Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Specifikace jediného vážného konkurenta Tesel byly odhaleny, neumí toho málo
18.7.2019 | Petr Prokopec
Teslám a zejména pak Modelu S dnes žádné jiné auto nekonkuruje, protože o uvedení podobně schopného elektroauta na trh se dosud nikdo seriozně nepokusil. Teď to zkusí Porsche a jeho specifikace naznačují, že se Tesla má čeho obávat.
Porsche Taycan se stane prvním sériovým autem, které se pokusí dostat pod kůži zákazníkům Tesly a zejména pak příznivcům jejího Modelu S. O „zabijácích Tesel” jsme sice slyšeli už mnohokrát, pokaždé šlo ale o koncepty, které se výroby dosud nedočkaly. Důvod je obvykle jediný - na elektromobilech se dnes nedá vydělat a zatímco Tesle nezbývá, než přežívat ve ztrátě a věřit v obrat, ostatní firmy si mohou dovolit s produkčními experimenty na tomto poli počkat, nebo to udělat zkrátka musí.
Taycan se připravuje už na letošní zahájení produkce a jakkoli nepředpokládáme, že by Porsche našlo zázračnou formuli na výrobu ziskového elektromobilu, do karet mu hrají minimálně dvě věci. Jednak jde o prestižní značku, která může takové auto prodávat za vyšší ceny, které alespoň pokryjí náklady. A také jde o jednu z nejziskovějších firem v segmentu, což z podstaty dává prostor vyrazit bojovat o zákazníky na tomto poli dříve než konkurenti, kteří jsou rádi, že na konci roku hledí ve výsledovce na černá čísla.
Živá premiéra Taycanu je naplánována na zářijový autosalon ve Frankfurtu, virtuálně se však novinka ze Zuffenhausenu představí jistě dříve, možná dokonce již v řádu několika dnů. Nasvědčuje tomu nejen stále četnější výskyt prototypů s drobným maskováním po celém světě, ale také skutečnost, že britský magazín CAR zveřejnil prakticky kompletní technická data. A ta mají pocházet přímo od Porsche.
Prvním důležitým faktem, který z nich lze vyčíst, je existence poměrně široké nabídky. Taycan bude k mání se dvěma pakety baterií i různě výkonnými elektromotory, které budou pohánět pouze zadní nebo všechna čtyři kola. Základem portfolia se stane zadokolka, která dostane do vínku baterie o kapacitě 80 kWh. Ve Spojených státech by měla startovat okolo 90 tisíc dolarů (2,05 mil. Kč), vybírat bude možné mezi výkonem 325 nebo 380 koní.
O stupeň výše zamíří Taycan Carrera 4S, v jehož případě, jak naznačuje již samotný název, dojde k zapojení obou náprav prostřednictvím samostatného elektromotoru pro každou z nich. Celkově by soustava měla produkovat 435 nebo 490 koní. Zároveň bude dostane také větší baterie, neboť kapacita akumulátorů integrovaných do podlahy vzrostla na 96 kWh. Jejich výrobu zajišťuje korejský LG Chem, který 408 bateriových článků rozřadil do 34 modulů. Celý paket pak váží 650 kg, cena se má pohybovat okolo 100 tisíc dolarů (2,3 mil. Kč).
Se stejnými bateriemi bude k dispozici také Taycan Turbo, v jehož případě se počítá s výkonem přesahujícím 600 koní. Přední jednotka má nabízet zhruba 220 koní a 300 Nm točivého momentu, ta zadní pak 410 koní a 550 Nm. Kde se protne výkonová špička, není jisté, nicméně celkový točivý moment by měl činit 880 Nm, respektive až 1 000 Nm při využití funkce Overboost, která bude k dispozici po dobu 10 sekund. Cena této verze má v USA činit 130 000 USD (necelé 3 miliony Kč, v Evropě se hovoří o cifře kolem 3,4 milionu korun).
Výkonem tedy Porsche nejsilnější provedení Tesly Model S neporazí, podobně je pak na tom Taycan v rámci jízdní dynamiky, je ale velmi blízko. Vrcholné Turbo by mělo zvládnout stovku za 3,2 sekundy a dvoustovku za méně než 10 sekund. Podle Porsche půjde kratší sprint opakovat desetkrát za sebou, delší pak čtyřikrát, a přesto nedojde k žádnému ovlivnění výkonu. A právě udržitelností jízdní dynamiky by Porsche mělo Teslu válcovat.
Taycan má dále zvládat maximálku 261 km/h bez rizika přehřátí baterií. Kvůli tomu vůz dostal i dvourychlostní převodovku. A přestože hmotnost vrcholného Turba bez turba narostla na 2 095 kg, těžiště se díky lithium-iontovým bateriím v podlaze nachází níže než u Porsche 911. Nepřekvapí proto, že vůz zvládá Nordschleife pod 8 minut, a to prý i opakovaně - Tesla nezvládne ani jedno celé kolo.
V rámci spolehlivosti na tom tedy Taycan nejspíše bude lépe než Model S, jakkoliv prozatím je samozřejmě třeba brát v úvahu, že k dispozici máme zatím jen prohlášení značky, oficiální i neoficiální. A ta mohou, ale také nemusí korespondovat s realitou. V každém případě má Porsche na kontě již více než 20 tisíc závazných předobjednávek, kvůli čemuž již byla navýšena plánovaná roční produkce na 40 tisíc kusů. Ani to ale podle spekulací nebude stačit na uspokojení první vlny poptávky.
Značka prý nebude moci hned od počátku oslnit extrémně rychlým dobíjením, o němž byla velmi často řeč v posledních měsících. Stanice s výkonem až 350 kW totiž nebudou k dispozici dříve než v roce 2021, i maximum do té doby (250 kW a 800 voltů) je ale na dnešní poměry výjimečné. I při dobíjení u stanic se 150 kW a 400 volty bude 80 % kapacity dobito za 40 minut. Dojezd by u většího paketu měl činit až 515 km dle WLTP.
Elektromotory budou maximálně točit 16 tisíc otáček a účinky regenerativního brzdění budou moci majitelé ovlivnit tlačítky na volantu. Připlatit si budete moci za zvukový generátor napodobující soundtrack plochého šestiválce, vzduchový podvozek by minimálně u Turba měl být standardem. Toto provedení navíc bude jen dočasným vrcholem, neboť Porsche prý chystá ještě Turbo S naladěné na 735 koní. A také Taycan GTS, což bude ohlehčená zadokolka. Jak jsme tedy řekli, portfolio bude řádně košaté.
Porsche Taycan se jen s malým maskováním ukázalo v poslední době nejen na Festivalu rychlosti v Goodwoodu...
...ale také třeba v Šanghaji. S ohledem na příval nových informací je tak jisté, že premiéra je na spadnutí
Zdroj: CAR Magazine
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:00 - Milanito
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23