Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení

Úmysly české automobilky lze označit za šlechetné, třebaže z nich kouká snaha něco prodat. Potíž je ale v tom, že když jde opravdu do tuhého, řešení navrhované Škodou stejně nepomůže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení

21.10.2021 | Petr Prokopec

Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení

/

Foto: Škoda Auto

Úmysly české automobilky lze označit za šlechetné, třebaže z nich kouká snaha něco prodat. Potíž je ale v tom, že když jde opravdu do tuhého, řešení navrhované Škodou stejně nepomůže.

Říká se, že kola dělají auto. I proto mnozí klidně obětují část komfortu, jen aby mohli svůj vůz osadit osmnáctkami místo šestnáctek či třeba rovnou dvacetipalcovými nebo klidně i dvaadvacetipalcovými ráfky - fantazii se dnes meze téměř nekladou. Je nicméně třeba dodat, že jakkoliv kola opravdu dělají auto, stejně tak platí, že lidé ničí kola. Stačí se jen rozhlédnout okolo sebe a rázem zjistíte, že zcela netknutou sadu má na voze nasazené jen minimum lidí. Navíc prakticky ve všech případech jde o auta zcela nová, u těch byť lehce ojetých ovšem již většinu ráfků „zdobí“ menší či větší poškození.

Důvod toho je jasný. Pořízení vozu je po koupi bytu pro většinu z nás druhým největším výdajem v životě. Není tedy překvapivé, že jej zpočátku leštíme a pulírujeme prakticky denně, přičemž nůž v kapse se nám rozevírá již ve chvíli, kdy se někdo na karoserii jen ošklivě koukne. Jakmile ale uběhne pár měsíců, vůz nám zevšední a péče i opatrnost poklesnou. A právě v té chvíli se začnou kola stále častěji seznamovat hlavně s obrubníky, a to především během podélného parkování.

Nejde jen o český problém, dle zjištění Škody mají stejné potíže i Britové. Automobilka z Mladé Boleslavi uvedla, že více než třetina motoristů z ostrovního království má na autě nasazený alespoň jeden poškozený ráfek. Za tím pak v 56 procentech případů stojí obrubníky, jenž tak mají na kontě opravdu nemalou škodu. Oprava jednoho ráfku totiž v průměru vychází na 67,50 GBP (cca 2 050 Kč), při více než 13 milionech kol tu tak máme celkovou sumu přes 890 milionů liber (asi 27 miliard Kč).

Škoda v rámci výzkumu vyzpovídala dva tisíce řidičů, z nichž hned 83 procent uvedlo, že ráfek poškodil někdo z jejich rodinného kruhu. Nicméně již pouhá třetina přiznala srážku s jiným objektem či vozem během parkování. Kromě výše zmíněného tak vlastně mladoboleslavská automobilka odhalila u Britů značnou neupřímnost. Dokládají to i další data, neboť pouze třetina lidí se při parkování cítí pohodlně. Příčné parkování přitom upřednostňuje 45 procent dotázaných, podélné jen 18 %.

Pokud vás přitom zajímá, proč se Škoda vůbec takovým výzkumem zabývala, vysvětlení je nasnadě - mladoboleslavská automobilka v případě Fabie nové generace rovněž nabízí systém automatického parkování a snaží se ho prodat. Dle značky umělá inteligence zajistí bezpečný odstup od obrubníků a proto ráfky ochrání. To zní prospěšné, neboť zatímco systém stojí 18 tisíc korun, takové sedmnáctky vás vyjdou na 24 tisíc Kč. A to v nabídce figurují i osmnáctipalcové ráfky.

Jinou otázkou je, jak moc je takový systém využitelný - podle našich zkušeností vyžaduje příliš mnoho prostoru před a za vozem, aby se do mezery vešel. Vývojáři Škody při diskuzích na toto téma říkají, že prostoru vyžadují moderní systémy stále méně, přesto skutečně obtížná parkování většinou stejně zůstávají na vás a vašich končetinách.


Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 1 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 01Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 2 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 02
Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 3 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 03Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 4 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 04
Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 5 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 05Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 6 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 06
Novou Škodu Fabia je možné osadit až 18palcovými ráfky. Jejich cenu sice značka zatím nezveřejnila, i za šestnáctky s aerodynamickými kryty ale můžete dát 25 500 Kč. Pořízení automatického parkování za 18 tisíc korun se tak jeví jako docela dobrý nápad, s jeho využitelností to ale už bývá složitější. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.