Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání Formule 1 a fotbalu ukazuje, jak pomýlená je hysterie kolem CO2 aut
27.1.2020 | Petr Prokopec
Fotbal je obvykle označován za čistý, zdraví prospěšný sport, zatímco Formule 1 za klání znečišťující svět emisemi z výfuků. Realita je ale úplně jiná a ukazuje, kolik je toho při honu na CO2 přehlíženo.
Automobily osazené spalovacím motorem jsou v poslední době řadou lidí považovány za ryzí zlo. Mohou za to především emise CO2, kterou jsou produkovány jejich výfuky. Nicméně všichni takoví zjevně zapomínají na skutečnost, že o emise oxidu uhličitého se staráme jakoukoli lidskou činností, ať už přímo či nepřímo.
Takové hraní fotbalu by tedy leckdo označil za k přírodě velmi ohleduplnou činnost, zatímco automobilové závody za velmi škodlivou. Sami organizátoři Formule 1 ale upozorňují na to, že realita je přesně opačná, neboť emise spojené s provozováním těchto sportů i ve formě divadla pro diváky lze docela přesně spočítat.
Na miskách vah se tak ocitla na jedné straně celá roční sezóna F1 a proti ní dva týdny trvající světový šampionát ve fotbale. Královská motoristická disciplína přitom má za loňský rok na kontě 256 551 tun oxidu uhličitého. Samotné motory se však postaraly jen o 0,7 procenta z této porce, celý šampionát o 7,3 procenta a práce v továrnách o 19,3 procenta. Veškerý zbytek, tedy přes 70 procent, je ovšem spojen s dopravou aut i veškerého personálu. A jak již tušíte, z oněch 186 513 tun je většina spojena s leteckým transportem.
Ten tedy atmosféře škodí daleko více, pročež by efekt na přírodu i ovzduší měl tlak především v této oblasti. Nic takového se ovšem neděje, stejně jako nikdo neomezuje zmiňovaný fotbal. Přitom jen se světovým šampionátem FIFA je pravidelně spojeno 2,1 milionu tun emisí. Tedy pomalu desetkrát více než s Formulí 1, za pouhých 14 dnů.
Rozhodně přitom nehodláme zkreslovat nebo zatajovat jakákoliv fakta, jak je tomu běžné v táboře klimatických aktivistů. Proto je třeba zmínit, že hned tři čtvrtiny z oněch fotbalových emisí připadají na mezinárodní lety fanoušků, naposledy do Ruska. Do oněch emisí CO2 spojených s F1 však transfery započítány nejsou, což by mohlo vyústit v nefér srovnání. Pokud tak ovšem učiníme, dostáváme se na 1,9 milionu tun. Mistrovství světa ve fotbale tedy znovu prohrává, i když opět srovnáváme skoro celý rok závodění a dva týdny trvající událost.
Co z toho vyplývá? Především tolik, že i kdyby celý svět rázem přesedlal na elektromobily, nic se nezmění. Tráva nebude zelenější a nebe nebude modřejší. Jednoduše proto, že politici a aktivisté řeší jen kapku vody v moři. Můžete samozřejmě namítnout, že je lepší dělat něco, než nic, ovšem stávající hon na automobilové čarodějnice se již vymkl kontrole. A veřejnost od něj očekává výsledky, které ovšem evidentně nelze nikterak naplnit.
Problémem ovšem je, že světové úsilí není primárně soustředěno tam, kde by mohlo přinést největší benefity. Čas mezitím kvapí a jak aktivisté rádi s oblibou dodávají, je třeba jednat ihned. Je však jasné, že na omezení fotbalu nedojde, něco takového nikdo neřeší. Politikům totiž úplně stačí, že emise CO2 spojené se šampionátem FIFA neustále klesají. Totéž se samozřejmě děje také ve Formuli 1, jenže tomu již není přikládán takový význam.
Přitom právě vedení Formule 1 uvedlo, že šampionát se do roku 2030 stane uhlíkově zcela neutrálním. Nápomocny tomu mají být hlavně syntetická paliva a továrny jedoucí na obnovitelnou energii. To ale v podstatě znamená, že zredukována bude jen ona čtvrtina emisí CO2. Stopa po leteckém transportu monopostů, personálu a hlavně fanoušků tu ovšem bude i nadále.


Formule 1 produkuje méně emisí CO2...
...než mistrovství světa ve fotbale, a to i při započtení cest fanoušků
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
Řidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 5 hodinamiMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
před 11 hodinamiCybertruck vs Hummer: 7 tun vážící elektrické pick-upy si to rozdaly ve sprintu. Legenda praví, že ještě teď zkouší zastavit
včera
Nejčtenější články
Lada v kůži? A z továrny? Niva se poprvé v historii dočkala koženého čalounění, i s ním je levná
3.11.2023Cybertruck Tesly je stále větší zklamání, nejnověji nezvládl jízdu ani lehkým terénem
3.11.2023Prodeje elektromobilů v Německu po zhroucení o 73 procent v září zůstávají dole, další šok přijde v lednu
4.11.2023Zoufalí mechanici Tesly přiznali, že zákazníkům vrací rozbitá auta, vadná firemní politika se otočila proti značce
4.11.2023Rusové nadělili prvnímu modernímu Moskviči 800 koní, vznikla tak rusko-čínsko-německá raketa
4.11.2023
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 12.04. 17:13 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.04. 16:23 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 16:09 - řidičBOB
- Jak otevřít dveře bez klíčku? 12.04. 16:06 - Aitos
- Kuna v motoru - vaše zážitky 12.04. 15:09 - delphin
- Politický koutek 12.04. 14:57 - Stepan
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 12.04. 12:15 - Shr3k
- LED pásky (denní svícení) + SPZ 12.04. 00:30 - Arkis