Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům

Žijeme v opravdu zvláštní době. Prodej auta obvykle vázne, když je o něj tak velký zájem, že se ho nedaří vyrobit dostatek. V tomto případě o vůz zájem není a přesto bude hrstka zákazníků čekat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům

11.2.2020 | Petr Miler

Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům

/

Foto: Jaguar

Žijeme v opravdu zvláštní době. Prodej auta obvykle vázne, když je o něj tak velký zájem, že se ho nedaří vyrobit dostatek. V tomto případě o vůz zájem není a přesto bude hrstka zákazníků čekat.

Jaguar I-Pace se loni stal evropským i světovým autem roku. Pro britskou automobilku to byl nepochybně velký úspěch, který naznačoval, že elektrický crossover by konečně mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků. Elektromobily jsou na trhu stále velmi okrajovým zbožím mimo jiné kvůli své ceně a kde jinde by se jim ale mělo dařit, než v prémiovém segmentu, jehož zákazníci často neváhají připlácet statisíce za výbavu typu červené obroučky výdechů ventilace? Pokud Jaguar takto uvažoval, mělo to svou logiku, realita s ní ale není na jedné lodi.

Ostatně už z historie víme, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a už dříve jsme probírali, že Jaguar se musí potýkat právě s tím. I-Pace je propadák, a to zejména v USA, kde žádná ze stran obchodu není do prodeje elektrických aut tlačena tak moc, jako v Evropě. Na tomto obrovském trhu se za celý loňský rok prodalo pouhých 2 594 aut. Pro srovnání - v USA se loni prodalo 2 514 Ferrari. A prodeje I-Pace v prosinci dokonce začaly meziročně klesat.

Situace v Evropě je o něco lepší, ale opravdu jen o něco a necelých 15 tisíc vozů prodaných za rok na obou kontinentech je vážně bída. I-Pace tak má svůj podíl na tom, že celý konglomerát Jaguar Land Rover je ekonomicky v mizerném stavu - v elektrické naději Britové utopili miliardy, které z ní stěží kdy dostanou zpátky.

Za této situace by člověk čekal, že automobilka bude kvůli nenaplněným produkčním kapacitám dělat první poslední, aby pro vůz našla dost zákazníků, ale ona má přesně opačný problém - v tuto chvíli jej ani pro onu hrstku zájemců nedokáže vyrobit dostatečné množství a firma je nucena od příštího pondělí na týden zastavit výrobu. Důvod už asi tušíte, je úplně stejný jako u Audi e-tron - firma nemá dostatek akumulátorů.

Výroba vozu probíhá u rakouské Magny, tam ale problém není, váznou dodávky baterek z polského LG Chemu. V automobilovém světě tak nastala vskutku bizarní situace, kdy jsou výrobci tlačeni do snižování průměrných emisí CO2 do takové míry, že jim nezbývá než prodávat elektrická auta klidně i se ztrátou. Oni se o to pokouší, obvykle se jim to moc nedaří a přesto už v takové situaci nejsou s to pokrýt ani existující poptávku kvůli nedostatku akumulátorů.

Existuje lepší definice spojení „začarovaný kruh”? Máme pocit, že nikoli - ať už dnes automobilky zvolí jakýkoli pokus o řešení své „emisní situace”, vypadá to, že selžou.


Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům - 1 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 01Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům - 2 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 02Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům - 3 - WCOTY 2019 semifinaliste 07Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům - 4 - WCOTY 2019 semifinaliste 08Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům - 5 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 03Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům - 6 - WCOTY 2019 semifinaliste 09
Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu je o něj ale velmi malý zájem. Automobilka ale přesto zastavuje výrobu nikoli kvůli nedostatku poptávky, ale kvůli nedostatku akumulátorů

Zdroje: The Times, Jaguar Land Rover, JATO Dynamics

Petr Miler