Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model

Škodovka se nachází ve zřejmě nejsložitější situaci své moderní existence. Po letech prakticky neustálého růstu a plánů na prodej 2 milionů aut ročně už v půli této dekády je ráda za stovky tisíc prodaných vozů za rok. A situace se rozhodně nelepší, v Číně určitě ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model

28.8.2022 | Petr Miler

Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model

/

Foto: Škoda Auto

Škodovka se nachází ve zřejmě nejsložitější situaci své moderní existence. Po letech prakticky neustálého růstu a plánů na prodej 2 milionů aut ročně už v půli této dekády je ráda za stovky tisíc prodaných vozů za rok. A situace se rozhodně nelepší, v Číně určitě ne.

Největší česká automobilka na tom není dobře. I kdyby náhodou měla veškeré potřebné díly na výrobu nových aut a její továrny šlapaly na plné obrátky, pořád je tu ryzím nezájmem způsobený totální propad v Číně, který následovalo prakticky úplné vyklizení pozic v Rusku. To byly pro českou značku dva ze tří největších trhů na celém světě, přičemž návrat do Ruska v tuto chvíli vypadá krajně nepravděpodobně. Dnes ale zůstaneme v Číně.

Své tamní pozice Škoda vyklízí i bez jakýchkoli sankcí či podobných omezení, prostě se jí nedaří. A nejde o žádný drobný výkyv, loni v Číně prodala pouhých 57 505 aut, což znamená meziroční pokles o 62 % oproti už tak mizernému roku 2020 a o skoro 80 % proti roku 2019. A to se pořád nebavíme o srovnání se zlatými časy. Nejde o věc jediného měsíce či kvartálu, takhle je to se Škodou už od konce roku 2019 skoro pořád. Ve svém nejlepším letošním měsíci, v lednu, škodovka za velkou zdí prodala 5 800 aut, o 83,5 % méně než ještě v roce 2018. A i za celý letošní rok je s 26 965 prodeji za 7 měsíců odsouzena k dalšímu olizování dna tabulek.

Důvod není jen jeden, ztráta části konkurenceschopnosti ve srovnání s domácími výrobci stále lepších a přitom stále levných aut je ale tím podstatným z nich. Škoda nemá image BMW nebo Mercedesu, nemá ani tradici Volkswagenu, dělá prostě dobrá auta za dobré peníze. Nebo spíše dělala - teď nabízí jiné firmy dobrá auta za menší peníze a že jsou čínské, už Číňanům nevadí, dnes už spíše naopak. To ale neznamená, že by Škoda byla v nejlidnatější zemi světa úplně tumpachová, něco na zákazníky ještě funguje.

Poukazují na to hlavně čísla reflektující prodeje jednotlivých modelů, mezi kterými vládne auto u nás sice známé, ale jako úplně jiný vůz. Jde o tamní Kamiq níže vyobrazený ve stylovém provedení GT. Ani v něm nejde o vyloženě krásný či technologicky vyspělý vůz, účelu ale poslouží a je levný. Tedy alespoň na poměry Škody - s cenou od 111 900 CNY přijde standardní v provedení v přepočtu na 402 tisíc Kč, varianta GT pak stojí od 118 900 CNY, to je na české koruny 427 tisíc.

Letos je to tak naprosto jasně nejprodávanější model značky, který si našel 8 188 zákazníků a jasně překonává i někdejší prodejní superstar značky, tedy Octavii. Ta jediná další s spolu s Rapidem prodejně ještě něco velkého znamenají, zejména drahé modely jako Kamiq a Superb prakticky zcela vyklidily prostor.

Máme tak pocit, že relativně jednoduché a levné modely, jako jsou čínský Kamiq, by válely i u nás. Škoda se ovšem rozhodla v Evropě vydat se do vyšších vod a taková auta tu dále nenabízí, naopak zkouší prodat extrémně drahý a prakticky obtížně použitelný elektrický Enyaq. Kdo chce kam, pomozme mu tam?


Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 1 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 01Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 2 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 02Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 3 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 03Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 4 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 04Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 5 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 05Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 6 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 06Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 7 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 07Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 8 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 08Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 9 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 09Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 10 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 10Škoda to na svém po léta největším trhu může leda zabalit, nad vodou ji drží už jen jediný model - 11 - Skoda Kami GT Cina prodeje 2021 11
Škoda v Číně spadla až ke dnu, neprodává skoro nic. Jejím nejprodávanějším modelem je ovšem tamní Kamiq (zde ve verzi GT), který tvoří skoro třetinu veškerého odbytu. Je relativně levný a za svou cenu nabízí nadále solidní hodnotu. Foto: Škoda Auto

Zdroje: CAAM, Škoda Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.