Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Jaguaru jsou stále větší průšvih, i jeho největší naděje ho akorát táhne ke dnu
5.12.2021 | Petr Miler
Můžeme si vybrat jakýchkoli 9 z 10 automobilek a hovořit o tom, že se té či oné nedaří, Jaguar je ale ještě na jiné úrovni. Pokud se někdo prodejně propadá i s typem auta, který jako jediný zažívá boom a na který značka sází úplně vše, je to s ním opravdu špatné.
Nad některými rozhodnutími automobilek nelze nekroutit hlavou. Jedním z takových se stal zkraje letošního roku ohlášený záměr Jaguaru prodávat už za 4 roky jen elektrická auta, na který značka před pár dny navázala oznámením, že do té doby nepřijde s jedinou novinkou. Něco takového opravdu nedává smysl. Britské automobilce se v posledních letech nedařilo a pokud něco přece jen slušně prodávala, byly to konvenčně střižené modely. Elektrický pohon si mnoho zastánců nenašel a zájem o něj měl nezřídka sestupnou tendenci i za situace, kdy se k žádným pořádným prodejním číslům nestačil dopracovat.
Rozhodnout se za takové situace vsadit vše na elektromobily a po čtyři roky zcela ignorovat stávající klientelu se zdá být naprosto bláznivé a letošní čísla to jen podtrhují. Jaguar letos v Evropě prodal podle čísel JATO Dynamics do října 32 452 vozů, tedy dokonce o několik tisíc méně než loni (38 173 aut) - a to se zdálo, že už není kam klesat. V USA s 12 048 automobily prodanými za první tři kvartály také neboduje, loni jich bylo citelně víc (16 286 aut). To je pozoruhodný sestupný trend na kterém je ale nezajímavější ještě něco jiného - pohled na prodeje modelu I-Pace.
Tohle by mělo být to auto, které Jaguar potáhne nahoru, i když všechno bude klesat. Je to jeho jediný elektromobil, zástupce segmentu, na který Britové sází vše a je to také jeden nejoceňovanějších vozů posledních let (evropské i světové auto roku, vůz roku v Británii, Německu, Kanadě...). Do karet mu hraje naprosto vše, mimo jiné obří přímé i nepřímé dotace, které navzdory nevalným prodejním výsledkům obecně zajišťují elektromobilům výrazné meziroční růsty prodejů a ještě výraznější růsty tržních podílů. Co na to I-Pace? Padá ke dnu.
V Evropě má ještě aspoň jisté nominální prodeje, přesto je 6 328 aut prodaných od ledna do července mizérií nevídaných rozměrů - loni za stejné období, kdy si po několik měsíců pomalu ani nešlo auto koupit, oslovil ten samý vůz 7 106 Evropanů. Jeho americká bilance, kde je podpor citelně méně, je ještě tristnější - 809 prodaných aut za tři kvartály je na jednom z největších automobilových trhů světa skoro nic a ve srovnání s 1 546 vozy loni skoro poloviční pokles.
Jinými slovy - Jaguar v době, kdy padá ke dnu, vše sází na typ aut, který jej táhne ještě hlouběji stejným směrem. Jaký toto dává smysl? A jak pravděpodobné je, že to něčemu pomůže? Pokud Britové své rozhodnutí nepřehodnotí, nedokážeme si představit, jak chce automobilka další čtyři roky přežít. A z čeho chce žít pak? Pokud dosud měla problém prosadit se s konvenčními vozy a s těmi elektrickými se zjevně prosazuje ještě komplikovaněji, v co vůbec doufá?
Je to směrem k Britům až trochu kruté - I-Pace je líbivý, oceňovaný a svým pojetím „trendy” vůz, který by si určitou klientelu měl najít už proto. Zdá se ale být mimo zájem publika, a to zcela jistě proto, že je elektrický. Možná by bylo moudřejší před tím nezavírat oči - elektromobily mají své místo pod sluncem, 100 % zákazníků ale oslovovat nebudou. A pokud někdy ano, jistě to nebude za 4 roky.






Jaguar I-Pace je na tom po prodejní stránce velmi špatně a i v tuto chvíli stále hůře, zejména pak v USA. Vsadit vše na stejný typ aut už za 4 roky zní velmi pošetile, stejně jako plán na tento moment čekat bez čehokoli nového z jiného ranku. Foto: Jaguar
Zdroje: Jaguar, JATO Dynamics
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před hodinouNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch