Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Test ukázal, jak dopadne, když se osobní auto v plné rychlosti srazí s těžkým tahačem
26.11.2020 | Petr Prokopec
Výrobce tahačů mohl tuto zkoušku jistě realizovat i jinak, ale když už musel rozbít svůj tahač, přidal k němu ještě jedno osobní auto. Je z toho zajímavý pohled na výsledek nerovného boje.
Automobilový elektrický vlak je rozjetý a nezdá se, že by hodlal zpomalit. Někteří výrobci do něj navíc nastupují s vírou, že díky nim zlepší svou pozici na trhu. To potvrzují i slova šéfa koncernu PSA Carlose Tavarese, který sice proti elektrickým autům dlouhodobě brojí a varuje, že ne všechny současné automobilky dožijí roku 2030, současně ale věří, že značky PSA mezi oběti patřit nebudou. Takový koncern VW za elektrická auta horuje, a tak jistě též věří, že z povrchu zemského nezmizí - trhu by rád dominoval ještě výrazněji, než mu dominuje nyní.
Elektrickou cestou tedy kráčejí všechny sdružené značky, ty nákladní nevyjímaje. I Scania proto chystá elektrickou novinku s pěti až devíti lithium-iontovými bateriovými moduly, jež budou disponovat souhrnnou kapacitou až 300 kWh. Tesle Model S by to stačilo na více než 1 500 kilometrů, v případě Scanie jde o 250 km, ovšem s významně vyšší zátěží.
Dá se pochopitelně předpokládat, že do budoucna na tom i nákladní vozy budou lépe, vše záleží na dalším vývoji. Scania něco z něj odhaluje ve videu ukazující crash test zaměřený na bezpečnost bateriových modulů. Pokud jich totiž tahač skutečně používá devět, pak v rámci podlahy není dostatek místa. Některé pakety byly proto instalovány po stranách, což by však mohlo vést k havárii s tragickými následky.
Právě proto se Scania rozhodla, že obětuje jeden Volkswagen Golf, a pod vlastní střechou zorganizovala velmi blízký kontakt obou vozů. Baterie byly přitom po bočním nárazu hatchbacku z Wolfsburgu vymontovány a rozmontovány, aby Švédové zjistili, zda uspěli. To nakonec i potvrdili s tím, že ochranná struktura paketů zamezila jakémukoliv poškození a rovněž vyloučila možný vznik požáru. Speciální deformační zóny se totiž postaraly o rozložení či odklonění působících sil.
Nás ale na testu zaujaly spíše následky pro oba vozy jako takové. Zatímco Golf je po nárazu poškozen tak, že je jistě zralý na odpis, řidič Scanie by mohl leda přeleštit svou ochranu bateriových paketů. Tohle je vážně souboj Davida s Goliášem, jen s tím rozdílem, že David tentokrát dostal na frak.
Lze už jen dodat, že samotnému reálnému testu předcházela řada simulací a reálný náraz přišel jen jako potvrzení výsledků snah techniků Scanie. Ta už jen dodává, že na místě byla připravena požární hlídka pro všechny případy, nicméně zasahovat nakonec nemusela, a to ani u dodatečných dílčích testů, které byly zaměřené na tuhost jednotlivých ochranných zón bateriového modulu.

Scania poslala do boku svého elektrického tahače rozjetý Volkswagen Golf. Následky pro Golf nejsou pěkné, tahači není prakticky nic. Foto: Scania
Zdroj: Scania
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejnovější články
Němci obnoví dotace na elektrická auta. Tentokrát tak, že si je vychytralí budou moci „koupit” úplně zadarmo
včeraNejnovější VW nevypadá jako nic, co už od Němců známe, přesto je má vrátit na prodejní trůn
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraNové řešení nabíjení elektromobilů v Austrálii vypadá jako žert, je to ale smutná skutečnost
včeraToyota nečekaně ukázala novou Corollu. Je tak jiná, že budete mít problém si ji spojit s jejím jménem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva