Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S: prodej startuje na podzim 2012, patrně za dumpingové ceny
23.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Tesla, která dosud produkuje spíše obrovské ztráty než auta, zveřejnila ceník Modelu S. Ten potvrzuje, že v prodělečné činnosti míní pokračovat.
O vypravěčském talentu šéfa společnosti Tesla Motors Elona Muska a jeho schopnostech dojit investory jsme počátkem října vydali rozsáhlé pojednání, které se detailněji zabývalo také reálností jeho slibů. Kromě jiného jsme se pozastavili nad podezřele nízkými cenami Modelu S, které byly s ohledem na současnou hodnotu lithium-iontových článků nereálné. Neuvěřitelné se však stalo skutečností. Musk zveřejnil na internetových stránkách definitivně platný ceník, který potvrzuje původní částky.
Nejlevnější Model S vybavený akumulátory o kapacitě 40 kWh bude stát 49 900 dolarů, v přepočtu asi 983 tisíc korun. Verze se 60 kWh baterkami má být o deset tisíc dolarů dražší (1 180 000 Kč) a typ s nejvyšší kapacitou 85 kWh bude možné pořídit za necelých sedmdesát tisíc dolarů (1 377 000 Kč). Pak tady máme ještě model Performance, který kromě největšího balíčku akumulátorů slibuje zkrácení času akcelerace z 0 na 97 km/h (0-60 mil/h) z 5,6 na 4,4 s - ten podle Tesly získáte za 79 900 dolarů, což dělá 1 574 000 Kč. Vůbec nejdražší provedení Signature Performance (taky 85 kWh) má cenovku 97 900 USD (1 928 000 Kč).
Proč ten podrobný výčet jednotlivých verzí? Tak předně proto, že máme možnost dát Model S do kontextu s evropskými vozy jako Audi A6, BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E a čistě podle poměru ceny k velikosti auta vypadá sedan Tesly vcelku konkurenceschopně. Dokonce i uváděný čas akcelerace na stovku je velmi zajímavý, i když otázkou do budoucnosti zůstává, zdali jej pak představitel nové mobility obhájí v praxi, stejně jako (do budoucnosti rozhodně ještě ostřeji sledované) slibované dojezdy od 260 do 480 kilometrů.
Pořád ale není pochopitelné, jak si bude moci Tesla dovolit prodávat Model S tak levně, když náklady na akumulátory spolknou u všech provedení téměř sto procent z částky auta. Technologie na uskladnění jedné kilowatthodiny pořád vychází na cirka 1 000 dolarů a to znamená, že automobilka jen za baterky zaplatí v nejslabším provedení 40 tisíc a u nejsilnějšího modelu až 85 tisíc dolarů. Odkud bude Tesla brát na zbytek aut?
První možnost, totiž že cena lithium-iontových článků dramaticky klesne do léta nebo podzimu 2012, kdy bude prodej Modelu S zahájen a Tesla tak začne skutečně vydělávat, je nesmysl. Odhady říkají, že potrvá skoro deset let, než náklady na uskladnění 1 kWh spadnou na 300 až 400 dolarů. A jsou to pořád jen odhady. Druhá pravděpodobnost je ta, že Tesla bude svůj vůz prostě dotovat ze státních financí a prostředků svých akcionářů, což se zdá být nejpravděpodobnější. Jenže zcela vyloučit se nedá ani poslední scénář, který skončí prasknutím mediální bubliny a Tesla nepůjde ke dnu jen kvůli tomu, že je v ní nasypáno příliš mnoho cizích peněz. Pro Elona Muska by to ale byla jednoznačně konečná. Myslím, že nastal čas začít uzavírat sázky.






Zisky Tesla patrně nepotřebuje, Model S bude prodávat téměř za částky nákupu li-ion akumulátorů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 4 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nejčtenější články
Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1