Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, je to první změna po 116 letech
16.9.2019 | Mirek Mazal
Stěrače čelního skla si nechala v roce 1903 patentovat jedna americká dáma a od té doby fungují až dodnes na úplně stejném principu. Tesla ho chce změnit, její řešení má fungovat lépe.
Jakkoli to může znít neuvěřitelně, dodnes používané řešení stírání skel aut si nechala už před 116 léty patentovat americká vynálezkyně Mary Anderson. Podstatou jejího nápadu bylo čištění skel gumičkami na pohyblivých ramenech ovládaných zevnitř, na tom se v principu nic nezměnilo.
Třebaže konkrétní řešení se v detailech různí, i současné stěrače tvoří ramínka se stírátky s nimiž sem a tam pohybují hřídele poháněné skrze převodový mechanismu. Tato základní stavba se ovšem stará i o to, že se při dešti nemůžeme ven podívat celou plochou čelního skla, část zůstává vždy nestíraná. I proto chce Tesla toto tradiční řešení, které zatím sama používá, poslat do důchodu.
Američané by rádi obsáhli celou plochu čelního okna prostřednictvím jednoho vertikálního ramene stěrače, které se bude moci pohybovat vodorovně přes celou plochu čelního skla. V přímém zorném poli řidiče i spolujezdce by už neměla zůstávat vůbec žádná nesetřená část, jak vyplývá z registrace nápadu na patentovém úřadě.
Dokumenty dále prozradily plánované použití elektrického motoru stěrače, který se pohybuje lineárně podél delších okrajů okna místo obvyklého pohybu ramen po kruhové výseči. Tesla věří v lepší účinnost stírátka a jedno centrální osazení má být také energeticky efektivnější.
Argumenty úspory energie se opírají o třecí ztráty uvnitř aktuálně používaných mechanismů, které působením drobných nečistot, korozí a opotřebením postupně odebírají stále více elektrické energie z rozvodné sítě automobilu.
Nasazení jednoho středového ramene jsme zažili v minulosti například u Mercedesu, ale Němci tento způsob kvůli složitosti techniky a drahým náhradním dílům, které stejně nezajišťovaly zásadně lepší výhled, opustili. Tesla přináší vylepšení s lineárním pojezdem, trumfem je ale jistě i efekt výjimečnosti. Cokoli jdoucí proti proudu bývá příznivci americké značky vítáno a unikátní stírání čelního skla jistě nebude výjimkou.




Mary Anderson (1866 - 1953) si patentovala dodnes používané řešení stěračů už v roce 1903
Tesla si před pár dny nechala zapsat nový způsob stírání čelního skla, který po více jak století používané řešení zásadně mění
Zdroj: Patentscope
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan