Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Světovým autem roku 2025 se poprvé může stát „Číňan”, novinky z Říše středu mají skoro polovinu nominací
4.10.2024 | Petr Prokopec
Jestli tento výběr neukazuje, jak rychle se automobilový svět mění, pak nevíme, co by mělo. Ještě před pár léty nemohli Číňané ani pomýšlet na účast v podobné anketě, dnes mají 40 procent nominací.
„Vypadá to bídně se syny našich otců,“ řekl by nejspíše románový Sam Hawkins při pohledu na seznam aut, která mají šanci bojovat o titul Světového auta roku 2025. Začíná být zjevné, že Čína přebírá vedoucí úlohu i v těchto anketách. Dosud v nich vozy z Říše středu byly spíše do počtu, pokud se vůbec dostaly do úvodního výběru. A když ano, povětšinou vypadly již v prvním vyřazovacím kole. Jenže aktuální soupiska kandidátů dělá odstrčené spíše ze zavedených značek. Dá se pak sice očekávat, že titul získá jedna z nich, ovšem boj, který bude muset svést, bude daleko tužší než všechny dosavadní.
Z vlastních zkušeností mohu říci, že Číňané potřebují ještě pár let, než hlavně Evropu skutečně doženou. Momentálně stále ještě lehce zaostávají hlavně v jakýchsi dojmových detailech typu zvuk přerušovače blinkrů. Když usednete třeba do aut koncernu Volkswagen, je příjemně utlumený, zatímco Číňané vám dají vzpomenout na místní produkci z počátku milénia. Podobně jsou pak na tom třeba s tvrdými plasty, stejně jako se spasováním jednotlivých interiérových komponentů, načež kabiny stále prostupuje jisté nepříjemné vrzání.
Znovu lze ale podotknout, že tohle není nic, co by nešlo v dohledné době napravit, stačí k tomu jen trocha vůle. Poté je ale prakticky jisté, že se z řad čínských aut nebudou vybírat pouze kandidáti na titul, ale rovněž finalisté a dost možná i vítěz. Letošek ale ještě tím rokem být nemusí, třebaže šance výrobců z Říše středu jsou značné. Nikoli jen kvůli jejich abnormálnímu počtu, ale také s ohledem na rozhodnutí zavedených výrobců investovat miliardy do elektrického přeludu, což mělo negativní dopad i na někdejší spalovací ikony.
Nové generace těchto aut totiž nejsou až tak úplně nové, spíš jde o výraznější facelifty letitých originálů. To je živná půda pro Číňany, kterým třeba na rozdíl od evropských výrobců politici nehází klacky pod nohy, ale podporují je. Náskok, který zavedené automobilky měly, tak již byl v podstatě vymazán a příště může za delší kus provazu tahat Říše středu.
Nakonec považte, že ještě před nějakými třemi čtyřmi lety jste na čínské auto v seznamu kandidátů nenarazili. Nyní ale na ně připadá bezmála polovina soupisky. Pročež v tomto kontextu jen dodáme, že aby došlo k naplnění pravidel, je zapotřebí, aby daný model byl vyroben v počtu alespoň 10 tisíc kusů ročně. Zároveň se nesmí jednat o vyloženě drahý a luxusní vůz, a je třeba, aby se v období od 1. ledna 2024 do 30. března 2025 prodával na aspoň dvou velkých trzích na minimálně dvou kontinentech.
Vítěz vzejde z následující sedmačtyřicítky postupným vyřazováním „slabších kusů ze stáda”.
Kandidáti na titul Světové auto roku 2025 (WCOTY)
Audi A5/S5
Baojun Yunduo/Cloud/MG Windsor EV
Beijing X55/X55II
Bestune B70
BMW řady 1
BMW X2/iX2
BMW X3
Buick Envista
BYD Quzhujian 05/King/Chazer 05
BYD Seagull/Doplhin Mini
BYD Sealion 07
Chevrolet Equinox EV
Chevrolet Travers
Cupra Terramar
Fiat 600
Ford Mustang
CAC GN8/Trumpchi M8
GAC GS3/Emzoom/Trumpchi GS3
Geely Boyue/Starray
Geely Geometry E
Hyundai Inster/Casper Electric
Jaecoo J7/Chery Tansuo 06
Jeep Avenger
Kia EV3
Kia K4
Leapmotor C10
Lincoln Nautilus
Mazda CX-80
MG3
MG Cyberster
MG HS/Roewe RX5
Mini Aceman
Mini Cooper
Mini Cooper Electric
Mini Countryman
Nammi Box/Nammi 01
Omoda 5/C5
Polestar 4
Subaru Impreza
Suzuki Swift
Škoda Kodiaq
Toyota 4Runner
Toyota Camry
Toyota Land Cruiser/Land Cruiser 250
Volkswagen Passat/Magotan
Volkswagen Tiguan
Xpeng G6






O titul WCOTY 2025 usiluje také třetí generace MG3, která dorazila s hybridním pohonem. Konkurence pro Škodu Fabia díky tomu disponuje 195 koňmi, za které je třeba zaplatit půl milionu korun. To je sice obecně hodně, optikou hodnoty za peníze jde ale o láci. A mimo Evropu se vůz prodává i s motorem 1,5 R4 a slušnou výbavou okolo 370 tisíc Kč v přepočtu. I proto má čínský hatchback šance na alespoň dílčí úspěch. Foto: MG Motor
Zdroj: WCOTY
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 2 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 4 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 5 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 7 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva