Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno

Ještě nikdy v historii se nestalo, aby odborná porota přidělila úplně stejný počet bodů dvěma vozům a fakticky tak zvolila Autem roku dva modely. Letos se to stalo, titul má ale stejně jen jeden.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno

4.3.2019 | Petr Prokopec

Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ještě nikdy v historii se nestalo, aby odborná porota přidělila úplně stejný počet bodů dvěma vozům a fakticky tak zvolila Autem roku dva modely. Letos se to stalo, titul má ale stejně jen jeden.

Na letošní ročník ankety Car of the Year (COTY) neboli Evropského auta roku se jistě bude ještě velmi dlouho vzpomínat. Ještě nikdy se totiž nestalo, aby dva vozy získaly naprosto stejný počet bodů. Naopak, povětšinou byl vítěz jasným favoritem, který pronásledovatele zanechával za patami se značným odstupem. Tentokrát však porota složená z motoristických novinářů z celé Evropy nadělila 250 bodů jak Jaguaru I-Pace, tak Alpine A110. Ty představují dva naprosto odlišné světy, neboť první je elektrickým SUV, druhý pak klasickým benzinovým sporťákem.

Ač je tato situace ojedinělá, stát se může - každý z 60 novinářů měl k dispozici 25 bodů, které musel rozdělit minimálně mezi pět vozů. Zároveň žádnému z vozů nesměl dát více než 10 bodů, zapovězená byla i sdílená místa. I díky tomu ale nakonec k jednomu došlo, a to po finálním hlasování. Cena ovšem nakonec nepoputuje do dvou zemí, ale pouze do Velké Británie. Proč? Jaguar na první příčku vyneslo 18 novinářů, Alpine pak „pouze“ šestnáct, takže je přes stejný počet bodů „víc první”.

„Proč jsou lidé neustále překvapováni tím, že elektromobily vyhrávají tyto ceny? Je to budoucnost, je třeba si na to zvyknout,“ uvedl k zisku ocenění šéfdesignér britské značky Ian Callum. Ten zároveň i dodal, že jeho osobně i celý jeho tvůrčí tým práce na modelu I-Pace nadmíru bavila, zejména proto, že jde pro Jaguar o zcela nový druh vozu postavený na unikátní platformě. To samo o sobě prý bylo tak vzrušující, že to přebilo Callumovi zážitky z předchozích 40 let. Že příjmy zatím zdaleka nevyvážily náklady na vývoj vozu, které pomohly uvrhnout celý Jaguar Land Rover i mateřskou automobilku Tata Motors do rekordní ztráty (v případě Taty jde dokonce o největší ztrátu v historii indických firem) už Callum pomlčel.

K jeho slovům je třeba dodat, že vítězství elektrických aut vlastně nejsou až tak překvapivá, jako jsou spíše kontroverzní. Je sice působivé, že se jedná o technologii budoucnosti, nicméně ta je v tuto chvíli hned z několika důvodů dostupná jen velmi omezenému spektru lidí. Něco takového lze obdivovat, v podobných anketách se to ale obvykle neděje - nevidíme v nich vítězit Bugatti, i když jde nepochybně o úchvatný stroj.

Celkově byl letošní ročník vyrovnaný od začátku až do konce. Na třetí příčce skončila nová Kia Ceed se ziskem 247 bodů, tedy pouhé tři body za vítěznou dvojicí. Daleko pak vlastně nebyl ani čtvrtý Ford Focus s 235 body či pátý Citroën C5 Aircross s body 210. Podle poroty tak vlastně s většinou letošních finalistů ankety nešlápnete vedle...


Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno - 1 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 01Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno - 2 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 02Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno - 3 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 03
Letošním Evropským autem roku se stal Jaguar I-Pace...

Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno - 4 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 04Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno - 5 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 05Nejlepší auta pro rok 2019 pro Evropu jsou hned dvě, titul ale získalo jen jedno - 6 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 06
...ač získal stejně bodů jako Alpine A110. Tak jako ve Formuli 1 tak rozhodoval počet vítězství u jednotlivých novinářů

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.