Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda je dnes hybnou silou vývoje spalovacích motorů koncernu VW, i když mluví jen o elektromobilech
12.4.2023 | Petr Prokopec
Kdybychom měli věřit jen tomu, co automobilky říkají, pak si nutně budeme myslet, že výlučně elektrická auta začnou nabízet už zítra. Realita ale bývá složitější a Škoda v tomto případě není výjimkou.
Neuplyne pomalu ani den, aby Škoda nezmínila svou čistě elektrickou budoucnost. Automobilka předpokládá, že v roce 2030 budou mít bateriová auta na celkových registracích zhruba 70procentní podíl. Z toho důvodu má stávající Enyaq během příštích tří čtyř let doplnit hned tři novinky, které taktéž již nebudou k mání se spalovacím ústrojím. Protože ale i ten nejlevnější z nich, jenž má nahradit Fabii, bude stát přes 600 tisíc korun, pak je vskutku otázkou, kde chce Škoda brát zákazníky. Něco takového totiž osloví jen malou část stávajících kupců.
Podobnými vizemi nás neustále zásobuje rovněž Volkswagen. Nejspíše však i ve Wolfsburgu si již uvědomili, že dosavadní rostoucí zájem byl dán hlavně velkorysými dotacemi. Jakmile však došlo jen na jejich snížení, začalo publikum mizet rychleji než pára nad hrncem. Na konci roku pak dotace v některých zemích zmizí zcela, třeba v Německu. Dojít navíc může na další růst cen elektrických energií, však již tento víkend chtějí naši západní sousedé odstavit poslední zbývající bloky jaderných elektráren.
V důsledku stále větších nejistot, které korespondují rovněž s nedostatkem vzácných kovů, si tedy koncern začal otevírat zadní vrátka. Škoda tak nyní byla pověřena vývoj spalovacích motorů rodiny EA 211. Dosud přitom pod značku spadaly pouze atmosférické verze benzinových agregátů, nově se však mladoboleslavští budou zabývat i těmi přeplňovanými. Půjde přitom o tří- nebo čtyřválcové jednotky s objemem od jednoho do 1,6 litru. Budoucí výkon je otázkou, v současnosti jde nicméně o škálu od 65 do 156 koní.
Agregáty budou uzpůsobeny nejen ke spalování benzinu, ale rovněž plynu. Zároveň budou moci využívat mild-hybridní či plug-in hybridní techniku. Ve finále tedy oproti stávající nabídce nejde o žádné dramatické změny. Podstatné nicméně je, že motory by měly zvládnout splnit emisní normu Euro 7. Ta sice ještě nebyla finalizována, v případě samotných emisí škodlivin ve standardních situacích ale k podstatným změnám nedojde.
Otázkou je, co bude dál. Jelikož koncernové motory již nyní zvládají spalovat syntetické palivo, může nakonec i Škoda přijít s revizí svých plánů a oněch 70 procent naopak přiřknout spalovacím vozům. Aktuálně nicméně budoucnost hlavně benzinových agregátů spojuje hlavně s mimoevropskými trhy. Nejspíše i proto se značka chystá do Vietnamu a hodlá navýšit své prodeje v Indii. V těchto zemích totiž sice emisní standardy přitvrzují rovněž, ovšem zdravý rozum z nich ještě nezmizel.
Dodat pak lze jen pohled do minulosti. Výroba spalovacích motorů u Škody totiž odstartovala již v roce 1899, kdy Václav Laurin a Václav Klement sestrojili svůj první bicykl s pomocnou jednotkou. O šest let později pak vyrukovali s prvním vlastním vozem Voiturette A, který disponoval kapalinou chlazeným 1,1litrovým agregátem. I ten byl pochopitelně vyvinut pod vlastní střechou, stejně jako většina motorů, které automobilka za uplynulé století a čtvrt použila.






Škoda je nově hybnou silou stojící za vývojem nových spalovacích motorů v rámci celého koncernu VW. Byla pověřena vývojem nové evoluce motoru EA 211. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
dnesČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 6 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 8 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 9 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 11 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva