Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snahy Číňanů prorazit se svými auty v Evropě končí naprostým fiaskem, automobilka skončila v likvidaci
1.12.2022 | Petr Miler
Záměr prosadit se i mimo Čínu vytahuje v posledních letech z rukávu stále více tamních automobilek, setkání s realitou ale mohou být tvrdá. V tomto případě to po letech paběrkování skončilo úplně nejhůř.
V roce 2015 jsme na autosalonu ve Frankfurtu byli svědky oživení pomalu zapomenuté německé značky Borgward. Nestalo se tak ale díky Němcům, kteří by si vzpomněli na svou vlastní minulost, nýbrž dílem čínské automobilky Beiqi Foton Motor, která spadá pod koncern BAIC. Číňany tehdy napadlo, že by po předchozích neúspěšných pokusech mohli v Evropě i jinde ve světě prorazit za pomoci značek, které lidem nebudou připadat čínské. A tak se přesně o to pokusili.
Prodej prvního modelu BX7 odstartoval v roce 2016, tehdy ale jen v Číně. V roce 2018 se ovšem Borgward začal prodávat také ve své někdejší domovině, mimo to značka začala rozšiřovat své sítě také v Rusku, Indii, Brazílii a Mexiku. Zdálo se tehdy, že vše jde jako na drátkách a svět leží Borgwardu u nohou. Ostatně, pro rok 2020 měla tato automobilka smělý cíl, prodat 800 tisíc vozů na celém světě během 12 měsíců. Už v roce 2019 ale přišel velký zádrhel.
Beiqi Foton Motor tehdy prodal svůj 67procentní podíl ve firmě jiné čínské společnosti Ucar, která se zaměřuje na sdílené jízdy a pronájem aut. Ta zpočátku navýšila prodeje, neboť modernizovala své vozové parky. A prodej více jak 54 tisíc vozů jen v Číně vypadal jako dobrý rozjez, ovšem tento trend měl jen krátký život. Ucar neměl potřebné znalosti a ani zázemí, které by Borgward potřeboval k plánované expanzi. A aby toho nebylo málo, její spoluvlastník Charles Zhengyao Lu se dostal do hledáčku úřadů kvůli údajným účetním machinacím.
Rok 2020 tak nakonec místo 800 tisíc prodaných vozů přinesl jen eskalaci problémů. I Borgward doplatil na koronavirová omezení, a tak poté, co v lednu v Číně prodal 2 105 vozů, v únoru evidoval už jen 143 prodejů. Později sice došlo k drobnějšímu nárůstu, ovšem celkově značka za rok 2020 prodala jen 8 740 aut. Dnes už víme, že to byl začátek konce.
Borgward se chvíli vzdát nechtěl, na trhu ale neuspěl a v poslední době selhal i při snaze hledat strategického investora či kupce. Firma tak byla nucena vyhlásit bankrot a pekingský soud tento týden rozhodl o dalším postupu. Rozumná restrukturalizace společnosti není možná, a tak firma skončila v likvidaci. Její zbytky tedy budou rozprodány ve prospěch věřitelů.
Je to smutný konec, už vzhledem k množství nových či staronových čínských automobilek toužících uspět na západních trzích ale předpokládáme, že to není naposledy, co o takovém výsledku slyšíme. Dodejme, že postup Borgwardu nebyl úplně typický - firma vycházela z licencované techniky „západních” značek (zejména staré platformy GM2900 koncernu General Motors, kterou používaly třeba Saaby), takže nešlo o žádné klony. Jenže právě kvůli tomu byly Borgwardy moc drahé. Kopírování představuje pro Číňany zjevně efektivnější způsob existence, jakkoli smutně to může znít.











Borgward BX7 se v Evropě prodával od roku 2018 a měl to být hit. Za celou tu dobu tu ale Číňany ovládaná, znovuzrozená německá značka má na kontě jen něco kolem 100 registrací, jinde ve světě nebylo o mnoho lépe. S Borgwardem je tak konec, soud zahájil likvidaci společnosti. Foto: Borgward
Zdroj: Xinhua News Agency
Bleskovky
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před 4 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 6 hodinami
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
před 7 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 9 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
