Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady

A není to tak, že by si v nabídce odkroutilo své, prodávalo se jen chvíli. Přesto k 30. březnu přišel náhlý konec, jehož důvody si můžeme jen domýšlet. Stellantis k němu stále odmítá dát jakékoli konkrétní vysvětlení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady

12.4.2025 | Petr Prokopec

Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady

/

Foto: Leapmotor

A není to tak, že by si v nabídce odkroutilo své, prodávalo se jen chvíli. Přesto k 30. březnu přišel náhlý konec, jehož důvody si můžeme jen domýšlet. Stellantis k němu stále odmítá dát jakékoli konkrétní vysvětlení.

Koncern Stellantis v roce 2023 za přibližně 37 miliard korun koupil 21procentní podíl v čínském Leapmotoru. Byl to poměrně překvapivý krok, jehož cíl ale nepřekvapil ani trochu. Stellantis tak chtěl rozšířit svůj záběr směrem dolů a na starém kontinentu začít prodávat levná mini značky.

Prodávat by ale nestačilo, euroamerický koncern se chopil i výroby. Pro tento účel se rozhodl využít částečně osiřelou továrnu v Polském Tychy, kde se vyráběly či vyrábí některé modely Fiatu a Jeepu. Po jejich boku z montážních linek od loňska sjížděl také Leapmotor T03, který nakonec nebyl tak levný (okolo 450 tisíc Kč v závislosti na trhu), ale na malý elektromobil to nebyla úplně nezajímavá cena. Jenže s tímhle je po pár měsících konec. Jak uvádí Handelsbatt, výroba vozu k 30. březnu 2025 náhle skončila.

Oficiální důvod není znám a automobilka věc odmítá komentovat i v reakci na přímý dotaz. Lidé z Reuters ale naznačují, že za vším by mohla stát cla EU uvalená na dovoz elektrických aut z Číny, a to i když se Leapmotoru právě díky polské výrobě přímo moc netýkají.

Když s nimi totiž Evropská unie loni přišla, Peking v reakci na to informoval domácí automobilkám, aby zastavily své zahraniční investice v zemích, které pro nová cla zvedly ruku. Polsko bylo mezi deseti zeměmi, které se k nim postavily pozitivně, zatímco dvanáct dalších se zdrželo hlasování a pět včetně Německa hlasovalo proti. Leapmotor to měl poslechnout a v Polsku to prostě balí.

Expanze značky má ale pokračovat dál, třebaže pro tuto chvíli se T03 nevyrábí v Evropě nikde a nijak. Stellantis v tiskovém prohlášení k věci uvedl, že „zvažuje různé produkční možnosti“. Mezi ně má patřit i Španělsko, neboť tato země se zdržela hlasování o clech. Pro Říši středu je tedy na seznamu spřátelených, pročež by se měla stát domovinou chystaného elektrického SUV B10. Konkrétně půjde o továrnu v Zaragoze, kde Stellantis spolu se společností CATL chystá rovněž fabriku na výrobu baterií pro své elektromobily.


Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 1 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 01Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 2 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 03Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 3 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 04Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 4 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 05Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 5 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 06Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 6 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 07Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 7 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 08Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 8 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 09Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady - 9 - Leapmotor T03 EU verze 2025 oficialni lepsi 10
Leapmotor T03 v Evropě pro tuto chvíli končí, jeho výroba byla zastavena a zatím není zřejmé, zda bude obnovena. Za vším má stát pozitivní postoj Polska, kde se vůz vyrábí, k novým clům EU na auta. Foto: Leapmotor

Zdroj: Reuters, Handelsblatt

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše