Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět žasne nad českou prací. Vzniklo tu nejnovější Bugatti se dvěma tisíci motory
31.8.2018 | Petr Prokopec
O České republice se automobilový svět obvykle dozvídá v souvislosti se Škodou či Tatrou. Tentokrát ale Češi postavili Bugatti, v životní velikosti. Jen místo 1 500 koní má 5,3 koně.
Kladno, to je to město, zpívá Yo-Yo Band v dnes již legendární písničce. Pro letošek je tato lokalita vyhledávaná hlavně fanoušky hokeje, neboť zpátky na místní led zamířil Jaromír Jágr. Přestože je jeden z nejlepších hráčů v celé historii NHL spojován s exkluzivními automobily, neboť třeba jako jeden z prvních v České republice vlastnil Dodge Viper, dnes o něm hovořit nebudeme. Existenci Kladna totiž tento týden připomněla světu docela jiná věc.
Za vším stojí společnost Lego, která před nedávnem začala prodávat Bugatti, které si může dovolit prakticky každý. Na mysli nyní samozřejmě nemáme nový model Divo, který vychází ze základního Chironu, ovšem má sníženou maximálku, za což si automobilka z Molsheimu říká o neskutečných 5 milionů Eur (cca 128,67 mil. Kč). Řeč je naopak o té verzi hypersportu, jež vás v řadě českých obchodů vyjde na méně než osm tisíc korun. Počítat ovšem musíte s měřítkem 1:8.
Technici Lega se ovšem kupodivu nezastavili jen u zmenšeného provedení, ale sestavili také model v životní velikosti. Na ten bylo použito více než 1 milion dílků stavebnice Technic, mezi něž patří i 2 304 elektrických motůrků. Ty produkují 5,3 koně, což ve srovnání se skutečným Chironem (1 500 koní) není zrovna působivý výkon. Nicméně nesmíme zapomínat na skutečnost, že stále mluvíme o pouhé hračce - i když ta váží neskutečných 1,5 tuny, a co je nejpodstatnější, skutečně jezdí.
Že nejde jen o pouhý výplod marketingového oddělení, prokázal i několikanásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans a současný testovací pilot automobilky Andy Wallace. Ten usedl do dvoumístného kokpitu přímo na testovací dráze Ehra-Lessien koncernu VW Group, kde probudil k životu nejen oněch 2 304 motorů a 5,3 koně, ale také 4 032 ozubených kol převodového ústrojí a odhadovaných 92 Nm točivého momentu. S nimi pak dosáhl tempa přesahujícího 20 kilometrů v hodině.
„Řídit Lego Chiron byl skvělý zážitek, užil jsem si to. Za všechny ty roky jsem totiž nikdy ani nepomyslel na to, že jednoho dne skutečně budu řídit auto postavené z Lega,“ uvedl posléze Wallace. Ocenil přitom i skutečnost, že Chiron nemá jen funkční hnací ústrojí, ale také zadní spoiler, rychloměr, přední a zadní světla nebo brzdový pedál. Kromě toho Lego u tohoto modelu vůbec poprvé ve své historii použilo i nový typ průhledných kostiček.
A co s tím má společné ono Kladno zmiňované v úvodu, ptáte se? Důvod je prostý, Chiron postavený bez použití lepidla totiž stvořil tým šestnácti specialistů právě z kladenské továrny Lega. Těm vývoj a samotná stavba zabraly 13 438 hodin, přičemž speciálně pro tento exponát museli vytvořit 58 na zakázku vyrobených dílů stavebnice Technic. Rozhodně si tedy zaslouží obdiv, i proto, že díky nim znají Kladno ve světě i jiní lidé než jen fanoušci hokeje.



































Toto Bugatti Chiron postavili na Kladně, z více než milionu dílků stavebnice Lego
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 3 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
