Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S: prodej startuje na podzim 2012, patrně za dumpingové ceny
23.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Tesla, která dosud produkuje spíše obrovské ztráty než auta, zveřejnila ceník Modelu S. Ten potvrzuje, že v prodělečné činnosti míní pokračovat.
O vypravěčském talentu šéfa společnosti Tesla Motors Elona Muska a jeho schopnostech dojit investory jsme počátkem října vydali rozsáhlé pojednání, které se detailněji zabývalo také reálností jeho slibů. Kromě jiného jsme se pozastavili nad podezřele nízkými cenami Modelu S, které byly s ohledem na současnou hodnotu lithium-iontových článků nereálné. Neuvěřitelné se však stalo skutečností. Musk zveřejnil na internetových stránkách definitivně platný ceník, který potvrzuje původní částky.
Nejlevnější Model S vybavený akumulátory o kapacitě 40 kWh bude stát 49 900 dolarů, v přepočtu asi 983 tisíc korun. Verze se 60 kWh baterkami má být o deset tisíc dolarů dražší (1 180 000 Kč) a typ s nejvyšší kapacitou 85 kWh bude možné pořídit za necelých sedmdesát tisíc dolarů (1 377 000 Kč). Pak tady máme ještě model Performance, který kromě největšího balíčku akumulátorů slibuje zkrácení času akcelerace z 0 na 97 km/h (0-60 mil/h) z 5,6 na 4,4 s - ten podle Tesly získáte za 79 900 dolarů, což dělá 1 574 000 Kč. Vůbec nejdražší provedení Signature Performance (taky 85 kWh) má cenovku 97 900 USD (1 928 000 Kč).
Proč ten podrobný výčet jednotlivých verzí? Tak předně proto, že máme možnost dát Model S do kontextu s evropskými vozy jako Audi A6, BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E a čistě podle poměru ceny k velikosti auta vypadá sedan Tesly vcelku konkurenceschopně. Dokonce i uváděný čas akcelerace na stovku je velmi zajímavý, i když otázkou do budoucnosti zůstává, zdali jej pak představitel nové mobility obhájí v praxi, stejně jako (do budoucnosti rozhodně ještě ostřeji sledované) slibované dojezdy od 260 do 480 kilometrů.
Pořád ale není pochopitelné, jak si bude moci Tesla dovolit prodávat Model S tak levně, když náklady na akumulátory spolknou u všech provedení téměř sto procent z částky auta. Technologie na uskladnění jedné kilowatthodiny pořád vychází na cirka 1 000 dolarů a to znamená, že automobilka jen za baterky zaplatí v nejslabším provedení 40 tisíc a u nejsilnějšího modelu až 85 tisíc dolarů. Odkud bude Tesla brát na zbytek aut?
První možnost, totiž že cena lithium-iontových článků dramaticky klesne do léta nebo podzimu 2012, kdy bude prodej Modelu S zahájen a Tesla tak začne skutečně vydělávat, je nesmysl. Odhady říkají, že potrvá skoro deset let, než náklady na uskladnění 1 kWh spadnou na 300 až 400 dolarů. A jsou to pořád jen odhady. Druhá pravděpodobnost je ta, že Tesla bude svůj vůz prostě dotovat ze státních financí a prostředků svých akcionářů, což se zdá být nejpravděpodobnější. Jenže zcela vyloučit se nedá ani poslední scénář, který skončí prasknutím mediální bubliny a Tesla nepůjde ke dnu jen kvůli tomu, že je v ní nasypáno příliš mnoho cizích peněz. Pro Elona Muska by to ale byla jednoznačně konečná. Myslím, že nastal čas začít uzavírat sázky.






Zisky Tesla patrně nepotřebuje, Model S bude prodávat téměř za částky nákupu li-ion akumulátorů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
včeraNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez těsně poražen Acostou včera 17:23
- Salač postoupil v Maďarsku přímo do Q2 včera 17:11
- Test Yamaha XSR 900 GP: kapotovaná nádhera včera 12:25
- Úvod na nové trati patřil Marcu Marquezovi včera 12:04
- Petr Najman a jeho tým se rozešli 21.8.2025
Nejnovější články
Kia na Slovensku uspořádala pohřeb miláčka Čechů, který obstarává přes polovinu jejích prodejů, náhradu nemá
před 12 minutamiTenhle italský bizár není ve skutečnosti až takový cirkus, jak se na první pohled může zdát
včeraMuž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
včeraČínské obdoby Porsche a Ferrari za cenu Škody míří do Evropy, už víme, kdy a kde se objeví nejdřív
včeraJaponská automobilka ruší své elektrické plány, místo nich chystá sportovní sedan s V6 a manuálem
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.22. 16:03 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 08.22. 14:21 - pavproch
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.22. 13:14 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch