Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Současná krize automobilového průmyslu dopadla i na Hyundai, má ještě jeden důvod
30.3.2021 | Petr Prokopec
Korejci se zdáli být z obliga, přes svou připravenost ale měli pochybnosti o tom, zda vše ustojí. Teď už je jasné, že jejich nejistota byla na místě - také oni už museli zavřít první továrnu kvůli nedostatku čipů.
Největším nepřítelem automobilek již není koronavirus, nýbrž čipy. Respektive jejich nedostatek. Relativně drobný komponent již uzavřel velké množství továren a donutil třeba Ford nebo GM, aby svá auta vyráběly neúplná. Toyota a Hyundai se oproti tomu zdály být vůči problému imunní, neboť v minulosti učinily důležitá strategická rozhodnutí, která jim jednoduše zajistila dostatek čipů na úkor konkurence. Jenže i tito výrobci odebírají zboží od společnosti Renesas Electronics, kterou v posledních dvou měsících stihlo hned několik neštěstí.
Největší globální výrobce čipů, který ovládá zhruba 30 procent světového trhu, byl v únoru zasažen stejně jako další japonské firmy zemětřesením. To si vyžádalo zhruba týdenní odstávku výroby a tedy pochopitelně narušení dodavatelských řetězců. Když se ty již začaly obnovovat, vypukl 20. března ve firmě požár, který bohužel zachvátil právě halu, kde se vyrábí čipy. A jakkoliv nedošlo na narušení statiky budovy, návrat do normálu zabere minimálně měsíc.
Ve výsledku tak došlo i na poslední dva titány, ostatně Toyota částečné odstávky výroby potvrdila již krátce po vzniku požáru. Nyní přichází se svou troškou do mlýna Hyundai, které již muselo uzavřít jednu ze svých jihokorejských továren. Potvrzují se tak obavy samotné automobilky, která si přes svou připravenost nebyla jistá, zda od dubna dále udrží v chodu výrobu všech modelů. Teď už je jasné, že se to nepodaří.
Potvrdil to mluvčí australského zastoupení automobilky, která ale současně uvedl, že protinožce by tento problém nemusel až tak zasáhnout díky tomu, že dodávky aut na nejmenší kontinent jsou již delší dobu zpožděné, a to o 4 týdny. Současně ale přidal pohled pod pokličku, který naznačuje, proč je problémů najednou tolik a do budoucna nejspíše hned tak nezmizí.
Mnozí výrobci totiž vyrábí stále více elektrických aut, která jsou ovšem právě v tomto ohledu nesrovnatelně náročnější. Na běžná benzinová či dieselová auta je totiž třeba zhruba 200 čipů, ovšem na elektromobily typu Hyundai Ioniq 5 je jich zapotřebí až 3 500. Jinými slovy tu mluvíme o takřka 18násobném navýšení objemu, což oprávněně vzbuzuje obavy.
Pokud by tedy koncern Hyundai Motor, pod který spadá i Kia a Genesis, kompletně přesedlal na elektrická auta a přitom by zůstal u stejného objemu výroby, pak rázem potřebuje 14 miliard čipů namísto 800 milionů. To vše pak následně můžete vynásobit ještě třikrát, pokud do hry začleníme koncern VW Group, který taktéž mluví o plné elektrifikaci.
Pokud si pak uvědomíme, že výrobci aut budou o své sloty u dodavatelů čipů bojovat s výrobci elektroniky, jejíž prodej je díky koronaviru na vzestupu, pak je více než jisté, že dojde na nárůst cen. A jelikož nejvíce čipů míří do elektromobilů, promítne se souboj nabídky a poptávky právě do nich. I kdyby tedy cena baterií opravdu začala klesat, což ale kvůli nedostatku vzácných kovů momentálně není příliš reálné, přijde tento problém. Tak to ale bohužel chodí, když se otěží místo přirozeného vývoje chopí politika.
I Hyundai už musí zavřít továrnu kvůli nedostatku čipů. Krom už známých důvodů za to může také fakt, že na elektromobily (jako Hyundai Ioniq 5 na fotkách) je třeba takřka 18krát více čipů než na běžné benzinové či dieselové vozy. I proto problémy hned tak neskončí. Foto: Hyundai
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva