Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět

Vcelku kontroverzní cestou se vydala mladoboleslavská automobilka se svým novým závodním strojem. Jeho smyslem je nejspíše ukázat použitelnost elektrického pohonu, už na papíře ale budí otazníky a praxe může být ještě komplikovanější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět

2.7.2021 | Petr Prokopec

Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět

/

Foto: Škoda Auto

Vcelku kontroverzní cestou se vydala mladoboleslavská automobilka se svým novým závodním strojem. Jeho smyslem je nejspíše ukázat použitelnost elektrického pohonu, už na papíře ale budí otazníky a praxe může být ještě komplikovanější.

Letos dochází k podstatným změnám v konstrukci aut pro šampionát WRC. Vozy soutěžící v hlavní kategorii Rally1, která je jedinou, ve které se týmům připisují mistrovské body, totiž musí povinně disponovat hybridním systémem. Ten pracuje elektromotorem německé firmy Compact Dynamics naladěným na 136 koní a musí pohánět závodní speciály během jejich jízdy v boxech. Mimo to jej ovšem jezdci mohou dle libosti použít i na trati ve snaze o navýšení celkového výkonu, jakkoliv FIA upravuje délku využití i množství koní.

Jde skutečně o významnou změnu, která možná povede i ke vzniku ryze elektrického podniku. Alespoň to naznačují aktivity rakouské společnosti Kreisel Electrics, která je dodavatelem baterií. Naši sousedé totiž odstartovali společný projekt se Škodou, na jehož konci stojí čistě elektrická rallyová Fabia. Speciál zvaný RE-X1 totiž dostal do vínku akumulátory o kapacitě 52,5 kWh a elektromotor naladěný na 354 koní a 600 Nm točivého momentu.

Ve srovnání s tímto výkonem působí standardní hybridní soutěžák jako druhá liga, neboť jeho přeplňovaná jedna šestka disponuje „pouze“ 291 koňmi a 425 Nm. Na druhou stranu, ty má k dispozici jezdec neustále, zatímco u elektrické verze bude vše záviset na stavu baterií. Navíc je tu pochopitelně otázka dojezdu, neboť 52,5 kWh vystačí sotva na pár delších rychlostních zkoušek a dobít takové auto nepůjde hned, stejně jako možnost dobíjení nebude k dispozici všude.

Firma Kreisel Electrics pro tyto účely vyvinula na míru i dobíjecí stanici zvanou Chimero, která je mobilní a je tedy možné ji přesouvat mezi jednotlivými rychlostními zkouškami - předpokládáme, že pomocí dieselem poháněného náklaďáku. Výkonu 200 kW přesto bude vzhledem k nemožnosti používat jej neustále znamenat desítky minut dobíjení, a tak jsme zvědavi, jak si vůz povede v praxi.

Škoda kvůli zástavbě elektrického pohonu musela přepracovat zejména podvozek speciálu. Baterie byly totiž zastavěny do podlahy kvůli co nejnižšímu těžišti. Důležitá pak byla i jejich ochrana, jakkoliv v tomto ohledu nejspíše Rakušané mají obavy z nezpevněného povrchu. Proto vůz prozatím počítá pouze s asfaltovými soutěžemi, jakkoliv spolupracující tým Baumschlager Rallye a Racing již odstartoval i testy na šotolině.

Můžeme pak už jen dodat, že kvůli novému pohonu byla upravena rovněž karoserie, ovšem jen velmi mírně. Šéf divize Škoda Motorsport Michal Hrabánek je přitom přesvědčen, že v této specifikaci elektrická rallyová Fabia zaujme fanoušky. To však není až tak úplně jisté, neboť nedílnou součástí závodů je zkrátka zvuk soutěžních aut, který zde bude chybět. Elektrická Fabia již byla na každý pád homologována rakouskou asociací AMF a bude debutovat v tamním mistrovství v polovině července


Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět - 1 - Skoda Fabia RE-X1 2021 prvni foto 01Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět - 2 - Skoda Fabia RE-X1 2021 prvni foto 02Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět - 3 - Skoda Fabia RE-X1 2021 prvni foto 03
Rallyová Škoda Fabia se dočkala elektrického pohonu. Baterie o kapacitě 52,5 kWh od firmy Kreisel Electrics jsou ale malé i na silniční auto, v tom soutěžním mohou mít s kombinací výdrže a dobíjení problém. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.