Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla potichu sebrala svým autům další výbavu, těžké časy ji teprve čekají
2.6.2021 | Petr Prokopec
Když vám přestane přitékat část miliard od jiných, nezbude vám, než zvýšit efektivitu samotné výroby a prodeje aut. Jak? Třeba tak, že jim seberete některé výbavové prvky a zvýšíte cenu.
Tesla se musí připravit na těžší časy. Až do loňska těžila z toho, že je na trhu prakticky osamocená, což se nyní mění a má to pro ni řadu nepříjemných dopadů. Elektromobily sice už dříve nabízely i jiné značky, málokterá se ale těm kalifornským snažila vyrovnat. Jenže za posledních pár měsíců se situace dramaticky změnila, což ostatně dokládá i nejnovější Rimac Nevera, jemuž se podle všeho nebude moci rovnat ani chystaný Model S Plaid.
Nejde tu ale jen o konkurenci, ta se může a nemusí vedle Tesly prosadit. Problémem jsou v tuto chvíli hlavně nepřímé dopady tohoto procesu. Konkurenční automobilky nabízí svá vlastní elektrická auta, čímž stále více dostávají regulatorním požadavkům a nemusí si kupovat od Tesly tolik odpustků za to, že elektromobily vyrábí „za ně” - zjednodušeně řečeno. Naposledy minulý měsíc Tesla přišla o tuto nepřímou dotaci od celého koncernu Stellantis. A to jsou desítky miliard korun.
Bez těchto peněz firma musí hledat větší efektivitu ve svém vlastním fungování a má to viditelné dopady. Vše odstartovalo v květnu, kdy se Tesla rozhodla, že zákazníkům již bude dodávat Model 3 a Model Y bez radarového senzoru. Funkce semi-autonomního řízení nicméně bude zachována, neboť automobilka se rozhodla spoléhat už jen na kamery. Elon Musk přitom přínos radaru bagatelizoval a uvedl, že pouze zvyšuje hmotnost a cenu, aniž by zvyšoval bezpečnost. Řada lidí to nicméně vidí jinak, navíc to Tesla oznámila až poté, co tuto změnu provedla.
Nyní se kalifornská automobilka rozhodla ještě více okleštit výbavu Modelů 3 a Y, a proto je začala dodávat bez bederní opory u sedadla spolujezdce. Dle Muska totiž interní data značky prokázala, že daný prvek nikdo nepoužíval a proto jej automobilka shledala jako zbytečný. Opětovně o tom ale zákazníkům neřekla, ti se o změně dozvěděli až po převzetí vozu. Není tedy překvapivé, že mnozí to vnímají jako porušení smlouvy a zvažují právní kroky.
Vše by se dalo pochopit ve chvíli, kdyby Tesla souběžně s redukcí výbavy také snížila cenu. Jenže ta v posledních měsících jen stoupá vzhůru. I na to přitom Musk má odpověď, která bude částečně pravdivou, do horšího světla ale staví jeho předchozí vyjádření. Byl to totiž zejména šéf Tesly, kdo soustavně mluvil o tom, kterak ceny hlavně baterií zamíří dolů a s nimi i ceny aut. Nyní se ale děje přesně to, co celou dobu naznačujeme my - tedy že při rostoucích cenách vzácných kovů něco takového ani není možné.
Právě tuto skutečnost Musk nyní potvrzuje, neboť uvádí, že ceny jdou nahoru kvůli změnám v dodavatelských řetězcích, jimž musí čelit celý automobilový průmysl. Ovšem nic jiného se ani nedalo čekat, neboť pokud je o tyto suroviny stále větší zájem a běžná nabídka jej nestačí pokrývat, ceny rostou. Jsme zvědavi, co přijde příště - vzhledem k výše popsanému dění je krajně nepravděpodobné, že by toto byla poslední úprava nabídky značky.



Tesla Model Y je nově zákazníkům dodáván v oholenější verzi, za to si ovšem lidé musí více připlatit. Důvodů bude více, jedním z těch hlavních je ale jistě fakt, že kalifornská automobilka přichází o část nestandardních příjmů skrze nepřímé dotace. Foto: Tesla
Moving lumbar was removed only in front passenger seat of 3/Y (obv not there in rear seats). Logs showed almost no usage. Not worth cost/mass for everyone when almost never used.
— Elon Musk (@elonmusk) May 31, 2021
Prices increasing due to major supply chain price pressure industry-wide. Raw materials especially.
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejčtenější články
Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 11:23 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.12. 10:37 - budik
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch