Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat
1.6.2023 | Petr Prokopec
Nečekejte nic na úrovni současných automobilů, obočí zvedá nejen vzhled a konstrukce, ale i způsob montáže, který si nezadá se stavbou nábytku známého modro-žlutého řetězce. Přesto může jít za současné situace o úspěšný recept.
Již nějaký ten pátek mluvíme o tom, kterak se z Evropy v důsledku nedomyšleného tlaku politiků může stát druhá Kuba. A loni i v Česku došlo na vývoj, který je toho jasným důkazem. Tuzemští zákazníci totiž za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, tedy miliardu více než v roce předchozím, ačkoli koupili nejméně vozů od roku 2013. Ceny se totiž zvýšily v průměru o 12 procent, což stále více lidí žene na trh ojetin. I ty navíc zdražují, a tak přestože jejich průměrná cena činí už 290 tisíc Kč, jde o starší auta než dříve. Lidé obvykle více než čtvrt milionu korun za vůz z druhé ruky utratit nechtějí.
Za dané peníze přitom dané auto musí splňovat prakticky vše. Je tedy třeba, aby bylo spolehlivé, praktické, úsporné i relativně rychlé. Zmínit je třeba rovněž bezpečnost, stejně jako určitou míru komfortu - bez audiosystému a klimatizace si dnes už jen málokdo dovede představit jakoukoli cestu. Ideálem je tak v podstatě cosi jako Škoda Octavia Combi 2,0 TDI. Ovšem aby ta se do daných kritérií vešla, pak bude mít na kontě zhruba 150 tisíc kilometrů. A půjde o její třetí generaci, obvykle o verzi před faceliftem.
Nyní si nicméně představte, že byste za oněch 250 tisíc korun pořídili elektromobil. Nikoli však bateriovou konkurenci českého kombíku, nýbrž pouhých 2,7 metru dlouhé švédské vozítko zvané Luvly 0. To startuje na částce 10 tisíc Eur (cca 237 tisíc Kč), za kterou dostáváte volant, dvě sedadla, zavazadelník schopný pobrat 267 litrů a baterie o kapacitě 6,4 kWh, jenž mají zajistit dojezd 100 kilometrů. Zda jde nicméně o reálný údaj, je i přes nízkou 400kilovou hmotnost nejisté. Maximálka 90 km/h pak dost může zavánět hazardem.
Švédové totiž počítají s tím, že Luvly 0 se bude prodávat podobně jako výrobky v Ikee. Jen s tím rozdílem, že automobilka nerozešle bednu s rozloženým vozem přímo zákazníkovi, ale jakýmsi „mikrotovárnám“. Tedy servisům či firmám se servisním zázemím, kde vám titěrný elektromobil smontují. Tím má dojít k výrazné redukci nákladů na dopravu, stejně jako k ponížení emisí. Dle Švédů se totiž do jednoho standardního kontejneru vejde dvacet rozložených exemplářů.
Ačkoli montáž nevyžaduje svařování, zákazníci se prý nemají bát o své bezpečí. Zmínku o crash testu či rovnou video z něj jsme nicméně nikde nezaznamenali. Pokud tedy značka chce uspět ve velkém, je potřeba, aby svá slova podpořila i nezvratnými důkazy. Jakkoli třeba možnost snadného vyjmutí baterie, kdy každý ze dvou článků váží pouhých 15 kilo, nehodláme nikterak zpochybnit. Právě této možnosti naopak tleskáme, neboť „plnou nádrž“ (třebaže titěrnou) máte k dispozici ihned.
Švédský start-up nicméně myslel i na klasické dobíjení, při využití běžné zásuvky vám tak na doplnění nízké kapacity baterií stačí zhruba hodina. I když tedy nejde o žádné terno a spousta parametrů vzbuzuje otázky, nakonec by Luvly 0 mohl bodovat. Za 237 tisíc Kč si totiž už dnes v podstatě nic nového nekoupíte, natož pak kdykoli později. Prodeje auta mají začít v druhé půli roku, pro letošek se ale počítá zatím jen se Švédskem.
Luvly 0 působí bizarně, ale co lepšího si budete moci při současném vývoji koupit za 237 tisíc Kč? Foto: Luvly
Zdroj: Luvly
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB