Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Technici BMW zkazili překvapení, strhli plachtu z nové M3 kombi ještě před premiérou
15.3.2022 | Petr Prokopec
Nadšenci s rodinami na něj marně čekali dekády, dosud si museli vystačit leda s domácími přestavbami. Teď je ostrý bavorský kombík konečně realitou, automobilka navíc osvětlila, proč na tuto verzi nedošlo již v roce 2000, kdy vzniknul úžasný prototyp.
Jednou z nejlákavějších novinek letošního roku je bezesporu BMW M3 Touring. Mnichovská automobilka totiž ostrý kombík trojkové řady nabídne vůbec poprvé, jakkoliv k němu měla hodně nakročeno už v rámci generace E46. Tehdy dokonce postavila i plně funkční koncept, který měl vedení přesvědčit, aby další karosářské verzi dalo zelenou. Ovšem i jeho tvůrci si nakonec při vývoji uvědomili, že tady jim pšenka nepokvete. Transformace kupátka a kabrioletu na kombík by totiž značku doslova stáhla z kalhot.
Na koncept z roku 2000 se rozhodli zavzpomínat Hans Rahn a Dirk Häcker. První má u BMW M na starosti stavbu prototypů, druhý je pak vývojovým technikem. Oba litují, že se M3 Touring E46 nestala realitou, dané rozhodnutí ovšem chápou. Jak jsme totiž zmínili, tehdejší generace oficiálně vznikla jen se dvoudveřovými karoseriemi. To značce sice umožnilo posunout čelní okno dozadu a dosáhnout tak oslňujícího vzhledu, o to více problémů však značka měla při snaze postavit kombík.
Rahn odkazuje kupříkladu na boční „žábry“ za předními koly, které byly jedním z poznávacích prvků M3 E46. BMW je na kupé mohlo snadno implementovat díky posunu onoho okna a prodloužení blatníku, ovšem u kombíku byl daný prostor mezi podběhem a dveřmi daleko kratší. Napěchovat sem tedy ventilační mřížku nebylo nic snadného. Stejně jako došlo na těžkosti také při tvarování zadních blatníků, neboť ty již nemohly být tak klenuté, aby nezasahovaly do zadních dveří, což by zdražilo výrobu.
Dle Rahna by se tak automobilka kvůli třetí karosářské verzi musela vrátit k čistému listu papíru a začít s vývojem prakticky od začátku, neboť dvojice dveří na každé straně by si zároveň vyžádala i odlišné přední blatníky. Souběžně s tím by musely být rovněž upraveny nárazníky vpředu i vzadu. Už jen tyto zásahy by však vyšly na majlant, který BMW nechtělo utratit. Volání fanoušků po kombíku sice bylo hlasité, reálné prodeje v té době by ale zvýšené náklady stěží ospravedlnily.
Momentálně tu však máme zcela jinou situaci. BMW před pár lety rozhodlo, že pod hlavičkou M3 budou představovány sedany, zatímco pro dvoudveřové modely bylo zrozeno nové označení M4. Značka tedy nemusí přistupovat k transformaci kupátka, místo toho má k dispozici sedan. Rázem tak de facto odpadají výše zmíněné těžkosti, neboť automobilka se zaobírala především „batohem“ na zádi. Ten přitom mimo jiné ozdobila křidélkem, jež pochází z 3D tiskárny.
Právě tyto partie nám nyní Rahn s Häckerem odhalili, pročež mnoho prostoru pro představivost již nenechali. Spekulovat totiž můžeme maximálně nad tím, zda Touring dostane vpředu také ony kontroverzní „bobří zuby, nic však nenasvědčuje tomu, že by BMW od aktuální podoby čelních ledvinek chtělo couvnout - na prototypech jsou zjevně též. A skutečnou otázkou není ani to, zda se dočkáme tak širokého portfolia jako u sedanu, tedy výběru mezi zadokolkou a čtyřkolkou a manuálem či automatem.
BMW už dříve zmínilo, že kombík bude k mání jen s pohonem 4x4 a automatem. A jelikož se na konci videa objeví zmínka o spotřebě provedení Competition xDrive, nezdá se, že by názor změnilo. Přeplňovaný třílitrový šestiválec by tedy měl produkovat 510 koní, jež automat pošle na všechna čtyři kola. Je to vlastně i logické, neboť taková kombinace je milovníkům kombíků nejbližší. Na druhou stranu, Rahn s Häckerem dodávají, že značka udělala vše proto, aby Touring byl pravověrným BMW M3. Budoucnost je tedy zatím otevřena všemu.




Vůbec první oficiální BMW M3 Touring zřejmě dorazí jen jako čtyřkolka s automatem. Dá se ale předpokládat, že milovníkům kombíků zrovna tato kombinace proti srsti nebude. Foto: BMW















Koncept z roku 2000 logicky počítal s atmosférickou jednotkou, manuálem a pohonem zadních kol. Ovšem v té době ještě automobilka považovala přeplňování za sprosté slovo. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. včera 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely včera 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu 18.12.2025
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejnovější články
VW zastavil prodej jednoho ze svých elektrických propadáků na klíčovém trhu. Dealeři varují, že už se nevrátí
před hodinou
Výrobce elektromobilů svým posledním krokem nechtěně přiznal, jak ohromně tato auta ztrácejí hodnotu
včera
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
