Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary
4.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Svého času nejrychlejší auto planety se s matičkou Zemí brzy rozloučí. Udělá to ale ve velkém stylu - špičkovou edicí XT s 1 318 koňmi výkonu.
V druhé polovině minulé dekády svět žasl nad dynamikou dnes už vyprodaného Bugatti Veyron. Dosahovalo v přímce rychlosti až 407 km/h, jenže pak přišel Jerod Shelby (neplést s Carollem Shelbym) a ve své společnosti Shelby Supercars stvořil model Ultimate Aero. Cíl byl jediný - vzít Veyron na vidle a zaznamenat ještě lepší rekord v dosažení maximální rychlosti. A to se také podařilo - od roku 2007 svítilo v Guinnessově knize rekordů jako nejrychlejší auto planety Shelby Supercars Ultimate Aero se zápisem 410 km/h. Možná jich nedosahovalo s takovou noblesou jako Veyon, ale na to už se historie ptát nebude.
Umínění Němci (snad netřeba říkat, komu patří slavná francouzská značka) se ale s úspěchem americké manufaktury nehodlali smířit a přišli s Veyronem Super Sport, který si rekordní zápis vzal o pár let později zpět. Jeho 431 km/h je další úchvatná meta, ale ani před ní nehodlají Shelby a spol. kapitulovat. Krátce poté oznámili, že Veyron bude brzy zase druhý a začali pracovat na modelu, který byl loni podrobně představen jako Tuatara. S třinácti stovkami koní má pokořit metu 444 km/h, zatím je ale stále na cestě k aspoň omezené sériové výrobě. Přesto má nově SSC, jak si mezitím firma Shelby Supercars začala říkat, v zásobě něco, co by mohlo opravdu náročné řidiče (nebo letce?) oslovit - vůz si říká Ultimate Aero XT a míří za jediným, nabídnout více než Veyron Super Sport ještě před příchodem Tuatary.
Je to vlastně taková rozlučková edice. Vyrobeno bude pouze pět aut tohoto jména a vyznačovat se nebudou jen drobnými úpravami. Dostanou totiž motor z chystané Tuatary, který by měl na silnici vytvořit něco, co naznačují i přiložené oficiální obrázky Aera XT - tornádo.
Pohonnou jednotkou je tedy dvakrát přeplňovaný hliníkový vidlicový osmiválec vlastní výroby, který i přes objem 6 942 cm3 váží pouhých 194 kilogramů. Vyprodukovat má o něco skromnějších 1 318 koní při 6 800 ot./min a točivý moment blížící se ve stejných otáčkách až 1 400 newtonmetrům. Červené pole otáček začíná až na hodnotě 9 200 a o přenos této supersíly na silnici se postarají pouze zadní kola ve spolupráci se sedmistupňovou automatickou převodovkou se dvěma spojkami. To všechno je z Tuatary a pochází z ní i systém brzd a chlazení motoru, pochopitelně.
Hmotnost auta přitom zůstává u ledu - Ultimate Aero XT váží jen 1 270 kilogramů, a to v kombinaci s výkonem přes 1 300 koní znamená skutečný masakr. Na stovku má vůz zrychlit za 2,6 sekundy, tady jde ale o maximální rychlost. A již „stařičké” Ultimate Aero má ve verzi XT zvládnout jet až 439 km/h - více než nejrychlejší Veyron, ale méně než chystaná Tuatara.
Zní to jako z pohádky, ale lidé od SSC už jednou dokázali, že nejsou jen lidovými vyprávěči. Aero XT by mělo být k mání již během následujících měsíců, ještě před příchodem na trh. Cenu zatím neznáme, hádat cifru kolem milionu dolarů ale asi nebude nemístné.



S fotkami si u SSC moc nevyhráli, snad o to více pozornosti věnovali samotnému autu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Američané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis