Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model X: elektrická pohádka, díl třetí
10.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ více foto a video) Tesla se pokouší přesvědčit, že není jen bezednou dírou na peníze. Model X to ale ve své současné póze svede jen stěží.
Doplněno 11. 2.: Bezprostředně po prezentaci Tesla záběry Modelu X poněkud šetřila, nyní proto nabízíme novou sadu fotek, včetně živých obrázků a celé akce na videu pod článkem.
Elon Musk, nejvyšší šéf a hlavní pohádkář společnosti Tesla Motors, tvrdí, že „spousta aut je nudných“. S tím asi nelze nesouhlasit. Tuto větu pronesl v souvislosti s novým, právě představeným prototypem nazvaným Model X a jedním dechem dodal, že „tohle není“. Opravdu?
Písmeno X se v automobilové hantýrce běžně užívá pro označení kříženců a tak nejspíš není nutné spekulovat, co to u nového crossoveru představeného uplynulou noc v designérském studiu Tesly v Kalifornii znamená. Novinka má podle Muska nabídnout „více místa než minivan, více stylu než SUV a lepší výkony než sportovní auto“.
Model X je sedmimístný vůz s neobvyklým systémem otevírání dveří. Ty přední jsou konvenční, ale zadní se vyklápí vzhůru jako u Mercedesu SLS AMG nebo starého Gullwingu. Automobilka jim ovšem neříká „racčí“ nýbrž „sokolí“ dveře. Jejich panty jsou umístěné co nejblíže ke středové podélné ose, takže podle konstruktérů by neměl být problém otevírat je i ve stísněných prostorech. Z čeho jsou vyrobené, nebo jakým způsobem se podařilo vyřešit obvyklý nešvar podobných konstrukcí - vysokou hmotnost - při prezentaci nezaznělo. Další zvláštností jsou dva zavazadelníky. Akumulátory a technika pohonu jsou umístěné v podlaze, takže se tím uvolnilo místo pod přední kapotou.
Potíž nastala ve chvíli, kdy se chtěl Musk pochlubit pře publikem a členovi obslužního personálu se jaksi nedařilo kapotu otevřít, aby zavazadelník v přídi ukázal. Můžete se na to podívat na videu pod článkem. Kamer a mobilů je hlavně v těch nejméně vhodných okamžicích všude dost, tentokrát stačil i oficiální přenos. Řekněme ale, že lze tuto myšlenku považovat za zajímavý nápad. Konvenční vany s třemi řadami sedadel jsou sice auta určená pro šest nebo sedm osob, ale většinou jsou o kompromisu. Buď máte na palubě jen pět lidí a pak je zavazadlový prostor obrovský, anebo sedm, ale potom skoro žádné místo pro jejich kufry.
Tesla Model X má podle tvrzení šéfa automobilky dva elektromotory, přičemž jeden pohání přední a ten druhý zadní nápravu. Výkon dávkovaný na silnici má být v zájmu co nejlepší trakce a stability dávkován elektronicky a při využití plného potenciálu se má Model X dostat na 60 mil/h za 4,4 s, což je pouze o desetinu méně než potřebuje nové Porsche 911 Carrera S s PDK na 100 km/h.
K dalším zázračným vlastnostem typu X má patřit třeba poloměr otáčení, kterým se podle Elona Muska vyrovná vozům jako například Mini Cooper a to má jeho dítko konkurovat BMW 5 Gran Turismo. Jak toho dosáhli, ovšem zapomněl upřesnit. Nová Tesla sdílí až šedesát procent komponentů s Modelem S, její hmotnost by měla být přibližně o deset procent vyšší. V závislosti na zvoleném balíčku akumulátorů je udáván dojezd 255 až 480 kilometrů a podle toho se má odvíjet také cena. Ta bude o něco vyšší než u Modelu S, který začíná na částce 49 900 dolarů a vrcholí kolem 90 tisíc dolarů.
Z tiskové prezentace vyplývá, že Model X se dostane do výroby koncem roku 2013, na trhu se tedy objeví na jaře 2014. Tímto konstatováním bychom mohli další zprávu ukončit, kdyby ovšem nebylo v souvislosti s Teslou více otázek než odpovědí. Proč bychom měli věřit firmě, která za osm let nevyprodukovala ani dva tisíce automobilů, momentálně nic nevyrábí, má ztráty v přepočtu téměř 11 miliard korun, utrácí z větší části cizí a státní zdroje, Model S, který mimo firmu nikdo netestoval, slibuje už od roku 2008 a nyní přišla s typem X, jenž chce dostat do výroby až za další dva roky?
To je spousta nejasností, které pár vyrobených modelů Roadster těžko dokáže vyvážit. Můžete si v přiložené diskuzi vsadit na to, jestli je dnešní představení Tesly Model X jen dalším příběhem z Muskových pohádek, nebo významným krokem na cestě k jejich přeměně v realitu. My bychom dali přednost první variantě...


)

































Sokol by se asi divil, co si také vysloužilo jeho jméno...
Kufry jsou dva, ale otevřít šel jen jeden...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 9 hodinami
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
před 11 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
včera
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.21. 16:44 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
