Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří

Konkurence pro VW XL1 je sice těžší, zvládne však odvézt více pasažérů i zavazadel. Zda je o vodíkový vůz či plug-in hybrid, není jasné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří

12.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Konkurence pro VW XL1 je sice těžší, zvládne však odvézt více pasažérů i zavazadel. Zda je o vodíkový vůz či plug-in hybrid, není jasné.

Před pár týdny se skrze čínské prameny dostaly na světlo světa snímky tajuplného prototypu BMW, který již svým vzhledem odkazoval na alternativní pohonné ústrojí. Oficiálně však značka nedala k dispozici žádný komentář a nejinak je tomu i dnes. Je tak možné, že vše, co si na následujících řádcích přečtete, bude za pár týdnů zase jinak - ostatně již nyní máme k dispozici dva informační prameny, které se naprosto odlišně vyjadřují k motorovému prostoru. Oba se přitom odvolávají na své zdroje v Mnichově, načež je velmi těžké rozsoudit, komu věřit.

V jednom se ovšem shodují - do sériové výroby daný vůz dorazit nemá, prý se jedná jen o vývojový prototyp. Má se tedy jednat o jakousi vzdálenou předzvěst budoucích modelů značky, které by se měly objevit někdy na přelomu této a příští dekády. To však úplně nevysvětluje, proč BMW tuto novinku zaregistrovalo na patentovém úřadu. To není až tak výjimečné u veřejně vystavovaných konceptů, ale má-li se vážně jednat o vývojový prototyp, který automobilka nechtěla ani nikomu ukázat, nemá mnoho důvodů kontaktovat úřady s jeho vzhledem. Buď tedy nejde o vývojový vůz a mlží naše zdroje nebo toto skutečně někdo řekl a mlží samotné BMW. Možná kvůli tomu, že auto se setkalo s velmi negativní odezvou.

Jakkoliv zákulisí je nejasné, v případě karoserie lze počítat s uhlíkovými vlákny, která jsou pro BMW momentálně Alfou i Omegou. Nenajdeme je přitom jen na venkovním kabátci, ale rovněž na skeletu a v interiéru. Z karbonu jsou pak ostatně vyrobena i kola, pročež je možná až překvapivé, že by prototyp měl vážit nemalých 1 150 kilogramů, tedy jen o 135 kilo méně než již existující model i3 a o podstatných 355 kg více než konkurenční Volkswagen XL1.

Oproti hybridu z Wolfsburgu, který se chlubí pouze dvoumístným kokpitem a zavazadelníkem o objemu 120 litrů, je ovšem možné v případě mnichovské novinky počítat se čtyřmi sedadly a 348litrovou kapacitou. Věřit se tak dá řečem o každodenní použitelnosti, alespoň tedy v tomto ohledu. Kromě toho pak prototyp dostal do vínku rovněž velmi nízký koeficient odporu vzduchu (Cd 0,18 versus 0,19 u XL1), za čímž stojí třeba i použití kamer namísto zpětných zrcátek (opět po vzoru XL1).

Zamířit můžeme do motorového prostoru, kde, jak jsme již uvedli, se naše zdroje rozcházejí. V prvním případě se totiž hovoří o voze poháněném palivovými články, ve druhém pak o plug-in hybridu. Možné jsou samozřejmě obě technologie, neboť BMW s nimi již má své zkušenosti. Kde je ale pravda, toť otázkou. Nicméně energie pro hnací ústrojí by měla být uskladněna v bateriích s nově vyvinutým chemickým procesem který umožní rychlejší dobíjení a delší dojezd.

Zda ovšem elektřinu bude generovat vpředu usazený přeplňovaný litrový dvouválec zkombinovaný s elektromotorem u zadní nápravy či cosi jiného, to již bohužel potvrdit nemůžeme. Dá se navíc předpokládat, že odpověď hned tak nedostaneme, neboť další model divize „i“ má dorazit skutečně až na sklonku dekády, tedy za nějakých pět let. A do té doby se může ještě mnohé odehrát.


Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří - 1 - BMW zahadny koncept patentove snimky 01Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří - 2 - BMW zahadny koncept patentove snimky 02Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří - 3 - BMW zahadny koncept patentove snimky 03Tajuplný prototyp BMW je skutečně BMW, do výroby ale nemíří - 4 - BMW zahadny koncept patentove snimky 04
Tajuplný prototyp nakonec do výroby nezamíří, BMW na něm hodlá pouze otestovat technologie určené dalšímu přírůstku divize „i“

Zdroj: BMW Blog, Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.