odstartovala již v roce 1899, kdy Václav Laurin a Václav Klement sestrojili svůj první bicykl s pomocnou jednotkou. O šest let později pak vyrukovali s prvním vlastním vozem Voiturette A, který disponoval kapalinou chlazeným 1,1litrovým agregátem. I ten byl pochopitelně vyvinut pod vlastní střechou, stejně jako většina motorů, které automobilka za uplynulé století a čtvrt použila.






Škoda je nově hybnou silou stojící za vývojem nových spalovacích motorů v rámci celého koncernu VW. Byla pověřena vývojem nové evoluce motoru EA 211. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejčtenější články
Tuzexový sen Čechoslováků si můžete koupit dodnes nejetý, stačit vám na něj bude míň korun než kdysi bonů
16.11.2025
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
16.11.2025
Jediný kdy vyráběný sportovní diesel Mercedesu vznikl v pouhých 691 kusech. Dnes je to zapomenutá rarita, tento jde koupit skoro nový
17.11.2025
Tesla je na tom s prodeji tak zle, že lidem zpřístupní léta zarytě odmítanou funkci
17.11.2025
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
17.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
