Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škodu Octavia letos prodejně rozmetal čínský soupeř za 203 tisíc Kč. Je neuvěřitelné, co za tak málo nabízí
31.12.2022 | Petr Miler
Musel by se asi stát zázrak, aby se Škoda se svými cenami dokázala postavit takovým nabídkám, a tak ani nepřekvapí, že to nedokáže. Je navíc docela dobře možné, že se přímo tento vůz začne prodávat také u nás.
Škoda svého času bodovala v Číně jako na žádném jiném trhu světa a jen Octavii tam prodávala po statisících. Loni ale musela být ráda, že tam svého bestselleru prodala alespoň více než 10 tisíc kusů. Letos na tom není ani trochu lépe a nestane-li se něco mimořádného v posledních dnech roku, ani hranice 10 tisíc prodejů letos nepadne. Není tedy divu, že šéf značky už otevřeně hovoří o tom, že se automobilka z Číny stáhne, nebo tam bude svá auta jen dovážet. Je zjevné, že časům obrovských čínských úspěchů Škody zazvonil zvonec a konec přítomnosti české značky na tamním trhu je na spadnutí.
Škodě se zejména na tomto místě nevyplácí jakási zpupnost, ke které po mnoha úspěšných letech za velkou zdí přišla. Octavie a spol. jsou pořád dobrá auta, ale ruku na srdce, jsou to pořád obyčejné vozy primárné obsluhující elementární lidské potřeby na individuální dopravu. Škoda ale začala mít pocit, že je něco extra a ceny svých vozů vyhnala vysoko nad konkurenci. V domácím Česku jí to pořád prochází, jakkoli je třeba se ptát, zda je letošní meziroční pokles prodejů o 11 procent při poklesu celého trhu jen o 6,9 procenta dobrý výsledek. V Číně už jí to ale neprochází, ani trochu.
Domácí konkurence pochopila, že lidem některé modely Škody zachutnaly a nabídla jim třeba Bestune B70 - ještě větší, vybavenější a technicky lépe disponované auto, ovšem za cenu v přepočtu od 350 tisíc Kč. Na to Škoda jednoduše nemá čím odpovědět a prodejně s B70 prohrává. Existuje ale ještě více srovnatelný, dokonce ještě dramaticky levnější a ve výsledku zásadně úspěšnější model. Říká si Roewe i5.
Pravda, je to sedan, nikoli liftback, s délkou 4 607 mm a rozvorem 2 680 mm ale krouží přímo v revíru Škody Octavia a nekompromisně loví její zákazníky. Tohle auto totiž nedávno dostalo zcela nový vzhled, s nímž vypadá citelně atraktivněji, přitom si ponechává až bláznivě nízké ceny, za které nabízí slušnou techniku i bohatou výbavu. Že na to lidé slyší a na Octavii už si sotva vzpomenou, nemůže překvapit.
Ale začněme u vzhledu, který pro letošek dostal zcela nové pojetí přídě. Jiná je maska, nárazníky i světla na obou koncích vozu, díky čemuž vůz vypadá elegantněji i agresivněji. Aby toho nebylo málo, Číňané přidali také výraznější linky na bocích a dále přihodili odlišný design litých kol. Ještě více se ovšem vyřádili uvnitř, kde zachovali pouze výplně dveří. Architektura palubní desky je však zcela jiná, přičemž obrazovka multimédií si prohodila místo s výdechy klimatizace a je nyní více v zorném poli řidiče.
Zajímavé je, že ač Roewe přišlo s rozměrnějším 12,3palcovým displejem, stále zůstala zachována lišta se základními tlačítky. „Uklizenější“ středový tunel pak hostí mimo jiné bezdrátové dobíjení mobilních telefonů a pohlednější hlavici automatu. Ten zůstává bude jedinou volbou pro 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec se 173 koňmi, v případě atmosférické verze naladěné na 120 koní je možné sáhnout také po pětistupňovém manuálu.
Výbava vozu je nepřekvapivě bohatá, oholené čínské auto snad ani neexistuje. Standardem jsou mimo jiné 16" litá kola, LED světla, bezklíčový vstup a start, multifunkční volant, klimatizace, parkovací kamera, audiosystém a spousta bezpečnostních prvků. Už za tyhle věci se v Evropě obvykle připlácí, v Číně je to základ, nad nímž můžete uvažovat o věcech jako střešní okno, elektrická sedadla čalouněná kůží nebo poloautonomní řízení.
Chtít takové věci od Škody, pod 600 tisíc si ani neškrtnete, spíše budete muset ještě řádně přitlačit - ceny v posledních letech dramaticky stouply. Roewe i5 ale nejenže nezdražuje, ono dokonce zlevňuje a dnes začíná na pouhých 61 910 yuanech, tedy asi 203 tisících Kč. A i když se rozhodnete pro absolutní vrchol s automatem a veškerou výbavou, bavíme se pořád o ceně 83 910 CNY, to je asi 274 tisíc Kč. To je neuvěřitelná láce, jinak se to nedá komentovat.
Není tedy divu, že prodeje tohoto auta se v Číně prodává zásadně víc než Octavií - letos je to více jak desetinásobek. Zatímco Octavia těšně před koncem roku uzavírá svůj účet se smutnými, pouhými 8 903 prodeji, i5 je na tom s 98 832 zákazníky jedenáctkrát lépe. Roewe škodu rozmetalo, pro Čechy bohužel. A musíme dodat, že Roewe i5 se prodává také v elektrické verzi, kterou v Evropě známe jako kombík MG5 EV. Značky Roewe i MG patří stejnému mateřskému koncernu SAIC a model i5 je vedle MG5 skutečně tím samým v bledě modré. MG oficiálně působí i v Česku, s elektrickými modely tu ale díru do světa neudělá, onen kombík je levný leda na poměry elektromobilů, ale jinak moc levný není. Existuje tedy šance, že bychom se dočkali také spalovací verze. To by se pak škodovka musela otáčet podstatně víc i v našich končinách, neboť i po dovozu by i5 zůstal podstatně levnějším vozem.
Čínské Roewe i5 je faceliftu vizuálně atraktivní vůz, který nabízí spoustu muziky za až neuvěřitelně malé peníze. Že Škodu Octavia prodejně poráží více jak desetinásobně, není divu. Foto: Roewe
Zdroje: Roewe, CAAM
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz