Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snaha Němců zezelenat narazila na další problém, lidé nekupují auta, která si politici přejí
25.5.2023 | Petr Prokopec
U našich západních sousedů je tlak na minimalizaci emisí CO2 nových aut ještě mnohem větší než u nás, politici by si proto přáli, aby lidé kupovali auta s co nejnižší spotřebou energie jakéhokoli druhu. Stále větší zájem o pohon 4x4 je ale v přímém rozporu s tím.
Poté, co se na Němce provalil skandál zvaný Dieselgate, se usilovně snaží o očistu. Protože však k této snaze přistupují s hlavou plnou emocí a nikoli zdravého rozumu, cíl se jim spíše vzdaluje, než aby se přibližoval. Stačí si jen uvědomit, za jakých podmínek dochází na elektrickou revoluci. Snaha vytlačit spalovací pohon přichází poté, co se Evropa musela rozloučit s levným ruským plynem a hlavně poté, co Němci odstavili poslední bloky jaderných elektráren. Obnovitelné zdroje jsou přitom nestálé, v mnohem větší míře než dosud tak bude muset být využito uhlí.
Nyní tu máme další překážku, která se Němcům staví do cesty. Také v Evropě se totiž dominantní kategorií aut stala SUV, u kterých je mnohem obvyklejší pohone všech kol. Podobně jsou pak na tom i elektromobily, v jejichž případě se lidé pořizují spíše verze se dvěma či více jednotkami. To ale ve finále vede k vyšší spotřebě energie jakéhokoli, a tedy k vyšším emisím CO2 - ať už přímo či nepřímo. Jak přitom vychází najevo z dat spolkové agentury KBA, loni vystoupal podíl prodaných aut s pohonem všech kol až na 25,9 procenta. A letos se za první čtyři měsíce roku drží na obdobným 25 %. To je nepříjemně mnoho vzhledem k tomu, o co Němci usilují.
„SUV jsou jedním z důvodů tohoto stavu, řada lidí si je bez pohonu 4x4 ani neumí představit. Dalším aspektem je nárůst popularity karavanů. Roli však hraje rovněž dynamika. Hlavně pohon předních kol je často překonán vysokým výkonem moderních aut,“ uvádí Maximilian Bauer zastupující německý autoklub ADAC. A dodává, že pro německé politické cíle je tento trend značným problémem, neboť „i dnešní auta s pohonem všech kol spotřebují o půl litru více než předokolky“.
Expert ADACu zároveň poukazuje i na to, že „pohon všech kol disponuje větším množstvím pohyblivých částí a přihazuje 50 až 80 kilo k celkové hmotnosti“. A to všechno stojí energii navíc. Majitelé těchto aut tak během celkového životního cyklu zaplatí na pohonných hmotách o desítky tisíc korun více než vlastníci předokolek či zadokolek. Tato útrata pak logicky odpovídá i vyšším emisím, ať již ty unikají do ovzduší skrze výfuky nebo přes komíny uhelných elektráren.
Když se přitom na data KBA zadíváme podrobněji, zjistíme, že mnozí zákazníci mají ke koupi vozu s pohonem všech kol rozumný důvod. Největší podíl (28,6 %) mají tato auta v Bavorsku, jehož část leží v Alpách. Ingolstadt je pro změnu domovem Audi, pro které je pohon všech kol klíčový. Není tak opravdu překvapivé, že 24,6 procenta lidí volí quattro. Podobné je to v Mnichově (23,3 %), neboť BMW ve stále větší míře osazuje pohonem 4x4 i modely M.
Jakkoli pak sice s tímtéž posunem je spojen i Mercedes-AMG, na Stuttgart připadá „pouze“ 17,2procentní podíl, a to přesto, že na jeho předměstí (konkrétně v Zuffenhausenu) sídlí Porsche, v jehož případě prodeje táhnou modely Macan a Cayenne. Tedy SUV s pohonem všech kol v každém případě. V Hamburku má ovšem systém 4x4 jen 13procentní zastoupení, v Berlíně 11,5procentní a v Emdenu dokonce jen 8procentní. Tedy nižší než v roce 2010 v celém Německu (11 %).






Po pohonu všech kol aktuálně touží čtvrtina Němců, hlavně proto, že bez něj si lidé SUV neumí představit. Pro německé cíle redukce emisí CO2 je to problém, lidé si ale zkrátka budou kupovat, co chtějí a potřebují, ne to, co jim politici nařídí. Foto: Audi/BMW
Zdroje: Focus, ADAC
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Elektrický propadák Fordu třech letech skončil, firma s ním splachuje do záchodu 404 miliard
před 2 hodinami
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 3 hodinami
VW dnes poprvé ve své 88leté historii uzavře svůj německý závod, cesta zpět už zřejmě nevede
před 5 hodinami
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
