Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety
10.5.2020 | Petr Prokopec
Někteří rádi tvrdí, že elektromobily se posunuly mnohem dál a potíže, které dříve brzdily jejich rozmach, jsou už dnes minulostí. Většina trhu si to ale nemyslí, ve spojení s GM EV1 v roce 1996 byly kritizovány tytéž nedostatky, jako dnes.
Za poslední léta prošly elektromobily nepopiratelnou evolucí. Zatímco na počátku milénia bylo možné koupit jen pár prapodivně stylizovaných dopravní prostředků pro excentriky, dnes je možné sáhnout po už docela široké škále aut, na kterých od pohledu ani nepoznáte, že jsou elektrické. Přesto se elektromobily podílejí na celkových prodejích velmi malou měrou, a to proto, že pod svou slupkou prošly mnohem méně citelným vývojem. Zejména dojezd, doba dobíjení, cena, nejisté vyhlídky z hlediska dlouhodobých nákladů na používání jednoho a téhož auta a potřebná infrastruktura je trápí jen o málo méně než dříve.
I když k vývoji došlo, je z hlediska naprosté většiny klientely nedostačující, jak mapuje studie společnosti J.D. Power zvaná Mobility Confidence Index. Jak již napovídá její název, mapuje důvěru lidí v nové technologie a byť s elektrickým pohonem automobilky koketují již několik desítek let, na všeobecném názoru se pranic nezměnilo. Pokud přijde řeč na obavy zákazníků, pak zmiňovány jsou stejné oblasti, jako tomu bylo v devadesátkách.
Když koncern General Motors v roce 1996 vypustil do světa model EV1, lidé v souvislosti s elektrickými vozy zmiňovali tři hlavní problémy - nedostačující infrastrukturu, omezený dojezd a vysokou cenu. A jaký je názor publika nyní? Jak dokládá zmíněná studie, vůbec se nezměnil. V případě elektrifikace jsou nadále zmiňovány jako hlavní nedostatky špatná infrastruktura, malý dojezd a vysoká cena. Zajímavé přitom je, že si to nemyslí jen „zabednění příznivci starých pořádků”, ale i samotní vlastníci elektromobilů.
Onen index značící důvěru zákazníků v elektromobilitu tedy ve Státech nadále zůstává na 55 bodech ze sta, v Kanadě dokonce poklesl z 59 na 57 bodů. Vlastně tedy nepřekvapí, že pouze 29 procent Američanů a 31 procent Kanaďanů zvažuje v příštích čtyřech letech pořízení vozu s alternativním pohonem. Stejně jako není podivné, že stejný počet lidí takové dopravní prostředky zcela odmítá.
Problémem pro budoucnost alternativního pohonu nicméně představují spíše lidé, kteří již elektromobil vlastní. Velké množství z nich totiž uvádí, že podobnou chybu již neudělá. Stojí za tím zejména špatné výkony a ještě horší dojezd než obvykle v chladném počasí. Kromě toho se ovšem obávají také nejasné budoucnosti. Není příliš jasné, co se stane ve chvíli, kdy baterie budou potřebovat výměnu - při jejich cenách se může stát další provoz auta ekonomicky neospravedlnitelným.
Aby toho nebylo málo, podobně odmítavě se lidé staví také k autonomnímu řízení. Důvěra Američanů v něj poklesla z 36 bodů na 35, v případě Kanaďanů pak z 39 na 36 bodů. Dáno je to také tím, že již letos mnoho značek počítalo s jeho nasazením a úplnou eliminací smrtelných nehod. Ani jedno ale není na pořadu dne a slepé spoléhání na autopiloty všeho druhu se stalo v mnoha případech řidičům osudným.
Autonomnímu řízení zároveň nepomohla ani větší upřímnost výrobců. Ti nyní začínají přiznávat, že na chaotičnost dnešního světa jsou i pokročilé algoritmy krátké. Experti tak předpokládají, že plně autonomní vůz bude pro zákazníky k dispozici až za nějakých 18 let. A i to můžeme označit za optimistický výstřel do prázdna.
Ač tedy automobilky počítají s tím, že elektromobily a vozy s autonomními systémy budou na registracích tvořit stále větší podíl, publikum je zjevně zcela jiného názoru. Pokud tedy nedojde k razantním změnám, kvůli nimž by poklesly ceny, narostl dojezd a nehodovost se snížila v podstatě na naprostou nulu, nelze počítat s tím, že by se alternativní pohon stal hlavním proudem. A to nejspíše ani na příkaz politiků, kteří větru dešti ani tentokrát neporučí.



GM EV1 je dnes raritním úkazem, zvláště na silnici...
...neboť jeho prakticky celá produkce skončila ve šrotu. Šlo o potenciálně velký průšvih, ve kterém koncern General Motors nechtěl pokračovat za žádnou cenu
S autem se pojily problémy, které jej činily velmi málo využitelným a do budoucna rizikovým
Současným Teslám nic takového nehrozí, nicméně i když automobilka učinila elektromobilitu přitažlivou, na obavách zákazníků ani ona nic nemění. Stále je trápí nedostačující infrastruktura, malý dojezd a vysoké ceny
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
Zisky Audi se dramaticky propadly, prodeje na jeho největším trhu též, volných peněz ubývá. A firma se přesto tváří, že se nic neděje
před 5 minutamiCeny ojetých aut znovu rostou, ale jen těch spalovacích. Podle prodejních dat elektromobily dál ztrácí hodnotu hrozivou rychlostí
před hodinouHračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před 3 hodinamiK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včeraŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva