Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tyhle dvě funkce moderních aut lidé nepoužívají správně. I když šetří starosti
24.7.2018 | Mirek Mazal
Automatické systémy moderních aut umí být dobrými sluhy i zlými pány. Když se s nimi ale špatně pracuje, jsou jen tím druhým
Moderní auta stále více funkcí zvládají ovládat samostatně a řidiče postupně dostávají na druhou kolej. Je to mince se dvěma stranami, kterou lze stejně dobře milovat i nenávidět. Z jednoho úhlu pohledu je to evoluce, která činí naše životy snazšími, z jiného je to projev odebírání moci nad tím či oním systémem z rukou člověka, který by stejnou činnost v některých případech zvládl lépe.
Sami jsme při pohledu na podobná řešení poněkud rozpolcení a záleží vždy na provedení toho kterého systému, zda jej vezmeme na milost, nebo jej odmítneme. Není nic špatného na tom, pokud auto začne samo dělat něco, co člověk ani nemůže zvládnout (dokážete v zatáčce zabrzdit jedno kolo a tím autu pomoci jí projet?) nebo nutně nemusí dělat (asi je zbytečné ručně pouštět po každém startu denní světla, když bez nich stejně nemůžete ujet ani metr), je ale problémem, pokud vám začne mluvit do věcí, do kterých si mluvit nechat nechcete nebo to dělá způsobem, který je značně nedokonalý.
Vnímání každé takové funkce a její kvality bude značně subjektivní, jsou tu ale některé systémy, které fungují resp. mohou fungovat objektivně dobře a jen špatné zacházení s nimi jejich fungování zhoršuje či zcela znemožňuje. A podle našich zkušeností se to děje velmi často, snad i ve většině případů.
Jednak jde automatickou klimatizaci. To je relativně primitivní, život usnadňující systém, jehož kořeny sahají do dávné historie automobilismu a potíže s jejím používáním by teoreticky neměl mít snad nikdo. Jenže v praxi jej má.
Tento způsob řešení ventilace automobilu samostatně udržuje zvolenou teplotu, kterou chce mít posádka uvnitř automobilu. Stačí nastavit teplotu a o nic dalšího se nestarat, hlavní roli převezme řídící jednotka a senzory uvnitř i vně vozu. Pokud fungují správně, sledují teplotu na různých místech auta, míru slunečního svitu a další faktory. Elektronika se pak podle toho „rozhoduje”, kam, kolik a jak moc teplého či studeného vzduchu bude foukat.
Něco takového žádná manuální klimatizace nikdy nebude umět, museli byste mít možnost nastavit jeden každý výdech a ještě mít k dispozici informace ze všech těch senzorů, abyste na palubě navodili srovnatelný klimatický komfort. Je to v praxi nereálné, pro řidiče obzvlášť, a tak jde zcela nepochybně o systém, který je projevem racionální evoluce a skutečně usnadňuje život. Ovšem jen těm, kteří s ním zachází, jak mají.
Ptáte se, co se na používání automatické klimy dá zkazit? Je to prosté - nenechat ji pracovat samostatně. Někteří lidé mají pocit, že si některé aspekty nastaví lépe a třeba mají pravdu, o tento případ tu ale nejde. Až překvapivě mnoho lidí změní její nastavení tak trochu nevědomky a už jej nikdy nevrátí do správného stavu. Auto si přitom pamatuje „ten jejich”.
Systémy si za to ovšem mohou tak trochu samy, protože se nastavené teploty interiéru někdy snaží docílit až příliš rychle. U starších klimatizací je to problém i v zimě, kdy automatická ventilace začne do interiéru vhánět velmi rychle vzduch s cílem ohřát jej, jenže studený motor zatím nic nezahřál. Na posádku je tak foukán studený vzduch a první, co řidič udělá, je, že manuálně sníží rychlost ventilace.
Tohle se už u nejmodernějších aut obvykle neděje, auto s intenzivní ventilací čeká na zahřátí vody v topení. V létě ale trpí prakticky stejným neduhem prakticky všechny vozy. Když sednete do rozpáleného auta a pustíte klimatizaci, ochlazení vzduchu je dílem chvilky a také ten - už oprávněněji - začne dovnitř proudit velmi vysokou rychlostí, aby bylo co nejdříve dosaženo zvolené nižší teploty. I v tomto případě dojde k tomu, že citlivější řidič ztlumí rychlost foukání nebo jeho směr, aby jej automatika neobtěžovala studenou meluzínou.
Problém je pak v tom, že automatický režim řidiči tímto vypnou a málokdy se k němu vrátí. Sedl jsem už do tolika aut, kde byla automatická klimatizace nějak takto nastavena, fungovala značně nedokonale v zimě nebo v létě kvůli třeba malému množství proudícího vzduchu a řidič si vůbec nebyl vědom, že nefunguje tak dobře, jak by mohla. „Převzetí velení” není problém, automatický režim je ale třeba poté vrátit zpět, obvykle zmáčknutím tlačítka Auto.
Moderní automatická klimatizace je skutečně skoro dokonalá věc, která umí to, co nikdo manuálně nikdy nenastaví a zajistí na palubě relativně stabilní teplotu, aniž byste o cokoli museli starat. Tomu je zbytečné se bránit, většina lidí tomu navíc brání zcela nevědomě, mají pocit, že i po dřívější korekci systém dál funguje automaticky. Nefunguje, opravdu ne, alespoň ne zcela.
Druhým podobným případem jsou automatické stěrače. Ty mají na předním skle senzor, podle kterého se samy spouští a mění intenzitu stírání. Mnoho lidí úplně zapomíná, že má takovou funkci v autě, protože se jim kdysi neosvědčila a od té doby ji nepoužívají.
Automatické stěrače nelze svorně chválit nebo zatracovat, znovu záleží na programátorech, co naučili řídící jednotku a jak kvalitně se automobilka věnovala celé elektronice. Některé donedávna opravdu fungovaly docela mizerně, také v tomto případě jde ale dnes o systém, který vám může ušetřit práci a dovolit soustřeďovat pozornost na jiné věci, jen je třeba k tomu dát prostor.
Automatický režim většinou funguje velice dobře, když začne pršet, pak jej prostě stačí pustit a o nic se nestarat - řidič má na bedrech i důležitější povinnosti než hledání správné frekvence stírání s pomocí páčky pod volantem, na které navíc obvykle stejně najdete jen nějaký neoptimální. Tři, čtyři, pět pevně nastavených variant obvykle znamená, že stěrače stírají příliš často nebo naopak s malou frekvencí.
Automatika takový limit nemá, de facto nastaví cokoli, od jednoho setření za minutu po maximální permanenci stěračů. Navíc dokáže reagovat třeba na to, že před vámi v jednu chvíli jiný vůz a v jinou nikoli, což si znovu vyžádá změnu frekvence stírání. Také umí reagovat na tunely, jízdu lesem nebo prostě na to, že začne pršet víc nebo míň. Proč se tomuto bránit?
Problematické jsou obvykle jen případy, kdy je sucho, tehdy je lepší mít stěrače vypnuté zcela. Na senzor přistane nečistota nebo hmyz a stěrače setřou suché okno - řidiče s černým svědomím leknutím popadá infarkt, zdraví jedinci kroutí hlavou nad zbytečným ničením stěračů. Stává se to, proto někteří automatický režim vypínají zcela a ručně páčkami vládnou nad čistým předním sklem. To znovu není tak rozumné, jak se to někomu může na první pohled jevit - ideální je automatické stírání za deště prostě zapnout a za sucha vypnout.
Pochopitelně, renomé automatizaci kazí nevhodně nastavené soustavy - rozhodně není pravdou, že všechny tyto systémy fungují stejně. Nespolehlivost elektronických pomůcek si lidé pamatují a takové zkušenosti vedou k tomu, že buď zbytečně nastavují něco, co systém umí nastavit lépe, nebo jej nevědomky nenechávají pracovat. Rozumíme tomu, je ale třeba říci, že oba zmíněné systémy lze v naprosté většině nových aut používat tak, aby byly jen dobrými sluhy, pouze je s nimi zacházet správně. Třeba to tak neděláte právě vy a možná nebude od věci, když jim ještě dáte šanci - mohou vám pak dovolit lépe vyřešit na silnici problém, jehož řešení je jen a pouze ve vašich rukou. S úhybným manévrem v krizové situaci vám zatím žádné auto samo uspokojivě nepomůže...
Automatická klimatizace...
...i automatické stěrače jsou stále častěji standardní výbavou, mnoho lidí s nimi ale nezachází tak, aby byly skutečně k užitku
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
včera - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nejnovější články
- Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
před hodinou - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
před 3 hodinami - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
před 4 hodinami - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
před 6 hodinami - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.05. 20:22 - řidičBOB
- Kdo má přednost? 10.05. 15:43 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.05. 14:01 - rhinos
- Politický koutek 10.05. 06:28 - HondaMan
- Pneu koutek 10.04. 19:48 - abgx1