Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Subaru se chce s další novinkou vrátit na pozice, které před léty opustilo
14.12.2020 | Petr Prokopec
Špičková Subaru měla po léta pověst technologicky výjimečných aut, v posledních letech to ale tak úplně neplatí. Nové WRX STI chce ale znovu posouvat hranice, proto vyfasuje motor 2,4 turbo, 400 koní a agresivní vzhled.
Pokud jste ještě před nějakými 15, 20 léty chtěli opravdu ostrý kompakt schopný trápit dynamikou i lecjaký supersport, mohli jste vyrazit jen ke dvěma výrobcům - k Mitsubishi a k Subaru. Jejich Lancery Evo resp. Imprezy WRX STI zrozené v žáru rallyových bitev představovaly ve svých třídách něco technologicky zcela mimořádného, čemuž se skutečně nemohlo nic rovnat. Auta jako ostré Golfy už existovala tehdy, vedle zmíněných japonských bijců ale neohromila dynamicky ani emotivně.
Tyhle časy jsou pryč. Ani jedna ze značek už nepůsobí v nejvyšších patrech světových rallye a auta nižší střední od té doby učinila ohromný pokrok, kterému Japonci nebyly s to sekundovat. Ostré Lancery už neexistují vůbec a Impreza WRX hraje spíše na city než na rozum. Okouzlit svým charakterem pořád dovede, dynamicky ji ale ujel vlak. Když jsme ji v roce 2014 postavili proti Octavii RS TSI, ukázalo se nejlépe, o kolik efektivněji umí moderní auta konkurenčních značek dolovat dynamiku z dostupného výkonu. A kdybychom vedle ní postavili plně srovnatelný VW Golf R, neškrtla by si.
Právě to chce ale nyní Subaru změnit a v případě další generaci WRX STI slibuje, že bude znovu posouvat hranice technických a výkonnostních možností. Je otázkou, zda se ji dočkáme i v Evropě, neboť třeba nové BRZ se tu už s ohledem na utahující se smyčku regulací EU prodávat nebude. Nová generace ale tak či onak přijde a podle všeho bude mít co nabídnout.
Nové modely WRX a WRX STI mají vyfasovat stejný motor, jako BRZ, tedy 2,4litrový boxer, nicméně zatímco v kupé odvádí svou práci atmosférické provedení, zde by opětovně došlo na přeplňování. V případě STI tak má výkon mohl narůst na 400 koní a točivý moment dokonce na 490 Nm. Očekávat tedy můžeme opravdu působivé zrychlení i velmi zajímavou maximálku.
Na adresu novinek se již vyjádřilo australské zastoupení japonské značky, které má čerstvě na kontě předání již desetitisícího exempláře WRX STI. Nové WRX, tedy slabší z očekávaná dvojice, by se mělo objevit již v dubnu příštího roku, kdy bude debutovat. Do prodeje nicméně provedení s méně potentní verzí agregátu zamíří až někdy na podzim 2021.
V případě STI se fanoušci musí obrnit ještě větší trpělivostí, premiéra naplánována až na červen 2022. Nabušenou 2,4litrovou jednotku by v té chvíli měl doplnit vzhled inspirovaný konceptem Viziv Performance STI, jenž se ukázal v lednu 2018 na autosalonu v Tokiu. Novinka tak má své předchůdce překonat nejen dynamikou či efektivitou hnacího ústrojí, ale také mnohem agresivnějším vzhledem. Pokud tedy Subaru dodrží, co nyní naznačuje.




Nové Subaru WRX STI má vzhledově vycházet z konceptu Viziv Performance STI, který se předloni ukázal na autosalonu v Tokiu. To nejzajímavější se ale bude skrývat pod jeho hávem. Foto: Subaru
Zdroj: Motor1
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 11 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva