Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen Applu o vlastním autě jezdícím bez řidiče se rozplynul. Opozdí se, dostane volant i pedály
8.12.2022 | Petr Prokopec
Jaký další důkaz člověk potřebuje, aby uvěřil, že vůz s plně autonomním řízením je v jakkoli dohledné budoucnosti chimérou, která se nemůže dočkat zhmotnění? I jedna z nejschopnějších technologických firem světa musela uznat, že to prostě nejde zvládnout.
Pokud vyhlížíte příchod plného autonomního řízení, rozhodně byste neměli zadržovat dech. Dokonce ani víra v Elona Muska, který už devět let tvrdí, že se jej dočkáme „příští rok“, nepomůže. Stále více expertů totiž přiznává, že se ve svých původních odhadech mýlilo a nepřímo dávají za pravdu naší dlouhodobé skepsi. Některé scénáře sice zvládnout půjdou, běžný provoz je ale ve své celistvosti natolik chaotický, že v dohledné době nelze očekávat, že půjde vlézt na své příjezdové cestě do kabiny, již opustíte až ve chvíli, kdy dorazíte do požadovaného místa určení, ať už je jakkoli daleko.
Nejnověji přichází potvrzení výše zmíněného ze vskutku neobvyklých míst. Apple již hezkých pár let pracuje na svém prvním automobilu. Ten se dle původních plánů měl obejít bez pedálů i volantu, pročež by cestující seděli proti sobě. Před dvěma lety pak bylo oznámeno, že takového vozu se dočkáme v roce 2024. Nově však Apple oznámil, že projekt s interním názvem Titan bude připraven ke komercializaci až v roce 2026. Co je ovšem podstatné, namísto robotického taxíku má dorazit v podstatě běžné auto a největší zvláštnost aut v podobě chybějícího volantu a pedálů už nepřipadá v úvahu.
Společnost s nakousnutým jablkem ve znaku totiž uvedla, že plné autonomní řízení „není se současnými technologiemi dosažitelné“. S určitou formou autopilotu sice Apple i nadále počítá, přičemž předpokládá, že řidič by se stejně jako zbytek posádky mohl při jeho aktivaci věnovat třeba sledování filmu. Něco takového ale bude umožněno jen na dálnicích, přičemž systém má dát jasně najevo a hlavně se značným předstihem, že se blíží městská zástavba či špatné počasí, a je tudíž třeba, aby volant převzal člověk.
Apple tedy zjevně cílí na úroveň SAE3, kterou již nabízí Mercedes-Benz u modelů EQS a třídy S. Oproti německé automobilce by ale přeci jen měl být technologicky dál, přičemž Teslu překoná ještě víc. Na rozdíl od této značky totiž autonomní řízení nebude spoléhat jen na kamery, ale rovněž na další senzory a LiDAR. S těmito prvky pak má spolupracovat počítačový systém Denali, jehož procesor má sílu čtyř nejvýkonnějších pokročilých čipů Applu. Dle firmy přitom již má být prakticky připraven na výrobu.
Souběžně s tím firma sází také na umělou inteligenci, která bude užívat služeb sítě Amazon Web Services, za než má Apple platit 125 milionů dolarů (cca 2,89 miliardy korun) ročně. A aby toho nebylo málo, buduje firma i vzdálené operační centrum, jehož zaměstnanci budou s pomocí počítačů schopni převzít kontrolu nad vozy v případě nenadálých událostí, jako jsou třeba zdravotní potíže řidiče. I z toho důvodu pak ostatně Apple hodlá současně s prodejem vozu začít lidem nabízet vlastní pojištění.
Tím se dostáváme k ceně, jež původně měla činit 120 000 USD (2,77 mil. Kč). Nicméně v prvé fázi mají být auta osazena levnější verzí systému Denali a protože nenabídnou slibované plnohodnotné autonomní řízení, mělo by se nakonec startovat někde okolo 100 tisíc dolarů (2,31 mil. Kč). I to je částka, na kterou většina publika nedosáhne. Revoluce automobilové branže se tedy odkládá, s ohledem na ony obtíže dost možná i nadobro. Ostatně ani tento odklad nemusí být tím posledním.





Apple za poslední léta přiśel s řadou automobilových patentů, první skutečný vůz značky je ale věčným slibem, který se nedaří vyplnit. Ostatně i nově došlo na další odklad, a to o dva roky. Ilustrace: US Patent and Trademark Office, CC0 Public Domain
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 5 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Nejčtenější články
Ztráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
15.9.2025Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
15.9.2025Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
16.9.2025Z „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
16.9.2025Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
16.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva