Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sporťák BMW a Toyoty podrobněji: bude to hybridní kupé s dvoulitrem
24.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Společný vývoj BMW a Toyoty přinese dvoumístná hybridní kupé, u kterých budou aplikovány zkušenosti japonské značky ze šampionátu Le Mans.
Na detroitském autosalonu Toyota představila svůj koncepční supersport FT-1, o kterém záhy celý svět začal mluvit jako o příští generaci modelu Supra. To ostatně značka krátce po skončení motor show potvrdila a v souvislosti s tím zaznělo, že se na podvozku tohoto vozu bude podílet BMW. To zřejmě platí i nadále, teď ovšem máme k dispozici další podrobnosti.
Prvním plodem spojenectví se má stát dvoumístný sportovní vůz, který si přinese technologii podobnou KERS z Formule 1. Dodatečný výkon prý bude servírován skrze řešení pracující se superkondenzátorem, která se v sériové výrobě zatím objevuje pouze zřídka a ne v tak významné roli. Předseda Norbert Reithofer z BMW již dříve prohlásil, že v mnichově vytvoří něco jako radikálně odlišnou náhradu za BMW Z4 a šéf Akio Toyota se nechal slyšet, že zplodí duchovního nástupce Supry, která by měla být jasně naznačena zmíněným konceptem FT-1.
Chystaná novinka bude mít motor vpředu a poháněna budou nejpravděpodobněji všechna kola, což souvisí s hybridním pohonem. O ten se bude starat přímovstřikový benzinový motor a elektromotory, které jako krátkodobý zdroj energie pro potřebný „boost“ využijí superkondenzátoru ze všemi vychvalovaného hybridního systému Toyoty. Prý půjde přímo o jednotku ze závodního programu Le Mans LMP1, která bude sloužit zároveň i jako úložiště jinak zmařené kinetické energie.
Na superkapacitory padla volba, jelikož prý mohou absorbovat a odevzdávat energii rychleji než poslední generace lithium-iontových baterií. Jsou také obvykle menší a lehčí než stávající akumulátory pro skladování energie. Tuto technologii nám BMW naznačilo již v roce 2005 na konceptu X3 EfficientDynamics, od té doby jsme se ho ovšem navzdory slibům s uvedením v sériové výrobě zatím nesetkali.
A ukázala nám jí ostatně také Toyota na Yarisu Hybrid R loni ve Frankfurtu. Yaris s benzinovým motorem 1,6 o výkonu 300 koní, který roztáčel přední kola, urchlovala trojice elektromotorů (každý se 60 koňmi) na zadní nápravě. Ideální kombinace znamenala ve výsledku zhruba 420 koní, což je u tak lehkého vozu pořádná porce. Právě z tohoto konceptu prý přijdou některé základní komponenty pro nové společné dílko BMW a Toyoty, i když koncepce celého ústrojí má být docela jiná.
Co tedy v budoucnu očekávat? Srdcem novinky bude spalovací motor o objemu maximálně dvou litrů, který sestrojí BMW. Jemu budou asistovat elektromotory navržené Toyotou, ale vyráběné údajně v Mnichově. Výkon bude přenášen na kola přes sekvenční manuální převodovku a předpokládá se také, že Toyota navrhne hybridní ústrojí tak, aby bylo možné použít systému torque-vectoring (stranového směrování točivého momentu) pro dosažení lepší ovladatelnosti. K tomu si připočtěme karoserii z uhlíkových vláken vyztužených plastů, na kterou je teď BMW po zkušenostech z vývoje nových modelů i3 a i8 machr, a dostaneme docela lehký komplet.
Ohledně dalších podrobností je informací málo, ale ti, co viděli první návrhy inženýrů, naznačují, že nový vůz bude používat vysokopevnostní oceli a hliníku na podvozek, ke kterým se připojí karbonové prvky nenosných částí pro větší úsporu hmotnosti. Vnější vzhled se bude lišit, neboť novinku uvede každá automobilka pod vlastním označením, třebaže půjde technicky i platformově o dvojčata. Stejně tak by se měly odlišovat podoby obou interiérů. Nový sportovní vůz bude jedním z prvních z řady společných projektů BMW-Toyota, které mají používat společná technická řešení a sdílené komponenty. Kromě sdílené platformy jsou prý v plánu také nová hybridní hnací ústrojí.




Nová Toyota Supra a náhrada za BMW Z4 budou hybridní čtyřkolky s lehkou karoserií a výjimečným vzhledem. Snad budou mít k řidičům blíže než současná Z4 a GT86
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejčtenější články
Lotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
25.5.2025Elon Musk říká, že Tesle bude šéfovat, dokud neumře, auta značky teď prý kupují místo levičáků pravičáci
25.5.2025Alespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonaným vrcholem
25.5.2025Dosud neznámá čínská značka poráží doma drahé Němce na hlavu, rychle zastiňuje veškeré prodeje BMW i Mercedesu
25.5.2025Profesor z KIT a expert přes motory osvětlil, proč německé automobilky vsadily vše na jednu kartu bez plánu B. A teď s ním stejně musí přijít
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 08:04 - GeneHawkins
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales