Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Soud zakázal Fordu prodávat auta napříč celým Německem, tvrdé rozhodnutí ohrožuje i dealery
23.5.2022 | Petr Prokopec
Tak trochu zničehonic se svět dozvídá o rozhodnutí, které ohrožuje aktivity jedné z nejznámějších světových automobilek na klíčovém evropském trhu. Modrý ovál podle rozhodnutí soudu bez licence používá patentovaná řešení obsluhující systém E-call.
Fordu se v Evropě již delší dobu nedaří. V 90. letech na starém kontinentu stabilně prodával okolo 1,5 milionu aut ročně, ještě v roce 2011 jich bylo přes 1,1 milionu. Tyhle sněhy jsou ale pryč, loni si značka připsala ve všech evropských zemích jen 569 534 prodaných aut a letos je na tom zatím ještě hůř. Je tak docela dobře možné, že výsledkem bude nové dvanáctiměsíční minimum.
V tomto kontextu zase tak nepřekvapí, že modrý ovál podporuje rozhodnutí Evropské unie kráčet už jen elektrifikovanou cestou. V sice značně regulovaném, ale přece jen konkurenčnějším prostředí se zjevně už nezvládá prosadit, načež doufá, že mu politická berlička pomůže k trochu lepší pozici na trhu.
Zda se tyto záměry podaří či nikoliv, bude do jisté míry záviset i na samotné technologii. Stále více se však ukazuje, že elektrická auta nejsou takovou spásou, jakou v nich jejich zastánci vidí. Je tak dost možné, že sázka na jedinou kartu Fordu nevyjde. Čerta ale nebudeme zbytečně malovat na zeď, na rozdíl od politiků skutečně nevíme, s čím bude možné počítat za osm, deset nebo třináct let.
Budoucnost i minulost ale nyní ponechme stranou, soustředit se místo toho budeme na stávající situaci. Ta pro Ford opravdu není jednoduchá, neboť německý soud v Mnichově automobilce zakázal výrobu a prodej jejích aut na území Německa. Důvodem je spor týkající se porušení patentů společnosti IP Bridge. Ford totiž stejně jako ostatní výrobci musí do svých vozů povinně instalovat systém nouzového volání v případě nehody. Pro ten jsou nicméně třeba mobilní radiové čipy, jejichž fungování je založeno na patentovaných principech. Ford by tedy měl platit licenční poplatky za jejich využití, to ale dle soudu nedělá a IP Bridge to nechce dále tolerovat.
Dle dostupných informací to prý není nic až tak neobvyklého. V poslední době mezi výrobci technologií používaných v multimediálních systémech a automobilkami obecně narůstá napětí, neboť druhé zmíněné společnosti sice kladou stále větší důraz na elektronické systémy, ovšem málokdy jsou jejich původními tvůrci. A platit licenční poplatky za používání patentovaných systémů už se jim moc nechce. I z toho důvodu je tento proces intenzivně sledován, neboť jeho rozhodnutí bude vnímáno jako precedentní.
Je přitom třeba dodat, že IP Bridge musí nyní složit u soudu jistinu ve výši 227 milionů Eur (asi 5,6 miliardy Kč), aby se verdikt stal vymahatelným. Podle německých médií se tak přibližně během týdne může stát, že žádný nový Ford nebude moci být v zemi prodán. A je jedno, kdo bude jeho prodávajícím. Rozhodnutí tak ohrožuje i dealery, kteří by v tu chvíli nemohli prodat ani své skladové vozy.
Jedinou bezprostřední cestou, která by se vyhnu takovému scénáři, je dosažení dohody mezi Fordem a IP Bridge, v tu chvíli by logicky Japonci svou žalobu stáhli. Pokud se to ovšem nepovede, pak zákaz prodeje vstoupí v platnost s výše popsanými dopady
Jsme tedy opravdu zvědavi, jak se celá záležitost vyvrbí. Ford zatím celou záležitost nehodlá komentovat s tím, že písemný verdikt soudu dosud neobdržel. Dá se nicméně předpokládat, že nakonec dospěje s Japonci k nějakému smíru, cokoli jiného by pro něj bylo příliš drahé.
Ford v Evropě podporuje elektrifikaci i proto, že se v konkurenčním prostředí už nezvládá prosadit. Aktuálně navíc musí řešit situaci v Německu, kde na základě rozhodnutí soudu nesmí vyrábět ani prodávat jakákoli vozidla. Foto: Ford
Zdroje: Wirtschafts Woche, Reuters
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda