Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Technici BMW zkazili překvapení, strhli plachtu z nové M3 kombi ještě před premiérou
15.3.2022 | Petr Prokopec
Nadšenci s rodinami na něj marně čekali dekády, dosud si museli vystačit leda s domácími přestavbami. Teď je ostrý bavorský kombík konečně realitou, automobilka navíc osvětlila, proč na tuto verzi nedošlo již v roce 2000, kdy vzniknul úžasný prototyp.
Jednou z nejlákavějších novinek letošního roku je bezesporu BMW M3 Touring. Mnichovská automobilka totiž ostrý kombík trojkové řady nabídne vůbec poprvé, jakkoliv k němu měla hodně nakročeno už v rámci generace E46. Tehdy dokonce postavila i plně funkční koncept, který měl vedení přesvědčit, aby další karosářské verzi dalo zelenou. Ovšem i jeho tvůrci si nakonec při vývoji uvědomili, že tady jim pšenka nepokvete. Transformace kupátka a kabrioletu na kombík by totiž značku doslova stáhla z kalhot.
Na koncept z roku 2000 se rozhodli zavzpomínat Hans Rahn a Dirk Häcker. První má u BMW M na starosti stavbu prototypů, druhý je pak vývojovým technikem. Oba litují, že se M3 Touring E46 nestala realitou, dané rozhodnutí ovšem chápou. Jak jsme totiž zmínili, tehdejší generace oficiálně vznikla jen se dvoudveřovými karoseriemi. To značce sice umožnilo posunout čelní okno dozadu a dosáhnout tak oslňujícího vzhledu, o to více problémů však značka měla při snaze postavit kombík.
Rahn odkazuje kupříkladu na boční „žábry“ za předními koly, které byly jedním z poznávacích prvků M3 E46. BMW je na kupé mohlo snadno implementovat díky posunu onoho okna a prodloužení blatníku, ovšem u kombíku byl daný prostor mezi podběhem a dveřmi daleko kratší. Napěchovat sem tedy ventilační mřížku nebylo nic snadného. Stejně jako došlo na těžkosti také při tvarování zadních blatníků, neboť ty již nemohly být tak klenuté, aby nezasahovaly do zadních dveří, což by zdražilo výrobu.
Dle Rahna by se tak automobilka kvůli třetí karosářské verzi musela vrátit k čistému listu papíru a začít s vývojem prakticky od začátku, neboť dvojice dveří na každé straně by si zároveň vyžádala i odlišné přední blatníky. Souběžně s tím by musely být rovněž upraveny nárazníky vpředu i vzadu. Už jen tyto zásahy by však vyšly na majlant, který BMW nechtělo utratit. Volání fanoušků po kombíku sice bylo hlasité, reálné prodeje v té době by ale zvýšené náklady stěží ospravedlnily.
Momentálně tu však máme zcela jinou situaci. BMW před pár lety rozhodlo, že pod hlavičkou M3 budou představovány sedany, zatímco pro dvoudveřové modely bylo zrozeno nové označení M4. Značka tedy nemusí přistupovat k transformaci kupátka, místo toho má k dispozici sedan. Rázem tak de facto odpadají výše zmíněné těžkosti, neboť automobilka se zaobírala především „batohem“ na zádi. Ten přitom mimo jiné ozdobila křidélkem, jež pochází z 3D tiskárny.
Právě tyto partie nám nyní Rahn s Häckerem odhalili, pročež mnoho prostoru pro představivost již nenechali. Spekulovat totiž můžeme maximálně nad tím, zda Touring dostane vpředu také ony kontroverzní „bobří zuby, nic však nenasvědčuje tomu, že by BMW od aktuální podoby čelních ledvinek chtělo couvnout - na prototypech jsou zjevně též. A skutečnou otázkou není ani to, zda se dočkáme tak širokého portfolia jako u sedanu, tedy výběru mezi zadokolkou a čtyřkolkou a manuálem či automatem.
BMW už dříve zmínilo, že kombík bude k mání jen s pohonem 4x4 a automatem. A jelikož se na konci videa objeví zmínka o spotřebě provedení Competition xDrive, nezdá se, že by názor změnilo. Přeplňovaný třílitrový šestiválec by tedy měl produkovat 510 koní, jež automat pošle na všechna čtyři kola. Je to vlastně i logické, neboť taková kombinace je milovníkům kombíků nejbližší. Na druhou stranu, Rahn s Häckerem dodávají, že značka udělala vše proto, aby Touring byl pravověrným BMW M3. Budoucnost je tedy zatím otevřena všemu.




Vůbec první oficiální BMW M3 Touring zřejmě dorazí jen jako čtyřkolka s automatem. Dá se ale předpokládat, že milovníkům kombíků zrovna tato kombinace proti srsti nebude. Foto: BMW
Koncept z roku 2000 logicky počítal s atmosférickou jednotkou, manuálem a pohonem zadních kol. Ovšem v té době ještě automobilka považovala přeplňování za sprosté slovo. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 7 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 21:09 - abgx1
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 18:47 - abgx1
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB