Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety

Někteří rádi tvrdí, že elektromobily se posunuly mnohem dál a potíže, které dříve brzdily jejich rozmach, jsou už dnes minulostí. Většina trhu si to ale nemyslí, ve spojení s GM EV1 v roce 1996 byly kritizovány tytéž nedostatky, jako dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety

10.5.2020 | Petr Prokopec

Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety

/

Někteří rádi tvrdí, že elektromobily se posunuly mnohem dál a potíže, které dříve brzdily jejich rozmach, jsou už dnes minulostí. Většina trhu si to ale nemyslí, ve spojení s GM EV1 v roce 1996 byly kritizovány tytéž nedostatky, jako dnes.

Za poslední léta prošly elektromobily nepopiratelnou evolucí. Zatímco na počátku milénia bylo možné koupit jen pár prapodivně stylizovaných dopravní prostředků pro excentriky, dnes je možné sáhnout po už docela široké škále aut, na kterých od pohledu ani nepoznáte, že jsou elektrické. Přesto se elektromobily podílejí na celkových prodejích velmi malou měrou, a to proto, že pod svou slupkou prošly mnohem méně citelným vývojem. Zejména dojezd, doba dobíjení, cena, nejisté vyhlídky z hlediska dlouhodobých nákladů na používání jednoho a téhož auta a potřebná infrastruktura je trápí jen o málo méně než dříve.

I když k vývoji došlo, je z hlediska naprosté většiny klientely nedostačující, jak mapuje studie společnosti J.D. Power zvaná Mobility Confidence Index. Jak již napovídá její název, mapuje důvěru lidí v nové technologie a byť s elektrickým pohonem automobilky koketují již několik desítek let, na všeobecném názoru se pranic nezměnilo. Pokud přijde řeč na obavy zákazníků, pak zmiňovány jsou stejné oblasti, jako tomu bylo v devadesátkách.

Když koncern General Motors v roce 1996 vypustil do světa model EV1, lidé v souvislosti s elektrickými vozy zmiňovali tři hlavní problémy - nedostačující infrastrukturu, omezený dojezd a vysokou cenu. A jaký je názor publika nyní? Jak dokládá zmíněná studie, vůbec se nezměnil. V případě elektrifikace jsou nadále zmiňovány jako hlavní nedostatky špatná infrastruktura, malý dojezd a vysoká cena. Zajímavé přitom je, že si to nemyslí jen „zabednění příznivci starých pořádků”, ale i samotní vlastníci elektromobilů.

Onen index značící důvěru zákazníků v elektromobilitu tedy ve Státech nadále zůstává na 55 bodech ze sta, v Kanadě dokonce poklesl z 59 na 57 bodů. Vlastně tedy nepřekvapí, že pouze 29 procent Američanů a 31 procent Kanaďanů zvažuje v příštích čtyřech letech pořízení vozu s alternativním pohonem. Stejně jako není podivné, že stejný počet lidí takové dopravní prostředky zcela odmítá.

Problémem pro budoucnost alternativního pohonu nicméně představují spíše lidé, kteří již elektromobil vlastní. Velké množství z nich totiž uvádí, že podobnou chybu již neudělá. Stojí za tím zejména špatné výkony a ještě horší dojezd než obvykle v chladném počasí. Kromě toho se ovšem obávají také nejasné budoucnosti. Není příliš jasné, co se stane ve chvíli, kdy baterie budou potřebovat výměnu - při jejich cenách se může stát další provoz auta ekonomicky neospravedlnitelným.

Aby toho nebylo málo, podobně odmítavě se lidé staví také k autonomnímu řízení. Důvěra Američanů v něj poklesla z 36 bodů na 35, v případě Kanaďanů pak z 39 na 36 bodů. Dáno je to také tím, že již letos mnoho značek počítalo s jeho nasazením a úplnou eliminací smrtelných nehod. Ani jedno ale není na pořadu dne a slepé spoléhání na autopiloty všeho druhu se stalo v mnoha případech řidičům osudným.

Autonomnímu řízení zároveň nepomohla ani větší upřímnost výrobců. Ti nyní začínají přiznávat, že na chaotičnost dnešního světa jsou i pokročilé algoritmy krátké. Experti tak předpokládají, že plně autonomní vůz bude pro zákazníky k dispozici až za nějakých 18 let. A i to můžeme označit za optimistický výstřel do prázdna.

Ač tedy automobilky počítají s tím, že elektromobily a vozy s autonomními systémy budou na registracích tvořit stále větší podíl, publikum je zjevně zcela jiného názoru. Pokud tedy nedojde k razantním změnám, kvůli nimž by poklesly ceny, narostl dojezd a nehodovost se snížila v podstatě na naprostou nulu, nelze počítat s tím, že by se alternativní pohon stal hlavním proudem. A to nejspíše ani na příkaz politiků, kteří větru dešti ani tentokrát neporučí.


Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 1 - General Motors EV1 2019 nove foto 01Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 2 - General Motors EV1 2019 nove foto 02Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 3 - General Motors EV1 2019 nove foto 03
GM EV1 je dnes raritním úkazem, zvláště na silnici...

Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 4 - General Motors EV1 2019 nove foto 04Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 5 - General Motors EV1 2019 nove foto 05Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 6 - General Motors EV1 2019 nove foto 06
...neboť jeho prakticky celá produkce skončila ve šrotu. Šlo o potenciálně velký průšvih, ve kterém koncern General Motors nechtěl pokračovat za žádnou cenu

Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 7 - General Motors EV1 2019 nove foto 07Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 8 - General Motors EV1 2019 nove foto 08Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 9 - General Motors EV1 2019 nove foto 09Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 10 - General Motors EV1 2019 nove foto 10Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 11 - General Motors EV1 2019 nove foto 11Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 12 - General Motors EV1 2019 nove foto 12
S autem se pojily problémy, které jej činily velmi málo využitelným a do budoucna rizikovým

Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 13 - Tesla Model 3 2019 nova sada 01Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 14 - Tesla Model 3 2019 nova sada 03Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 15 - Tesla Model 3 2019 nova sada 05Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 16 - Tesla Model 3 2019 nova sada 06Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 17 - Tesla Model 3 2019 nova sada 07Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 18 - Tesla Model 3 2019 nova sada 08Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 19 - Tesla Model 3 2019 nova sada 09Studie zjistila, že elektromobily dnes čelí úplně stejným problémům jako před 20 lety - 20 - Tesla Model 3 2019 nova sada 10
Současným Teslám nic takového nehrozí, nicméně i když automobilka učinila elektromobilitu přitažlivou, na obavách zákazníků ani ona nic nemění. Stále je trápí nedostačující infrastruktura, malý dojezd a vysoké ceny

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše